A Frankofón Filmnapoknak köszönhetően idén is eljutnak Magyarországon a legfrissebb francia nyelvű filmek. Az Urániában, az Art+ Cinemában és a Francia Intézetben március 1. és 10 között tartanak vetítéseket, utána tizenegy vidéki városban is láthatóak lesznek a fesztivál filmjei. Koncertek, előadások, felolvasóestek és további francia nyelvi programok is várják a frankofón közönséget április elsejéig. Francia mellett belga, kanadai, marokkói, svájci és román alkotások is szerepelnek a filmnapok programjában, több közülük eséllyel pályázik az Oscarra, illetve a César-díjra.
A tíz napon át tartó filmes seregszemlét a Tahar Rahim és Emmanuelle Seigner főszereplésével készült Szívvel-lélekkel nyitja meg. Érzelmes, de nem csöpögős dráma, amely egy autóbalesetet szenvedett fiatal srác és egy új szívre váró nő körül bonyolódik. A fiatal francia tehetség Maylis de Kerangal azonos című regényéből készült negyedik nagyjátékfilmjét Xavier Dolan Mommy-jához is hasonlítják.
Huszonkilenc nagyjátékfilmből és két rövidfilmből áll össze a filmnapok programja, amely három témakör köré szerveződik. A Patthelyzet blokk alkotásai a társadalmi-gazdasági helyzetből adódó kényszert járják körül. Hol van az a határ, ameddig hajlandóak vagyunk elmenni, csak hogy kilábaljunk a bajból?
A boldogulás útjait egy groteszk komédiában (Másodállás), egy szürrealizmussal és abszurditással játszó, fiataloknak kihagyhatatlan felnövéstörténetben (Baden Baden) és egy mélylélektani thrillerben (Feddhetetlen) tálalják elénk.
Összetett helyzetre próbál megoldást találni Joachim Lafosse rendező Rég nem szerelem című filmjében, melyben egy egykori házaspárt gúzsba köt a közös vagyon, tovább súlyosbítva az érzelmi elszakadás terhét. Elváltak, de a férj addig nem hajlandó elköltözni, amíg a feleség ki nem fizeti a ház értékének a felét.
A francia-belga drámát a két főszereplő erőteljes alakítása teszi igazán emlékezetessé: a feleséget A némafilmes-ért Oscar-díjra jelölt Bérénice Bejo alakítja, a férjet az elsősorban író-filmrendezőként ismert Cédric Kahn. A drámát Cannes-ban a Rendezők Kéthete szekcióban mutatták be, mi is ott láttuk, és érzelmes, őszinte, mélyen felkavaró filmként jellemeztük. Úgy tűnik, a hazai forgalmazót megihlette a kritikánk címe, mert annak egy részletét választották a film magyar címének.
Az Igazságkeresés szekcióban társadalmi igazságtalanságok, a korrupció és családi titkok kerülnek a felszínre. A Go Home-ban a csodálatos francia-iráni színésznő, legutóbb a Paterson-ban lenyűgöző alakítást nyújtó Golshifteh Farahani egy családi tragédiákkal megküzdő fiatal lányt alakít.
Sophie Marceau egy új oldaláról mutatkozik be a Rabságban című drámában. Az utóbbi években romantikus vígjátékokban és szerelmi drámákban láthattuk őt, most viszont bekeményített, és legújabb filmjében egy női rabot játszott el, akinek a sorsán keresztül beláthatunk kicsit a francia büntetés-végrehajtás működésébe.
A film előzetese azzal kezdődik, hogy a színésznő által megformált irodalomtanár kénytelen teljesen levetkőzni a börtönben egy vizsgálat során. Ezt a jelenetet és a rab későbbi megpróbáltatásait nagyvásznon nézheti majd meg, aki jegyet vált a Rabságban-ra.
Sophie Marceau meztelen
A neve hallatán inkább jut eszünkbe egy walkmanes bájos fruska, mint egy túlfűtött szexistennő, nem? Pedig a Házibuli után ahelyett, hogy ünnepelt tinisztárként ellubickolt volna még egy darabig könnyű vígjátékokban, bevállalós felnőtt színészi karrierbe kezdett. Ennek folyományaképp aztán szorgalmasan végigmeztelenkedett egy tucat filmet a nyolcvanas és kilencvenes években. Nézze meg összeállításunkat Sophie Marceau pucérkodásairól!A harmadik témakör a Válságkezelés, amelyben további kényes kérdések vetődnek föl: összecsiszolódnak-e a nemzedékek, megtörhető-e a szokásrend, elegendő támaszt nyújt-e a hit. Hiszen ahány ház, annyi világlátás, annyi megingathatatlannak tűnő elv és meggyőződés. De vajon mennyire vagyunk képesek elfogadni egymást?
A többszörös César-díj-jelölt, szovjet katonák által megerőszakolt lengyel apácákról szóló Ártatlanok, a tinédzserkori identitáskeresést realista módon ábrázoló, a berlini filmfesztiválon remek kritikákat kapott 17 évesen és az André Dussolier karakterére építő szituációs vígjáték, a Háziúr kiadó is erre próbál választ adni. Az utóbbi filmet rendezője, François Desagnat és egyik szereplője, Julia Piaton kíséri el Budapestre.
A szervezők külön szekciót szentelnek Nathalie Baye, Franciaország egyik legnagyobb és legfoglalkoztatottabb színésznőjének a bemutatására, aki nemrég adott interjút az Origónak. Pályája során a filmtörténet olyan megkerülhetetlen rendezőivel dolgozott, mint François Truffaut, Jean-Luc Godard, Claude Chabrol vagy Steven Spielberg. Alakításait eddig kilenc alkalommal nevezték a César-díjra, amelyet legutóbb a Filmnapokon is látható A kis hadnagy főszerepéért vihetett haza 2006-ban.
Legutóbb Xavier Dolan Ez csak a világ vége című filmjében láthattuk remekelni – ezért az alakításáért is a César-jelöltek közé került, pénteken derül ki, hogy megkapja-e a díjat. Baye mellett A prófétá-val berobbant, sokoldalú Tahar Rahim is reflektorfénybe kerül, és több filmjét is levetítik.
A teljes programot itt olvashatja át.