„Új vagy?” – kérdezi az idősebbik katona a fiatalabbiktól, aztán máris beindul az akció: elgyötört, sáros és véres arcú férfiak fogják egymásra a fegyvert, a mit sem sejtő katonát hátulról szúrják nyakon. Az első világháború idején játszódó Szürke senkik a címéhez híven egy fakó színeket használó, lecsupaszított és kegyetlen túléléstörténetnek tűnik.
A címbéli szürke senkik egy magyar, osztrák és román nemzetiségű katonákból álló felderítőcsapatot takar, akik öngyilkos küldetésre indulva egy ellenséges vonalak mögött található korabeli olasz kommunikációs központot próbálnak megsemmisíteni.
Az előzetes nyugtalanító, disszonáns zenéje, a képek gyakori begyorsulásai a horrorfilmekkel rokonítja a Szürke senkik-ket, legalábbis ebben a műfajban szoktak mostanság ilyen eszközöket használó trailereket készíteni. Hajmeresztő durvulásokra azért ne számítson senki, de a félperces ízelítő így is mély nyomot hagy a nézőben. A ködös erdő, a feszült kézjelek és a riadt tekintetek mind-mind azt sugallják, hogy itt bármikor kitörhet egy lövöldözés.
A Szüke senkik-et Kovács István rendezte, aki most dolgozott először Köblivel, előtte a Magyar Filmhéten díjat nyert Betonzaj című félórás bokszdrámát, illetve az orosz fronton játszódó, Trill Zsolt főszereplésével készült Idegen föld című kisfilmet jegyezte.
Trill Zsolt a Szürke senkik-ben is fontos szerepet kapott, az osztag másik négy katonáját a Saul fiá-ban is játszó Molnár Levente, a színházi rendezőként ismert Keszég László, a német Björn Freiberg és a pályakezdő, a Kaposvári Egyetemen Cserhalmi György osztályába járó Kovács S. József alakítják.
A film természetet és embert szembeállító moziplakátját Frank Rizzo készítette, aki ebben a cikkünkben mesélt bővebben az alkotói folyamatról.
A 120 millió forint állami támogatásból készült, 65 perces Szürke senkik-et a Duna TV vetíti majd le még az idén.