Hogyan alapította meg a Mid Atlanticet?
1998-ban küldött először Magyarországra egy filmgyártó cég, akikkel a nyolcvanas évek közepe óta dolgoztam és akik Közép-Európában forgatandó filmekben voltak érdekeltek. Ekkoriban Közép-Európa filmes szempontból Magyarországot, Prágát és Bukarestet jelentette. Felmértem a lehetőségeket mindhárom országban, és úgy döntöttem, Magyarországon készítjük el az első közös európai filmünket. A projekt sikere után számos megbízást fogadtam el szabadúszó amerikai producerként a hollywoodi stúdióktól, Európában, illetve Észak-Afrikában forgattam a következő fél évtizedben.
Forgattam Európa és Észak-Afrika mellett Nagy-Britanniában is, de legszívesebben Magyarországra hoztam a projekteket, mert itt nagyon tehetséges stábok voltak, bár kevés filmes infrastruktúrával és munkalehetőséggel.
1999-ben a producer, aki annak idején ide küldött, megkereste a kormányt az első magyar filmes adókedvezménnyel kapcsolatban, amiről 2000 és 2003 között tárgyaltak. 2003 decemberében fogadták el a filmtörvényt benne a magyarországi forgatások adókedvezményével. 2004-ben a Kelsey Grammer főszereplésével készült Karácsonyi ének volt az első nemzetközi film, amit adókedvezménnyel készítettünk. A projekt nagy sikert aratott, és Hollywoodban megértették, hogy jó dolgok kezdődtek el Magyarországon. Egy évvel később a Mid Atlantic Films itt forgatta az Eragon-t, ez volt az első igazán nagy büdzsés hollywoodi szuperprodukció, amit Magyarországon forgattak.
Miért éri meg Hollywoodnak külföldön forgatni?
Magyarország esetében két válasz van erre a kérdésre. A kétezres évek második felében az egyik faktor a közép-európai vizuális világ volt, ami nagyon eltér attól, ahol a stúdiók Amerikában vagy Nagy-Britanniában forgatnak. A másik faktor a költséghatékonyság volt. Ma már viszont egészen más a helyzet.
A Mid Atlantic 2005-ös alapítása óta számos privát befektető, a kormány és a magyar városok, a Filmiroda és a Nemzeti Filmintézet közreműködésének köszönhetően, közösen fejlett filmes infrastruktúrát, vonzó pénzügyi modellt és nagyon képzett szakemberállományt hoztunk létre a hollywoodi stúdiók számára.
Ma már minden évben a legnagyszabásúbb hollywoodi filmek egy részét forgatjuk itt, amelyek továbbra is kiváló fejlődési lehetőséget nyújtanak a magyar filmes szakembereknek.
Hogyan zajlik a Mid Atlantic Films munkája egy projekten?
A projektek vagy elképzelésekkel, vagy forgatókönyvekkel kezdődnek. Amelyeket a kreatív producer árul a hollywoodi stúdióknak, a tévéknek és a streamingszolgáltatóknak. Ők aztán megkeresik a megfelelő egyensúlyt a kreatív és a pénzügyi szempontok között. Magyarország jelenleg az egyik legelőkelőbb forgatási helyszín, egyesülnek itt a tapasztalt stábok, a fejlett filmes infrastruktúra és a vonzó adókedvezmény.
A koronavírus tavaly márciusban leállította a forgatásokat, de a magyar kormány segítségével augusztusban újraindulhattunk, ezzel megelőzve a világ nagy részét.
A 2020-as leállás olyan igényt generált, ami most nagyon elfoglalttá teszi a szakmánkat. Ennyi munkánk még sosem volt. A közönség nagyon igényli a szórakoztatást a mozikban és a tévében egyaránt.
Miért jók a magyar stábok?
Tapasztalatom szerint nagyon keményen dolgozunk Magyarországon. A magyar filmgyártásnak óriási történelme van, ami a kamera feltalálásáig nyúlik vissza. A húszas évektől a hetvenes évekig virágzott a magyar filmipar. A nyolcvanas években viszont eltűnt a filmezéshez szükséges pénz. A nyolcvanas évek elejétől a kilencvenes évek első feléig nem sok történt, de aztán a nemzetközi filmszakma szép lassan visszatért.
Amikor én megérkeztem a kilencvenes évek második felében, volt itt egy nagyon tehetséges szakemberállomány, többedgenerációs filmesek, akik nem találtak elég munkát. Kellett egy évtized a szakma regenerálódásához, mivel a fiatalok ekkoriban nem a filmszakmát választották, nem lehetett megélni belőle.
A kilencvenes években egyszerre csak egy filmet tudtam itt készíteni, az is kis projekt volt, de 2005-ben az Eragon már hetvenmillió dolláros film volt, ma pedig már duplaannyiba kerülne. Ez fordulópont volt, a következő években már egyszerre két, aztán három nagy projektet forgattunk, ma pedig már évi 6-7 nagy büdzsés filmet. Közben folyamatosan toborozzuk a fiatalokat a szakmába, és lehetőséget adunk nekik, hogy a legnagyobb hollywoodi filmeken dolgozzanak, és ezzel fejlődjenek. A legfejlettebb, legdrágább technológiákkal dolgoznak, ma pedig már bármit meg tudunk csinálni Magyarországon, amit Hollywood elképzel.
Hogyan érintette a munkáját a koronavírus-járvány?
Mindenki életében vannak olyan napok, amiket sosem fogunk elfelejteni. Nekem a 2020. március 13. és 17. közti hétvége ilyen volt. A világ szó szerint bezárt.
Produceri karrierem során dolgoztam már háborúk, gazdasági válságok, az egész világot megrázó terrorcselekmények mellett, de olyat még nem láttam, hogy lezárják a határokat és vele számos nemzetközi üzletet.
A Mid Atlantic Filmsnél öt projektet és vele 3700 ember munkáját függesztettük fel. Az üzlettársaimmal, Adam Goodmannel és Balika Gergővel igyekeztünk mindenkinek minél hamarabb visszaadni a munkáját.
A kormány és a Nemzeti Filmintézet kiválóan kezelte a pandémiát: miközben védték a lakosságot, szigorú biztonsági előírások mellett belépési engedélyt adtak a külföldi filmeseknek az Európai Unióba. Augusztusban a biztonsági előírások betartásával - védőfelszerelés, tesztelés, távolságtartás, higiénia a forgatáson - már újra forgattunk, novemberre pedig már mindenki újra munkába állt, sőt új munkaerőt is toboroztunk.
Augusztus és december között két filmet is befejeztünk, másik két filmet éppen forgattuk, négynek pedig a forgatását készítettük elő. Idén májusra 5000 ember dolgozott nekünk, és több filmet készítettünk, mint amennyit a leállás előtt. A koronavírus komoly kihívást jelentett, a színészeink és a stábjaink produkáltak pozitív teszteket, de szerencsére senki nem került még csak kórházba se.
Milyen projekteket forgat most a Mid Atlantic?
Épp leforgattuk Az utolsó királyság című Netflix-sorozat ötödik évadát, és novemberben kezdjük forgatni a mozifilmet. Befejeztük a Borderlands című sci-fit, a hónap végén pedig nekikezdünk a The Bride című Sony-thriller forgatásához. A hónap végén készülünk el a Jack Ryan című Amazon-sorozat harmadik évadával, novemberben pedig kezdjük is a negyediket egy rövid pihenő után. Októberben fejezzük be a Marvel-féle Moon Knight című képregény-adaptáció első évadát, az Árnyék és csont 2. évadát pedig szintén Magyarországon forgatja jövőre a Netflix, most készítjük elő. Ilyenkor minden évben a jövő évi forgatásokat készítjük elő, teljesen tele van a menetrendünk, de ezekről a projektekről még korai részletesebben beszélni.
A magyar filmszakma sosem volt elfoglaltabb, és szerintem ez sok évig így lesz még.