Itt a december, hamarosan úgy felpörögnek az Oscar-szezon eseményei, hogy csak kapkodjuk majd a fejünket, hogy ki melyik nap milyen díjat nyert éppen. Először a kritikusok nyilvánítanak véleményt, majd a szakmai kamarák (a legfontosabbak: SAG – színészek, DGA – rendezők, PGA – producerek) jelöléseiből sejthetjük, hogy mely filmeknek nagy a támogatottságuk, és a Golden Globe-ot odaítélő gittegylet, a Hollywood Foreign Press Association jelölései is szépen leszűkítik a mezőnyt.
Az elnökválasztás árnyéka azonban olyan szinten rátelepedett Hollywoodra, hogy se szeri, se száma az elemzéseknek, hogy melyik díjesélyes film milyen új értelmezést nyer Trump Amerikájában. Az Oscart odaítélő Akadémia a filmesszakmán belül konzervatív intézménynek számít, és az előző évek színes bőrű művészeket mellőző jelölései miatt a rasszizmus vádját sem tudta elkerülni, de idén a Hollywood nagy része számára vállalhatatlan Donald Trump elnökké választása miatt biztosak lehetünk benne, hogy kompenzálni próbálnak majd.
1. Nem ismétlődik meg a „hófehér Oscar” botrány
Legalább három afroamerikai témájú film, legalább négy fekete színész, és legalább egy rendező ott lesz a jelöltek között. A jelenlegi állás alapján a négy színészi kategóriából háromban is színes bőrű jelölt diadalmaskodhat.
2. Menekülés a valóságtól
Lehangoló, a jelenre reflektáló drámák helyett egy felemelő, hollywoodi klasszikusokat idéző musical nyerheti a fődíjat. A 2001. szeptember 11-i terrortámadások után nem sokkal a Chicagó-val vigasztalódott Hollywood, Obama elnökké választása után pedig a Gettómilliomos optimizmusa tarolt az Oscaron.
3. Politikától hangos lesz a díjátadó
Még nem jelentették be, ki lesz a házigazda, de pár héttel Trump beiktatása után biztosak lehetünk abban, hogy a színpadra lépő sztárok közül sokan nem tartják majd vissza a véleményüket az új elnökkel kapcsolatban. Csak győzzön majd az új elnök reagálni a Twitteren!
Nagyon erős év az idei, biztos, hogy nyolc-kilenc filmnek sikerül majd jelölést szereznie a fő kategóriában. A legtöbb nagy esélyesről viszont elmondható, hogy kőkemény, lehangoló dráma, és csak a Kaliforniai álom emelkedik ki, mint az egyetlen könnyed, optimista darab. Ha győz, tizennégy év óta (Chicago, 2003) az első musical lesz, ami fődíjat nyer.
Ha viszont az Akadémia a valóságtól való menekülés helyett nyomatékosabb üzenetet szeretne küldeni, és inkább a sokszínű, kisebbségeket felkaroló Amerika képét erősítené, akkor Denzel Washington Fences-e vagy Barry Jenkins Moonlight-ja lehet a befutó.
A legvalószínűbb jelöltek: Kaliforniai álom, Fences, Moonlight, Manchester by the Sea, Silence, Sully – Csoda a Hudson folyón, Jackie, Lion, Érkezés
Beférhet talán: Hell or High Water, Loving, Hidden Figures, Hacksaw Ridge
Tippünk a végső befutóra: Kaliforniai álom
Az Akadémia rendezői tagozatának jó híre van abból a szempontból, hogy nyitottabbak a kis költségvetésű művészfilmekre és a külföldi alkotókra, mint az Akadémia egésze, de azt évről évre a szemükre vetik, hogy a nőket és a színes bőrű rendezőket gyakran mellőzik.
Idén az utóbbi téren várható némi szépítés, hiszen minden jel arra mutat, hogy az öt jelöltből kettő (Denzel Washington – Fences, Barry Jenkins – Moonlight) is afroamerikai lehet, sőt a végső győzelemre sem esélytelen egyikük sem. Egyelőre azonban arra számítunk, hogy a legjobb film kategória győztese, azaz a Kaliforniai álom 32 éves rendezője, Damien Chazelle fog itt is diadalmaskodni.
A legvalószínűbb jelöltek: Damien Chazelle (Kaliforniai álom), Denzel Washington (Fences), Barry Jenkins (Moonlight), Kenneth Lonergan (Manchester by the Sea), Martin Scorsese (Silence)
Beférhet talán: Pablo Larraín (Jackie), Denis Villeneuve (Érkezés)
Tippünk a végső befutóra: Damien Chazelle (Kaliforniai álom)
Tavaly ilyenkor már mindenki tudta, hogy Leonardo DiCaprio nyer, és a négy többi helyért ádáz küzdelem ment az utolsó pillanatig. Idén nem ilyen erős a mezőny, és a győzelemre két narratíva képzelhető el: vagy a minden főbb kategóriában jelölésre számító, de győzelemre csak itt esélyes Manchester by the Sea főszereplője, Casey Affleck nyer, vagy adnak egy harmadik Oscart Denzel Washingtonnak.
Mindkét verzió mellett sok érv szól, de tekintve, hogy a kisebbik Affleck nem egy nagy kampányoló, és a Manchester by the Sea alapvetően egy aprócska, szomorú film, valószínűbb, hogy az Akadémia egésze a nagy sztár (aki ráadásul saját magát rendezte) és a történelmi győzelem (ő lehet az első afroamerikai, aki három Oscart nyert) felé fog hajlani.
A legvalószínűbb jelöltek: Denzel Washington (Fences), Casey Affleck (Manchester by the Sea), Ryan Gosling (Kaliforniai álom), Tom Hanks (Sully – Csoda a Hudson folyón), Andrew Garfield (Silence)
Beférhet talán: Joel Edgerton (Loving), Andrew Garfield (A fegyvertelen katona), Matthew McConaughey (Gold)
Tippünk a végső befutóra: Denzel Washington (Fences)
Idén a női főszereplői kategória a brutálisan erős, és még olyan nagy, visszatérő nevek sem lehetnek biztosak a jelölésben, mint Meryl Streep (Florence – Egy tökéletlen hang) vagy Amy Adams (Érkezés). Szegény Annette Bening egy gyengébb évben simán bízhatna egy Julianne Moore/Kate Winslet típusú „eljött az ő ideje” kampányban, most viszont hiába briliáns a 20th Century Women-ben, megint egy fiatalabb kolléganőjének kell majd tapsolnia. Hogy ez Emma Stone vagy újra Natalie Portman lesz, az utolsó pillanatig kétséges maradhat.
Stone javára szól, hogy ez lenne az első Oscarja, és a fődíj-esélyes film szíve-lelke az ő alakítása. Portman viszont Jackie Kennedyként felejthetetlen; az Akadémia imádja az ilyen átlényegüléseket, és Trump megválasztása után a Jackie beletrafál a közhangulatba azzal, hogy visszarepít a Kennedy-gyilkosság másnapjára, Amerika egyik emlékezetes, a mostanihoz hasonló nagy illúzióvesztésének időszakába.
A legvalószínűbb jelöltek: Emma Stone (Kaliforniai álom), Natalie Portman (Jackie), Annette Bening (20th Century Women), Ruth Negga (Loving), Amy Adams (Érkezés)
Beférhet talán: Meryl Streep (Florence – Egy tökéletlen hang), Isabelle Huppert (Elle), Taraji P. Henson (Hidden Figures), Jessica Chastain (Miss Sloane)
Tippünk a végső befutóra: Natalie Portman (Jackie)
Egyelőre ez a kategória a legbizonytalanabb, nincs egyértelmű éllovas, és Jeff Bridgest (Hell or High Water) leszámítva senki sem tűnik mozdíthatatlannak. Ráadásul több olyan film is van, mint a Fences vagy a Moonlight, amely egynél több férfi mellékszereplőt is jelölésig katapultálhatna.
A szezon utolsó nagy kérdőjele ráadásul Martin Scorsese-től a Silence, amely ha annyira jó, mint Scorsese legutóbbi filmjei (az első reakciók ebbe az irányba mutatnak), akkor könnyen felforgathatja a versenyt, például ebben a kategóriában, ahol végre adhatnának egy Oscart a szégyenszemre eddig csak egyszer (Schindler listája) jelölt Liam Neesonnak. Nem szabályszerű egyébként (bár az utóbbi években egyre erősebb tendencia), hogy csak fődíjra jelölt filmek mellékszereplői jussanak be, ebben reménykedhet Michael Shannon, Hugh Grant, Ralph Fiennes vagy Aaron Eckhart.
A legvalószínűbb jelöltek: Jeff Bridges (Hell or High Water), Liam Neeson (Silence), Mahershala Ali (Moonlight), Aaron Eckhart (Sully – Csoda a Hudson folyón), Lucas Hedges (Manchester by the Sea)
Beférhet talán: Hugh Grant (Florence – A tökéletlen hang), Michael Shannon (Éjszakai ragadozók), Dev Patel (Lion), Stephen McKinley Henderson (Fences), Andre Holland (Moonlight), Ralph Fiennes (A Bigger Splash), Ben Foster (Hell or High Water)
Tippünk a végső befutóra: Mahershala Ali (Moonlight)
Az utóbbi hetekben ez az a kategória, ahol nagyjából eldőlt a verseny, mégpedig azzal, hogy a Fences első sajtóvetítései idején bejelentették, hogy Viola Davist nem a főszereplők, hanem a mellékszereplők mezőnyében indítják. Ez egyrészt azt támasztja alá, hogy a női főszereplői kategória mennyire erős idén, másrészt viszont újra rávilágít a rendre alkalmazott kategóriacsalás intézményére is (tavaly Alicia Vikander is kvázi főszereplőként nyerte meg ezt a kategóriát A dán lány-ért, és a Carol egyértelmű főhősnőjét alakító Rooney Marát is ide száműzték).
Az első kritikák szerint Davis az elképesztően intenzív jelenléttel bíró Washingtonhoz képest mindenképpen mellékszereplő, és biztos befutó ebben a kategóriában. Mivel a színésznő az utóbbi évek egyik legtöbbet emlegetett pofára ejtésének (2012-ben A segítség főszereplőjeként fogadtak rengetegen a győzelmére az utolsó pillanatig, de végül Meryl Streep nyert) szenvedő alanya volt, senki sem fogja tőle irigyelni a szobrot, kivéve esetleg az így negyedszerre is üres kézzel távozó Michelle Williams.
A legvalószínűbb jelöltek: Viola Davis (Fences), Michelle Williams (Manchester by the Sea), Nicole Kidman (Lion), Naomie Harris (Moonlight), Greta Gerwig (20th Century Women)
Beférhet talán: Octavia Spencer (Hidden Figures), Helen Mirren (Az élet ára)
Tippünk a végső befutóra: Viola Davis (Fences)
Az egyik legkiszámíthatatlanabb kategóriában tavaly ilyenkor már hűthettük a pezsgőt a Saul fia győzelmére készülve. Idén egyik ország sincs ilyen irigylésre méltó helyzetben, tekintve, hogy még mindig nincs egyértelmű favorit. Ez annak is köszönhető, hogy sok ország merész, egyáltalán nem Oscar-barát nevezésekkel állt elő.
Hiába imádtuk például Cannes-ban a Toni Erdmann-t (Németország) vagy az Elle-t (Franciaország), egyik sem egy tipikus kosztümös/kisgyerekes-kiskutyás/életrajzi/második világháborús stb. Oscar-megrendelésre készült film, sőt, az idősebb Akadémia-tagokról el tudjuk képzelni, hogy mindkét esetben tíz perc után kiveszik a DVD-screenert a lejátszóból.
Az ebben a kategóriában már nyert Pedro Almodóvarnak (Julieta – Spanyolország) vagy Asghar Farhadinak (Az ügyfél – Irán) pedig az szól ellenére, hogy idei filmje gyengébb, mint amivel korábban győzni tudott. A 85 nevezett filmnek még csak egy töredékét láttuk, de egyelőre arra tippelnénk, hogy a Jackie-ért is több jelölésre számító Pablo Larraínt itt kárpótolják majd a Nerudá-ért.
A magyar nevezés, Till Attilától a Tiszta szívvel, most, hogy van amerikai forgalmazója, akár be is kerülhet a szűkített kilences listára, de a legjobb öt egyelőre merész tippnek tűnik, a címvédésről nem is beszélve.
A legvalószínűbb jelöltek: Neruda (Chile – Pablo Larraín), A homok alatt (Dánia – Martin Zandvliet), Az ügyfél (Irán – Asghar Farhadi), Elle (Franciaország – Paul Verhoeven), Olli Mäki legboldogabb napja (Finnország - Juho Kuosmanen)
Beférhet talán: Tűz a tengeren (Olaszország - Gianfranco Rosi),Toni Erdmann (Németország – Maren Ade), Tiszta szívvel (Magyarország – Till Attila)
Tippünk a végső befutóra: Neruda (Chile – Pablo Larraín)
Ha a legjobb idegen nyelvű filmek versenyében nem is tudjuk megismételni a Saul fia idei bravúrját, az élő szereplős rövidfilmek kategóriájában minimum a jelölésre jó eséllyel pályázik egy magyar film. Deák Kristóf Mindenki című 25 perces alkotása már ott van a tízes rövidített Oscar-listán, magyar kisfilm 53 éve, Szabó István Koncert-jének 1963-as jelölése óta nem jutott ilyen közel a díjhoz.
Ha megnézzük az elmúlt néhány év nyerteseit ebben a kategóriában, láthatjuk, hogy az Akadémia a kompakt, univerzális történeteket preferálja. A Mindenki is pont ilyen, szórakoztató és könnyen befogadható módon mesél el egy átélhető, emberi sztorit, sok zenével, pozitív üzenettel a végén. A tízes listára került kisfilmek között amúgy is túlsúlyban vannak a menekültes vagy háború sújtotta területen játszódó, lehangoló és megrázó kisfilmek, a szavazók hálásak lesznek a szívmelengető élményért, amit Deák alkotása nyújt.
Az Oscar-jelöléseket 2017. január 24-én jelentik be, a díjátadó február 26-án lesz. A Mindenki című magyar kisfilmet december 4-én vasárnap 23:05-től nézheti meg az m2 tévécsatornán.