Hogy jön ide a foxtrott nevű tánc? Úgy, hogy az IRSA (International Radiotelephony Spelling Alphabet) az F betűhöz rendelt kódként használja. Az összes többi kódszóról nagyjából lehet tudni, hogy mit jelent. De ki tudja azok közül, akik nap mint nap használják, hogy mi az a foxtrott? Delta, Echo, Foxtrot, Golf, Hotel. Persze annak a négy katonának, akik a Foxtrott hívójelű őrhelyen unatkoznak naphosszat, van idejük eltűnődni ezen is.
Annak idején az úgynevezett Magyar Néphadseregről mindenki számára világos volt, hogy harctéri cselekmények végrehajtására majdhogynem alkalmatlan. Akiknek eleget kellett tenniük a sorkötelezettségnek kétféle dologról mesélnek: hogy unalmában az ember mi mindent képes volt kitalálni, vagy hogy parancsra milyen értelmetlen dolgokat kellett megcsinálni.
Más a helyzet azokban az országokban, ahol besorozott katonaként akár meg is lehet halni.
Persze itt is gyakran előfordul, hogy értelmetlen és/vagy unalmas dolgokat kell csinálni a katonának, de közben a család a „csengőfrász" árnyékában éli mindennapjait.
Így kezdődik a Foxtrott: megszólal a csengő és katonák állnak az ajtóban. Az anya rögtön összeomlik. A halálhírt hozó csapat tagjai diszkréten és rutinosan teszik a dolgukat. Látszik rajtuk, hogy minden nap ezt csinálják. Jön az orvos, nyugtatót ad, ha szükséges. Érkezik a katonai rabbi, hogy egyeztesse a temetés részleteit.
Zárt koporsós temetés a kötelező: a szülők nem tudhatják meg, hogy hol és milyen módon halt meg a fiuk.
A film első harmada aprólékosan ábrázolja, hogyan próbálja a család felfogni a felfoghatatlant: már soha többé nem látják a tizenéves fiukat. Samuel Maoz rendező magabiztosan ábrázolja a torokszorító gyászt. Lior Ashkenazi és Sarah Adler pontos színészi játékkal jelenítik meg az eltérő módon reagáló apát és anyát.
Bármilyen professzionális is az Izraelben gyakran előforduló élethelyzet megjelenítése, ettől még nem került volna a film az Oscar-díj közelébe. Márpedig a 92 benevezett, nem angol nyelvű film közül a legjobb kilenc közé került. Aztán a végső öt jelöltbe már nem. (Viszont ott van a magyar Testről és lélekről, ami akár Oscar-díjat is kaphat március 4-én.) A Foxtrott attól válik világszínvonalú filmmé, hogy a történetben öt órányi gyászolás után kiderül, hogy adminisztratív tévedés történt: egy másik ugyanolyan nevű katona halt meg, összekeverték őket. Az anya felszabadultan örül, az apa viszont dührohamot kap. És messze még a film vége...
A középső harmadban azt látjuk, hogyan is telik Jonathan (Yonaton Shiray) katonai szolgálata. Négy fiatal fiút leraktak a semmi közepén és őrzik a semmit. Egy út vezet át a pusztaságon, egy sorompónál megállítják és igazoltatják, ha valaki ritkán arra téved.
A sorompó egyik oldalán a semmi egyik fele, a másik oldalán a másik fele. Minek ide sorompó?
Az eddig tragikus filmből vígjáték lesz. Valami rejtélyes oknál fogva a világ minden hadserege csináltat értelmetlennek tűnő és unalmas dolgokat a katonáival. Amikor aztán már nézőként otthonosan érezzük magunkat az enyhe abszurdban, akkor a katonákkal tragikus, de számukra nem végzetes dolog történik.
Következik a film harmadik része, ahol a mesteri módon megírt párbeszédből lassan válik bizonyossá, hogy a fiú mégiscsak meghalt. Az anya és az apa egymást okolják, mert képtelenek feldolgozni, hogy kétszer kellett átélniük a fiuk elvesztését. Még arra is fény derül, hogy Jonathan nem tervezett gyerek volt, és lehet, hogy össze sem házasodnak, ha nincsen a nem várt terhesség. Lassan bele kell nyugodniuk, hogy az ember nem irányíthatja a sorsát, csak megpróbálhatja elviselni.
És hogy a sorsnak milyen kegyetlen humora van, ennek illusztrálására a film végén még azt is megtudhatjuk, hogyan halt meg Jonathan.
A dühöngő apa ismerősének az ismerőse elintézte, hogy a család láthassa a fiút és saját szemükkel győződjenek meg róla, hogy életben van, ha már a hadseregben ennyire nem lehet megbízni. Teherautó érkezik az őrhelyre, hogy elvigye Jonathant. A környéken gazdátlan tevék őgyelegnek, ez hozzá tartozik a tájhoz. A teherautó sofőrje ki akarja kerülni az egyik tevét, és ahogy félrerántja a kormányt, a jármű felborul.
A csavaros forgatókönyv olyan aprólékos igényességgel van megvalósítva, hogy húzza magával a nézőt a film és nem merül fel egy pillanatra sem, hogy mennyire valószínűtlen történetről van szó. Kiválóak a mellékszereplők, még a család kutyájának is dramaturgiai szerep jut. Bejárjuk a család lakásának összes helyiségét, látjuk az őrhelyet éjjel és nappal, napsütésben és esőben. Elég szórakoztatóan eltelik a 108 percnyi játékidő. Arra meg aztán jóval több idő kell, hogy lassan megemésszük a történetet. Lehet, hogy valószínűtlen, de mégsem hiteltelen ez a sztori. A saját életünk fordulatai is hányszor múlnak apró és bizarr véletleneken.