Hét barát összejön vacsorázni. Arról beszélgetnek, amiről szoktak, milyen bort hoztak, milyenek a nők, és melyik barátjuk kit csalt meg. Ez adja az ötletet a házigazdának: mi lenne, ha egy estére nem lennének titkaik egymás előtt? Ha mindenki kitenné a telefonját az asztalra, és felolvasnának minden SMS-t, kihangosítanának minden hívást?
Képzelhetik… Ott van Cosimo, a macsó (Edoardo Leo), aki már indulás előtt azon ügyködik, hogy teherbe ejtse a feleségét. Vajon hány szeretőt dugdos? Bianca (Alba Rohrwacher), a felesége – friss házasok – naiv, szelíd teremtés: ő az, aki nem tud nemet mondani, ezért keveredik bajba. Peppe, a tornatanár (Giuseppe Battiston) a joviális figura lehetne a társaságban, mégsem tud mosolyogni, mert csendben emészti valami.
Carlotta (Anna Foglietta) zugivó, férje, Lele (Valerio Mastandrea) a mobilját nyomkodja a vécén: ők a pornónézésen és az anyóson is össze fognak veszni. A házigazdák, Rocco (Marco Giallini) és Eva (Kasia Smutniak) kapcsolata kiüresedett, megszokásból vannak együtt, és – talán – a lányuk miatt. Akivel Eva, hiába pszichológus, nem ért szót: anyaként tökéletes kudarcot vallott.
Hamar megkedveljük őket, jellemhibáik mintha a mieink lennének. Miután belelendülnek a játékba, egy pillanatra sem unatkozunk, a vallomások és a velük járó magyarázkodások hol vicces, hol drámai, de legtöbbször kínos és szívfacsaró szituációkban bomlanak ki. És közben végig feszültség fűti a filmet, mert nem akarjuk, hogy kitudódjanak a simlik: megszerettük a baráti társaságot, ki szeretné látni, hogy szétmenjenek?
Alapvető emberi ösztön, hogy ódzkodunk a kellemetlen helyzetektől, azért drukkolunk, hogy inkább megússzák a sunnyogást. Ravasz játékot űz velünk a film: megszoktuk, hogy moziban az a dolgok rendje, hogy felszínre kerülnek a titkok, és szó nélkül elfogadjuk a feltételezést, miszerint az őszinteség jó dolog. A Teljesen idegenek viszont épp ezt kérdőjelezi meg, mikor megmutatja, milyen szerves részét képezik az életünknek a hazugságok.
Hazudunk éjjel, hazudunk nappal, mert ilyen a társas érintkezés: az ember jobb színben akar feltűnni, kegyes hazugsággal bújik ki a meghívás alól, és ilyesmivel küldi haza a barátját is, akit nem akar meghívni a közös focira. És hazudunk persze önmagunknak is, mert ragaszkodunk a magunkról alkotott képhez, ami pedig nem fér bele, azt szépen kiretusáljuk. A pszichológusnő például nem azért vitatkozik folyton a lányával, mert túlságosan emlékezteti önmagára, hanem mert a kamaszoknak kell egy minta, amitől elszakadhatnak – legalábbis ezzel nyugtatja magát.
Aki megcsalja a párját, a férjét, feleségét, mindig talál rá magyarázatot: nem hűtlen ő, csak nem kapott elég figyelmet, nem érezte magát biztonságban – és persze olyan is van, aki szimplán egy gennyes alak, és semmilyen érvvel nem lehet felmenteni. Ebben a filmben is akad példa mindre, csodálatosan fájdalmas például az a tánc, amivel az egyik házaspár közeledik egymás felé, de végül elkerülik egymást: mire a zárkózott férj készen állna a változásra, már késő, a nő máshol talál intimitásra.
Mégsem taszít a Teljesen idegenek letargiába, a végén nem maradunk egyedül a sok, elsunnyogott élet piszkával, mert a csavar felülír mindent, amit addig láttunk. Először sokkolja az embert, annyira váratlanul éri, és az Eredet-re tett utalás sem passzol ide az asztalon pörgő jegygyűrűvel, de aztán helyére kerül minden, és rájövünk, ettől lesz csak igazán jó a film.
Mert így a Teljesen idegenek nem azt feszegeti, milyen gyarló az ember, inkább rákérdez: tényleg jó lenne, ha minden titkunk lelepleződne?
Hazugságban élni a jobb, vagy szétrobbantani egy kapcsolatot a radikális őszinteséggel?
Egyáltalán, mit jelent őszintének lenni: be kell vallanunk minden apró stiklit és bűnös gondolatot, vagy van olyan, amit muszáj magunkban tartani, hogy működjön egy párkapcsolat?
Vékony a jég szándékos (ön)becsapás és szükségszerű titkolózás között, könnyű elcsúszni rajta. Ügyesen járja be ezt a terepet a film, amiben mindenki megfizeti az őszinteség árát, de azt is látjuk, hogy milyen, ha hazugság rágja szét belülről a házasságot. Meg persze ezer másik dologra is figyelmeztet: a Teljesen idegenek épp azért remek randifilm a harminc-negyvenpluszos korosztálynak, mert sok olyan témát érint, amik nap mint nap a húsunkba vágnak, de sosem megy ijesztően mélyre, inkább szórakoztatóan anekdotázgat.
A kedvencem, amikor a férfiakat és a nőket hasonlítják össze informatikai metaforákkal: ilyen beszélgetésből könnyű sértő sztereotípiákat faragni, de ők idézhető bon mot-kal jönnek ki belőle. „A férfiak olyanok, mint a PC-k. Olcsóak, vírusokat szednek össze.” „És egyszerre csak egy dologra képesek, különben lefagynának.” Még a természetességre is ügyelnek, együtt rakják össze félmondatonként: elhittem, hogy ők találták ki a vacsoraasztalnál, a biodinamikus bortól becsiccsentve. „És a nők Mac-ek. Intuitívak, gyorsak, elegánsak.” „Drágák és csak egymással kompatibilisek.” „Igen, és függőséget is okoznak.”
A film a többi témát is így érinti, másfél óra alatt nincs idő alaposan átrágni mindent:
ez a feladat a nézőre hárul, aki a filmről kijövet temérdek dolgot átbeszélhet.
A Teljesen idegenek ugyanis kérdezni tud remekül: olyan ellentmondásokat, konfliktusokat, drámákat vet föl, amiket nem is lehet, de nem is kell egy másfél órás filmben eldönteni, viszont mindenki könnyen magára vonatkoztathatja a dilemmát, és otthon eltöprenghet rajta.
A legjobban azt járják körül, milyen szülőnek lenni és évtizedes párkapcsolatban élni, de sokféle dilemma előkerül. A mellnagyobbító műtét, az örök anyós-meny konfliktus, gyereknevelés, exek, féltékenység, a szüzesség elvesztése. De a legfontosabb talán mégis az, hogy a Teljesen idegenek végre arról is beszél, milyen együtt élni az okostelefonokkal, hogyan hat a párkapcsolatokra, a barátságokra az internet és a digitális technika.
Arról, hogy az okostelefonok a fekete dobozaink lettek – tessék, még egy bon mot a filmből –, amikkel sokkal könnyebb elrejteni, amit el akarunk, de felfedni is, hiszen a telefon megőrzi minden titkunk.
Korábban sem voltak őszintébbek az emberek, csak most lett egy eszközünk, amivel könnyebben tudunk hazudni,
és ez kiszélesítette a repedést aközött, amit másoknak vetítünk magunkról, és amilyenek valójában vagyunk.
Ügyesen ébreszt rá a jellemhibáinkra ez a film, de a sok dráma végén nem lelomboz, sokkal inkább változásra sarkall.
Azzal a lendülettel állunk fel a moziszékből, hogy jobb emberré akarunk válni, kiegyenesíteni a gerincünket, többet foglalkozni a barátokkal, barátnőkkel, férjjel, feleséggel.
Mert felkelti bennünk a középosztály lelkifurdalását, ami azt hiszi magáról, felvilágosult és toleráns, de a négy fal között nyugodtan buzizik, és a melegekből csak akkor kér, ha szavalni kell a toleranciáról, és nem együtt élni velük.
És felkelti a középkorúak bűntudatát is, hogy már nem foglalkoznak eleget másokkal, keveset találkoznak a barátainkkal, a férjükkel, feleségükkel meg túl sokat, és azért nem beszélgetünk már mélyre menően, csak kapargatják a felszínt udvariasan. Lefoglalja és elkoptatja őket annyira az élet, hogy már ne vegyék a fáradságot arra, hogy úgy igazán érdeklődjenek a másik iránt, inkább élnek egymás mellett kényelmesen a titkaikba burkolózva.
Ezért kavar fel a Teljesen idegenek, és tudjuk elnézni a hibáit, hogy a holdfogyatkozásra felhúzott szimbólumrendszere kissé tolakodó, a szaxofonzene szappanoperás, a dramaturgia pedig túlpörgetett: túl sok titok derül ki túl rövid idő alatt ahhoz, hogy a sok fordulat mind hiteles legyen. És azt is érezzük, hogy nem kellett volna nagymonológban összegezni a tanulságot, miszerint túl törékenyek az emberek ahhoz, hogy kitudódjanak a titkaik, pláne nem alázongorázni valami meghatónak szánt dallamot, de mindez bosszantó apróság csupán, mert
van svungja a filmnek, végig izgulunk rajta, és utána még napokig beszélünk róla, annyira beakadnak mindenkinél a kérdései.
A Teljesen idegenek-et tavaly december óta vetítik a budapesti mozik, pedig a címe felett könnyű átsiklani egy programfüzetben, nem játszanak benne nálunk is híres olasz színészek, a rendezőt pedig az olasz reklámiparban ismerik a legjobban. De nem véletlenül jelölték kilenc kategóriában az olasz Oscarra, és az sem meglepő, hogy kettőt közülük díjra is váltott, Paolo Sorrentino Ifjúság-a és az Arany Medvét nyert menekültdoku, a Tűz a tengeren elől vitte haza a legjobb filmnek járó David di Donatello-szobrot.
A Teljesen idegenek nálunk is úgy csinált több mint félszázezer nézőt, ahogy csak a jó filmek tudnak: szájhagyománnyal.
Akinek tetszett, elmesélte a barátjának, ismerősének, és elterjedt a híre.
A filmesek körében is: már írják az amerikai remake forgatókönyvét, a görögök és a spanyolok pedig már leforgatták a maguk verzióját, utóbbit ráadásul az az Álex de la Iglesia, akit mi inkább a szürreális, brutális és meglehetősen eszehagyott filmjeiről ismerünk.
Már a teaser előzetesből is látszik, mennyire másképp nyúlnak a különböző nemzetek ugyanahhoz az alapanyaghoz, a Perfectos desconocidos-ban teltebbek a színek – mégiscsak Almodóvar hazájáról van szó –, a férfiak idősebbek, és kihasználják azt is, milyen elvárások kötődnek egy-egy színészükhöz: a Cosimo-karakterre castingolt Eduardo Noriega például izgalmasan vetkőzheti le a régi filmjeiből (Nyisd ki a szemed) ismert jófiús sármját.
Nem lennénk meglepve, ha magyar verzió is készülne a Teljesen idegenek-ből, de azon se, ha mondjuk az Orlai Produkciós Iroda, esetleg a Centrál Színház felvenné a műsorába. A történet könnyen adaptálható, mert univerzális, és rendezői bravúrokra sincs szükség: elég letenni a kamerát a hiányzó vacsoravendég helyére, és hagyni hét remek színészt, hogy kibontakozzon.