Leonardo DiCaprio ötödszörre is Oscar-jelölt
Stallone negyven évvel az első film után végre a jelöltek között van Rocky szerepéért, Ridley Scottot és Tarantinót mellőzték, a Saul fián kívül is van magyar vonatkozás. Olvassa el összeállításunkat a 2016-os Oscar-díj jelöltjeiről!Magyar idő szerint csütörtökön délután jelentették be a 2016-os Oscar-jelöléseket, és a legjobb idegen nyelvű film öt jelöltje között felolvasták a Saul fia címét is. Nemes Jeles László alkotása ezzel a kilencedik magyar nagyjátékfilm, amit Oscar-díjra jelöltek ebben a kategóriában, utoljára huszonhét éve, Szabó István Hanussen-jével voltunk a legjobb öt között. A díjat egyetlen alkalommal nyertük meg, 1981-ben a Mephisto című filmmel, amit szintén Szabó István rendezett.
Közel nyolc hónap telt el azóta, hogy a Saul fia elnyerte a cannes-i filmfesztivál második legfontosabb díját a Coen testvérek zsűrijétől. Az Oscar szócska már a franciaországi filmfesztivál alatt is gyakran elhangzott a rendhagyó megközelítésű holokausztfilmmel kapcsolatban, de akkor még nem lehetett tudni, mivel áll elő a világ többi része.
Magyarország egészen bizarr nevezésekkel próbálkozott az utóbbi évtizedben. Gondoltuk, hogy:
Az utóbbi években viszont a nemzetközi filmfesztiválokon aratott sikereknek köszönhetően benne volt a levegőben egy magyar Oscar-jelölés lehetősége. Két éve Szász János filmje, A nagy füzet bejutott a kilenc filmből álló szűkített listára és sokan ugyanezt jósolták tavaly Mundruczó Kornél Fehér Isten-ének is. A végső ötösbe bekerülés egyiknek sem jött össze, de Magyarország újra felkerült a filmes világtérképre, azon országok közé, amelyeknek a nevezéseire mindig érdemes odafigyelni.
Nem mindegy persze, hogy a Saul fia amerikai forgalmazási jogait már Cannes-ban megkaparintotta a Sony Pictures Classics, amely évek óta szinte monopolizálta a legjobb külföldi film Oscar-kategóriáját. Ők vitték győzelemre a Szerelem című Haneke-filmet, az iráni Nader és Simin – Egy elválás történeté-t és az argentin Szemekbe zárt titkok-at is.
Pontosan tudták, hogy a Saul fiá-nak hol kell feltűnnie az őszi Oscar-szezonban ahhoz, hogy év végére a kategória éllovasává válhasson: Telluride, Torontó, New York, London. A 38 éves, angolul kiválóan beszélő elsőfilmes Nemes Jeles pedig tudta, hogy megéri végigcsinálnia a kampányt, mert Hollywoodban kézfogások és csecsemőpuszilgatások nélkül nem lehet Oscart nyerni.
A film kritikai elfogadottsága kiemelkedően magas Amerikában, a kritikusi véleményeket összegző Rotten Tomatoes nevű site-on 92 százalékon áll, azaz a szakírók túlnyomó többsége pozitív véleménnyel van róla, és eddig 14 amerikai kritikusi szövetség választotta meg az év legjobb idegen nyelvű filmjének, valamint a Golden Globe-ot is megnyerte. Éppen ezért egyáltalán nem elfogultság a kategória éllovasának tartani, főleg, hogy négy konkurense közül egyik sem teljesített ilyen parádésan a szezon során.
Mustang (Franciaország): a török nyelvű francia nevezéstől kell a legjobban tartanunk; magával ragadó, aktuális, és a Saul-lal ellentétben lelkesítő moziélmény.
Theeb (Jordánia): Sokáig senki nem hallott erről a sivatagi beduin fiú-brit katona road movie-ról, de amikor BAFTA-jelölést kapott, lehetett sejteni, hogy az Oscarért is befutó lehet.
A War (Dánia): Dánia nagyon jól teljesít ebben a kategóriában, és ezúttal is egy Amerikában is nagyon aktuális történettel tudtak jelöléshez jutni.
A kígyó ölelése (Kolumbia): A kategória legkülönlegesebb jelöltje, aki látta, azt lenyűgözte, más kérdés, hogy hányan látták. Meglepő, hogy a jelöléshez elegen.
Ősszel még sok amerikai Oscar-szakértő azt jósolta, hogy a Saul fia a legjobb külföldi filmek mezőnyén kívül más kategóriákban is jelöléshez juthat. Hogy ez végül nem így történt, az leginkább Hollywood bivalyerős évének tudható be. Ősidők óta nem volt olyan Oscar-szezon, hogy az utolsó pillanatig tizennyolc-húsz film reálisan esélyesnek tűnt volna „legjobb film”-jelölésre és a kritikusi díjak sem sokat segítettek abban, hogy leszűküljön a mezőny.
Ráadásul miután évekig a tíz-húsz millió dolláros bevételi eredményeket produkáló függetlenfilmek dominálták a versenyt, idén visszavágtak a hollywoodi blockbusterek, és olyan stúdiófilmek versengenek a fő kategóriákban, mint az általunk is a tavalyi év legjobb filmjének választott Mad Max – A harag útja, a Magyarországon forgatott Mentőexpedíció és a Leonardo DiCaprio-próbáló A visszatérő (sőt sokan még egy Star Wars „legjobb film” jelölésben is reménykedtek az utolsó pillanatig – hiába).
Az Akadémiának ez nagyon jó hír, hiszen végre úgy tűnhet, szinkronban van az ízlésük a közönségével, ráadásul a tévéközvetítést is sokkal többen nézik az Egyesült Államokban, ha olyan filmek a jelöltek, amit játszanak is a kisvárosi plázában, és nem csak a manhattani művészmozikban.
Olvassa el nagy összeállításunkat a 2016-os Oscar-díj többi jelöltjéről!