Ki rendezte? Darren Aronofsky, akinek a Fekete hattyú-t és a Rekviem egy álomért drogos rémálmát köszönhetjük.
Mikor vetítik? Szeptember 11-én 18 órakor és 13-án 16-kor.
Miért várjuk? Mert azt mondják, ilyen filmet még életünkben nem láttunk. Aronofsky most kísértetházas horrorban fejti meg a világot, és olyan brutálisra fogalmazza legmélyebb paráinkat anyaságtól, celebektől, terroristáktól, hogy attól kiugrik a bordánk majd izgalmunkban, mint Jennifer Lawrence-é a forgatáson. Okos, sokkoló és eredeti, mondják róla a kritikusok, de persze az is lehet, hogy egy hatalmas katyvasz az egész.
Ki rendezte? Roben Östlund, aki a dettó zseniális Laviná-t és a Play, gyerekjáték?-ot is.
Mikor vetítik? Szeptember 9-én 21 órakor, 10-én 14-kor.
Miért várjuk? Mert a cannes-i fődíjast látni kell. Östlund eddig is olyan provokatívan feszegetett tabutémákat (a férfiak gyávaságát a Laviná-ban, a visszájára fordított rasszizmust a Play-ben), hogy polkorrektséggel még véletlenül se lehetett vádolni, annál többet dicsérték viszont empátiájáért, keserű iróniájáért. Ő még a sznob magaskultúrát is úgy cincálja darabjaira, hogy azon piszkosul jól fogunk szórakozni.
Kritikánk: Megvan Cannes első idei polgárpukkasztó szenzációja!
Ki rendezte? Luca Guadagnino, aki a Szerelmes lettem mellett az A Bigger Splash-t jegyzi, ami olyan erotikus volt, hogy szeretkezni lehetett vele.
Mikor vetítik? Szeptember 8-án 21 órakor és 9-én 21.30-kor.
Miért várjuk? Mert Guadagnino még ennél is magasabb hőfokra csavarja az erotikát, a Szólíts a neveden simán az év legszexibb filmje. „Az a fajta remekmű, ami után az ember úgy érzi, többé nem akar látni semmi mást, csak ebben a filmben lebegni örökre” – írtuk róla a kritikánkban, amihez csak egy apró szabadkozást fűznénk: az anyám!-at azért megnézzük utána.
Ki rendezte? A Safdie tesók. Kemény, nyomasztó, noiros filmekben utaznak, mi pedig szívesen tartunk velük.
Mikor vetítik? Szeptember 10-én 19.30-kor, 15-én 21-kor.
Miért várjuk? Mert Robert Pattinson teljesen kivetkőzik magából, és szakadt Kurt Cobainként pörgi végig ezt a szívós heistfilmet. Gyomrost várunk tőle, isteneset.
Ki rendezte? Ron Howard.
Mikor vetítik? Szeptember 9-én 14.30-kor, 11-én 16 és 22 órakor.
Miért várjuk? Ha a Beatlesnek még a titkárnőjéről is lehetett mérsékelten izgalmas dokufilmet csinálni, akkor miért pont a turnézós éveiről ne lehetne? Jó-jó, a Stonesnak Martin Scorsese jutott, a Beatlesnek meg Ron Howard, de nem gond, mert főleg úgyis archív felvételekből dolgozott, és még azt is elérte, hogy végre jó minőségben nézhessük végig a legendás Shea stadionbeli koncertet.
Ki rendezte? A Saturday Night Live-os Dave McCary.
Mikor vetítik? Szeptember 9-én 15.30-kor, 11-én 15-kor, 12-én pedig 16 órakor.
Miért várjuk? A legaranyosabb és legszürreálisabb film a kreativitásról a Tekerd vissza, haver! óta, szerelmeslevél rajongókhoz, geekekhez, különcökhöz. Az sem utolsó, hogy Mark Hamillt a saját galaxisunkban láthatjuk remekelni. A Sundance-en imádták, mi is erre készülünk Miskolcon.
Ki rendezte? Egy szír filmes, Feras Fayyad.
Mikor vetítik? Szeptember 10-én 17, 12-én 16, 14-én pedig 20 órakor.
Miért várjuk? A szír konfliktusról főként politikailag elfogult híreket lehet olvasni, ez a dokumentumfilm viszont a frontvonalból közvetíti, milyen élni (és meghalni) a szír polgárháborúban. Megmutatja, milyenek az igazi hősök: a folyamatos életveszélyben dolgozó, a romok közül sérülteket mentő önkéntesek, akiknek csak a házát lehet lebombázni, a kitartását nem. Az idei Sundance-ről a fődíjat hozta el.
Ki rendezte? Kogonada, aki korábban remek videoesszékben elemzett filmeket, de rendezőnek legalább ilyen tehetséges.
Mikor vetítik? Szeptember 11-én 21 órakor, 12-én 21.30-kor.
Miért várjuk? Mert ez az utóbbi idők legszebb romantikus filmje. „Az építészetre felfűzött, minimalista dráma gyönyörű esztétikai élmény, képkockái nyugalmat árasztanak, és a természetes, hiteles romantika iránt vágyakozók is szeretni fogják” – írtuk róla, és a véleményünket az amerikai kritikusok is osztják, akik odáig vannak a filmtől meg vissza.
Ki rendezte? Natalia Leite.
Mikor vetítik? Szeptember 9-én 17.30-kor és 10-én 21 órakor.
Miért várjuk? Clint Eastwood lánya főszerepben kápráztathat el minket. A Fargó-ban züllött femme fatale-ként szerettünk bele, az új Twin Peaks fináléjában lassú észjárású pincérnőként önthetett kávét Dale Coopernek, most pedig nemi erőszak áldozataként vadássza le a sorozatos elkövetőket a kampuszon. Tézisfilm helyett brutális thrillert várunk, amelyben a Ms. 45 drasztikus erőszakjeleneteibe a The Hunting Ground című doku cáfolhatatlan érvelése vegyül.
Portrénk:Clint Eastwood furcsán szép lánya Miskolcra jön
Ki rendezte? Jonas Carpignano, akitől két éve a Mediterráneum-ot vetítették a CineFesten.
Mikor vetítik? Szeptember 14-én 18, 15-én 16 órakor.
Miért várjuk? A Mediterráneum az egyik legerősebb film volt a menekültválságról, amit láttunk, az A Ciámbra pedig tulajdonképpen annak a spinoffja. Az abban megismert tizenéves roma fiú, Pio mellé csapódunk, és figyeljük, hogyan szívja magába a nagyoktól látott mintákat, és izgulunk, hogy a levegőtlen mélyszegénységből ne a bűnözés felé induljon el. A filmbe producerként is beszálló Scorsese bírta nagyon, cannes-i tudósítónk nem kevésbé.
Ki rendezte? Az elismert színház- és operarendező, William Oldroyd.
Mikor vetítik? Szeptember 13-án 18, 14-én pedig 15 órakor.
Miért várjuk? Nem nagyon láttunk olyan elsőfilmes bemutatkozást mostanában, ami mélyebben lenyűgözött volna Oldroydénál. Nem Shakespeare-t dolgozta fel századjára, hanem egy orosz kisregényt, a Kisvárosi Lady Macbeth-et, ami kosztümös ugyan, de a briliáns megvalósítása nagyon is mai. A kényszerházasságból kitörő nő története tele van meglepetéssel, forgalmazója, a magyarhangya szerint ez az év legradikálisabb filmje – vitatkozni nem mi fogunk velük.
Ki rendezte? Bruce Dumont, aki a tavalyi A sors kegyeltjei … meg a többiek-kel váltott nézőbüntető művészfilmekről bizarr komédiákra.
Mikor vetítik? Szeptember 15-én 18 órakor, 16-án 21-kor.
Miért várjuk? Mert death metallal és breakcore-ral értelmezi újra a musicaleket, bármi is legyen az.
Ki rendezte? A holland Martin Koolhoven.
Mikor vetítik? Szeptember 10-én 22.30-kor és 11-én 22-kor.
Miért várjuk? Koolhoven nem épp a kompromisszumairól ismert, és az erőszakot itt sem kendőzi el: Jon Snow hurokkötéllel fojt meg valakit a pottyantós budiban, Guy Pearce pedig véresre korbácsolja a meztelen feleségét (Carice van Houtent, azaz a Vörös Papnőt a Trónok harcá-ból, aki a barátnője a valóságban). Még az is lehet, hogy a Trónok harca brutalitásán is túltevő, vérfertőzős western lesz a legaktuálisabb film a fesztiválon, hiszen azért sokkol annyit, hogy a vallási fanatizmust boncolgassa. Slusszpoén, hogy egy részét Borsodban forgatták.
Összeállításunk:Magyarországon kattant be teljesen Guy Pearce
Ki rendezte? Egy animátor (Dorota Kobiela) és egy animációs producer (Hugh Welchman).
Mikor vetítik? Szeptember 13-án és 14-én 21 órakor.
Miért várjuk? Mert így még soha nem láttuk Van Gogh festményeit. A holland festő azt írta egyik levelében, hogy csak a festményein keresztül tud beszélni magáról, a Loving Vincent-ben pedig épp ezek elevenednek meg, hogy elmeséljék életének és halálának történetét. Látatlanban is varázslatosnak tűnik a világ legelső festményfilmje.
Ki rendezte? Andrea de Sica, a híres olasz rendező, Vittoria de Sica unokája.
Mikor vetítik? Szeptember 12-én és 13-án is 21 órakor.
Miért várjuk? Mert állítólag olyan, mintha az olasz elit csemetéi népesítenék be az Overlook Hotelt A ragyogás-ban, és az arisztokrata süvölvények felnövéstörténete hamar borzongató horrormesébe fordul a kevésbé tehetősek legnagyobb örömére.
Ki rendezte? Boris Khlebnikov
Mikor vetítik? Szeptember 14-én 21 órakor, 15-én 18.30-kor.
Miért várjuk? Papíron nem tűnik a legjobb szórakozásnak egy részeges orosz mentősről nézni filmet, de a nagyvásznon igenis az. Ez volt az idei Karlovy Vary-i filmfesztivál egyik csúcspontja, annak idején így lelkesedtünk érte: „Borisz Khlebnyikov zsigerekig hatoló, a lelkünket is megtépázó, nagyszerű filmet rendezett, amelyet színvonalát, morális összetettségét, hitelességét tekintve egész nyugodtan a román újhullámos munkák vagy a Dardenne-testvérek szociodrámái mellé helyezhetünk. És akár magyar nevekkel, magyar környezetben is játszódhatott volna.”