A Nemzeti Filmintézet közleménye szerint a hosszú távú filmfelújítási és digitalizálási programjuk során újulnak majd meg a 2021-ben Macskássy Gyula mintegy ötórányi népszerű rajz- és bábanimációi, hogy az életmű 2022-ben, „a magyar animáció atyja" 110. születésnapjára 4K felbontásban elérhető legyen.
– Az Izzó szerelem, a projekt indító filmjeként speciális módszerrel lett digitalizálva a Filmarchívum új filmszkennerén. A különleges, úgynevezett Gasparcolor technikával készült, újonnan restaurált reklámfilmet az AMIA (Association of Moving Image Archivists), a mozgóképes örökség megőrzésének és hozzáférhetővé tételének elősegítésére létrejött nemzetközi szakmai szervezet meghívta online vetítési programjába. A film nemzetközi premierjét az AMIA Archival Screening Night című program keretében tartották november 19-én – írja a Nemzeti Fimintézet.
A válogatásban a világ filmarchívumai mutatták be legújabb szerzeményeiket, és meséltek azokról az izgalmas kihívásokról, amelyekkel az archiválás, a digitalizálás és a restaurálás jár.
A Filmarchívum fennállása óta először vett részt az AMIA eseményén,
a közönség óriási lelkesedéssel fogadta a magyar reklámfilmet és a digitalizáció bemutatását.
– Az AMIA vezetősége örömmel üdvözli, hogy a magyar Filmarchívum idén első alkalommal vett részt a Screening Night programon. A magyar Filmarchívum a világ egyik kiemelkedő jelentőségű archívuma, és a magyar film ragyogó művészi színvonala megkérdőjelezhetetlen elismertséggel bír az egész világon. Az Izzó szerelem varázslatosan szép helyreállítása az 1939-es Gasparcolor-kópiáról a konferenciánk fénypontja volt – nyilatkozta Dennis Doros, a nemzetközi szervezet elnöke.
A Coloriton stúdió egyik jellegzetes darabja az Izzó szerelem című bábreklámfilm, melyet
a villanykörtéket gyártó Tungsram cég megrendelésére készített 1939-ben.
Az NFI Filmarchívum gyűjteményében és a Tungsram archívumában is számos más értékes, a Tungsram megrendelésére készült filmritkaság található, melyeknek feldolgozása, restaurálása és bemutatása érdekében a két intézmény megállapodást fog kötni.
A közleményben felidézik, hogy a cannes-i díjnyertes Macskássy Gyula pályája nem a háború után, A kiskakas gyémánt félkrajcárja (1951) című híres mesefilmjével kezdődött.
A „magyar animáció atyja" már a harmincas években világszínvonalú rajz- és bábreklámfilmeket készített. Macskássy Gyula Coloriton stúdiója, amelyet 1932-ben alapított a később John Halasként világhírűvé vált Halász Jánossal és Kassowitz Félixszel, Bortnyik Sándor tanítványaiként, eleven szálakat ápolt az európai avantgárddal. Hamar eljutott hozzájuk a Gasparcolor színesfilm-technológia, amellyel olyan világhírű alkotók dolgoztak, mint Oskar Fischinger Németországban és az USA-ban, Len Lye Angliában, Alexandre Alexeieff és Berthold Bartosch Franciaországban, a magyar származású George Pal Hollandiában és az USA-ban - írják.
A filmnek nemcsak a restaurálása, de a keletkezése is különleges volt. A háromrétegű nyersanyag technológiáját, az úgynevezett Gasparcolort egy magyar vegyészmérnök, Gáspár Béla találta fel 1931-ben, Berlinben.
Később ez lett az alapja a világhírű Technicolor technológiának.
A FILMIO kínálatában régi reklámfilmek mellett Macskássy Gyula rövidfilmjei, a Ceruza és a radír, a Párbaj és a Rács is megnézhetők a magyar animációk gyöngyszemei között.