Amikor öt évvel ezelőtt Natalie Portman Oscart nyert a Fekete hattyú-ban nyújtott briliáns alakításáért, úgy tűnt, elkezdődhet a karrierje legizgalmasabb korszaka, amikor bármit megtehet.
Nem is riadt vissza a kockázatoktól: Terrence Malickkal forgatott, csinált pár vígjátékot, westernhősnőnek szerződött le az egyik legjobb női rendező, Lynne Ramsay filmjéhez, sőt még maga is a kamera mögé állt, hogy megrendezhesse egyik kedvenc regényének filmadaptációját.
De valahogy semmi nem úgy sült el, ahogy kellett volna.
1. A Terrence Malickkal forgatott Knight of Cups a legendás rendező leggyengébb filmje lett (nálunk be sem fogják mutatni a mozik, hiába szerepel benne Portman mellett Christian Bale és Cate Blanchett), és Portman alakításáról is azt írtuk a kritikában, hogy "talán még a Dior-reklámokban is nagyobb színészi kihívásokkal kell szembesülnie, Malick kamerája előtt ő csak egy a pörgő-forgó tündérkék közül, szerepe teljesen felcserélhető."
2. Vígjátéki próbálkozásai közül egy (Csak szexre kellesz) teljesen felejthető, egy (Király!) pedig teljes katasztrófa lett, utóbbi ráadásul anyagilag is óriásit bukott.
3. A Jane Got a Gun című bosszúwestern, amelynek produceri teendőit is elvállalta, papíron nagyon jól hangzott: Lynne Ramsay (Beszélnünk kell Kevinről) rendezte volna, a férfi főszerepre pedig Michael Fassbender szerződött le. Ramsay azonban az első forgatási napon otthagyott csapot-papot, majd ment vele Fassbender is, akit később Jude Law-val és Bradley Cooperrel próbáltak pótolni, de ők is kiszálltak. A film végül fapados verzióban elkészült, és pár hete fű alatt kúszott be az amerikai mozikba, de senki nem volt kíváncsi rá.
4. A rendezői próbálkozását, az A Tale of Love and Darkness-t pedig bár ne láttuk volna tavaly Cannes-ban, ugyanis Portman "borzasztóan giccses, szájbarágós tanmesét forgatott, amely minden eseményt meg akar mutatni, el akar magyarázni és a biztonság kedvéért még egy narrátorral is alámondatni", de legalább Nemes Jeles László mellett pávázhatott a vörös szőnyegen.
A Fekete hattyú óta igazából csak két filmje mondható sikeresnek: a Thor első és második része, de ez a siker valószínűleg az ő jelenléte nélkül is garantált lett volna. Sokan az állítólagos Oscar-átoknak tulajdonítják Natalie karrierjének gyengélkedését, és tény, hogy Halle Berry, Reese Witherspoon, Nicole Kidman, Hilary Swank, Renée Zellweger, Catherine Zeta-Jones, Rachel Weisz, sőt még Kate Winslet vagy Anne Hathaway sem tudott kellően profitálni Hollywood legnagyobb elismeréséből.
De ne feledjük az ellenpéldákat; elég nehéz elképzelni, hogy Jennifer Lawrence, Marion Cotillard, Meryl Streep vagy Cate Blanchett mélyrepülésbe kezdjen pár évvel az Oscar után - bár 2011-ben még Natalie Portmanről is ezt gondoltuk volna.
Mindenesetre úton van a segítség, mégpedig a színésznők kanadai védőszentje, Xavier Dolan személyében. A srác 26 éves, de már öt remek filmet rendezett, és a legutóbbi és legjobb munkája, a Mommy után úgy veszekednek érte az A listás színésznők, mintha ő lenne Almodóvar vagy Woody Allen.
Dolan eddig franciául forgatott, de két éve bejelentette első angol nyelvű filmjét, a The Death And Life Of John F. Donovan-t, amelyre íziben le is szerződtette Jessica Chastaint, Susan Sarandont, Kathy Batest és a Trónok harcá-ból ismerős Kit Harringtont.
A rendező legendásan gyorsan dolgozik, általában simán hozza az egy év/egy film átlagot, de ilyen kaliberű sztárokkal több az időegyeztetési kihívás, és végül annyit csúszott a projekt, hogy közben szépen leforgatott még egy francia nyelvű filmet, amihez pedig Marion Cotillard, Vincent Cassel, Léa Seydoux és Gaspard Ulliel állt sorba szerepekért. A Juste la fin du monde (Csak a világvége) időközben elkészült, és szinte biztos, hogy az idei cannes-i filmfesztiválon már láthatjuk.
A québec-i csodagyerekről időközben annak kapcsán is hallhattunk, hogy ő rendezte Adele visszatérő klipjét, a Helló-t (amit eddig 1,15 milliárd alkalommal néztek meg a YouTube-on) és állítólag az énekesnőnek is szánt egy szerepet a The Death And Life Of John F. Donovan-ben. A film így hemzsegni fog a sztároktól, tekintve, hogy a korábban bejelentett Chastain, Sarandon, Bates és Harrington névsorhoz csatlakozik Natalie Portman, Nicholas Hoult és Thandie Newton is.
A történetről annyit árultak el, hogy egy fiatal tévésztár, John F. Donovan (Kit Harrington) és egy angliai fiú levelezéséről szól, ami, amikor nyilvánosságra kerül, tönkreteszi Donovan karrierjét, az angol fiú viszont később maga is színész lesz, és egy interjúban emlékszik vissza a történtekre. Azt már lehet tudni, hogy Jessica Chastain egy rosszindulatú pletykalapszerkesztő lesz, és valószínűsíthető, hogy a brit Nicholas Houlté a másik férfi főszerep, de Natalie Portman figurájának kilétét még homály fedi.
A film története egyébként részben önéletrajzinak tűnik, hiszen Dolan gyakran hangoztatta, hogy kissrác korában szenvedélyesen írogatta a rajongói leveleket a sztároknak, elsősorban Leonardo DiCapriónak.
Natalie Portman tudatosan törekedhet arra, hogy rendbe szedje a karrierjét, ugyanis az utóbbi időben nem a The Death And Life Of John F. Donovan az egyetlen reménykeltő szerepvállalása. Ő lesz az egyik főszereplő a szuperjó Ex Machina rendezőjének, Alex Garlandnak az új filmjében; az Annihilation egy futurisztikus sci-fi négy nőről, akik a hanyatló emberi civilizációtól elzárt, rejtélyes Area X-be indított tizenkettedik expedíció tagjai. Partnernői Tessa Thompson (Creed - Apollo fia), Gina Rodriguez (Jane, the Virgin) és a mostanában az Aljas nyolcas-nak és az Anomalisá-nak köszönhetően reneszánszát élő Jennifer Jason Leigh.
Két év múlva pedig akár újra az Oscar-jelöltek közé kerülhet a Jackie című filmbiográfiával, amelyben ő formálja meg Jackie Kennedyt, bár bízunk benne, hogy ez nem egy tipikus, Oscar-megrendelésre készült életrajzi film lesz, hiszen a zseniális chilei rendező, Pablo Larrain (No, El Club) áll a kamera mögött. A film a John F. Kennedy meggyilkolása utáni napokban követi az egykori First Ladyt. A további szerepekben Peter Sarsgaardot és Greta Gerwiget láthatjuk majd, a producer pedig nem más, mint a Natalie előző karriercsúcsát jelentő Fekete hattyú rendezője, Darren Aronofsky.