Will Smith pofonja
Nem csak ez az időben legfrissebb, de talán az Oscar közel 100 éves történetének leghíresebb botránya: a 2022-es, 94.-ik Oscar-gálán a legjobb férfi főszereplő díját elnyerő Will Smith (Richard király) hatalmas
pofont kevert le több millió ember szeme láttára
a díjátadó házigazda-műsorvezetőjének, Chris Rocknak.
A "történelmi" pofon kiváltó oka az volt, hogy Rock gusztustalanul viccelődött Smith feleségének, az alopecia (kóros hajhullás) miatti kopaszságán. A nyilvános erőszak miatt Smith később bocsánatot kért, lemondott amerikai filmakadémiai tagságáról, ám a szervezet nem elégedett meg ennyivel: 10 évig eltiltotta a színészt minden akadémiai rendezvényen való résztvételtől, így Smith az Oscar-gálákra sem teheti be a lábát 2032-ig.
Ráadásul a pofon miatt (mintegy a cancel culture jegyében) Smith több készülő filmjét is vagy törölték, vagy későbbi időpontra halasztották a stúdiók.
Egyszerre ünnepelték és alázták meg Hattie McDanielt
1940-ben Hattie McDaniel lett az első afroamerikai színésznő, aki elnyerte az Oscar-díjat, az Elfújta a szél mellékszerepéért.
Mégsem lehetett oka igazán ünnepelni, mivel a szervezők csúnyán megalázták: az Egyesült Államokban ekkoriban még érvényben lévő szegregációs politika miatt a Los Angeles-i Ambassador Hotelben tartott gálán a színésznő nem ülhetett egy asztalhoz a filmben szereplő kollégáival, hanem csak a terem hátsó részében kapott helyet. Sőt, a hotel személyzete először be sem akarta engedni a gálára a színesbőrű McDanielt, csak a film producereinek segítségével kapott engedélyt, hogy részt vehessen a gálán, és átvehesse a neki ítélt elismerést.
Marlon Brando visszautasította az Oscar-díjat – egy indián nővel üzent, hogy nem kér az amerikai filmakadémiából
Több mint két évtizeddel McDanielt megalázó Oscar-győzelme után Hollywood egyik legnagyobb tehetsége, Marlon Brando érezte úgy, hogy az amerikai filmakadémia képmutató módon viselkedik az amerikai kisebbségeket, főleg az indián őslakosokat illetően.
Épp ezért 1973-ban nem csupán megtagadta A keresztapában nyújtott alakításáért neki ítélt, a legjobb férfi főszereplőnek járó Oscar-díjat, de el sem ment a gálára, hanem maga helyett egy indián származású politikai aktivista nőt, a Brandóval együtt az Amerikai Indián Mozgalomban tevékenykedő Sacheen Littlefeathert küldte el egy 15 oldalas közlemény kíséretében.
Brando hosszú, az őshonos amerikai kisebbségek mellett állást foglaló közleményét (beleértve azt is, mennyire mostohán bánik Hollywood az indiánokkal) végül nem engedték felolvasni a fiatal nőnek, mivel a gála producere, Howard W. Koch úgy érezte, ha csak egy percet ad Littlefeathernek, elkerülheti a komolyabb botrányt. Csakhogy a színpadon improvizálni kénytelen, tapsot és kifütyülést is megkapó nő elérte, hogy Brando szövegét később leközöljék az amerikai újságok.
Meztelen férfi a színpadon
Egy évvel később, az 1974-ben megrendezett 46. Oscar-gála sem maradt emlékezetes "műsorszám" nélkül. A gála utolsó részében a házigazda David Niven épp Elizabeth Taylort szólította, hogy adja át a legjobb filmnek járó díjat (A nagy balhé), amikor hirtelen berontott egy anyaszült meztelenre vetkőzött férfi a színpadra – a Niven háta mögött elrohanó, magát újságírónak kiadó, békejelet mutató LMBTQ-aktivista Robert Opel nevű fotós és galériatulajdonos így szeretett volna magának 15 perc hírnevet.
Csakhogy az Oscar-díjas (Külön asztalok) kiváló brit színész rögtön feltalálta magát, és nem habozott a helyére tenni a magamutogató, a közönség által kinevetett Opelt.
Ugye mennyire lenyűgöző, ha belegondolunk, hogy ez a pasas valószínűleg egész életében csak akkor képes megnevevettetni bárkit is, ha levetkőzik, és megmutatja a hiányosságait?!
– utalt humorosan Niven az exhibicionista Opel szellemi képességeire és intim méretére egyaránt.
De a kétszeres Oscar-díjas (Modern kaméliás hölgy, Nem félünk a farkastól) Taylor sem vesztette el a lélekjelenlétét: "ezt nehéz lesz túlszárnyalni", kezdte a legjobb film díját felkonferáló beszédét.
Minden idők legkínosabb Oscar-duettje
Az 1989-es gála mélypontja inkább kínos, mint botrányos volt, de az biztos, hogy sokáig lehetett róla olvasni az amerikai újságokban.
Ráadásul a kínos percekre rögtön a 61-ik alkalommal megrendezett esemény nyitányában került sor, amikor Rob Lowe és a Hófehérkének öltözött Eileen Bowman a Proud Mary című Creedence Clearwater Revival-dal Hollywoodra igazított paródiáját akarták előadni, de nem a szöveggel, hanem az előadásmódjukkal váltották ki több sztár (így például Julie Andrews, Paul Newman, Sidney Lumet vagy Gregory Peck) és olyan Oscar-díjas rendezők, mint Billy Wilder és Joseph L. Mankiewicz haragját, akik nyílt levélben tiltakoztak az az amerikai filmakadémiához és a gálához is méltatlan, ízléstelen duett ellen.
Ráadásul Bowman öltözéke miatt a Disney sikeresen beperelte az amerikai filmakadémiát, mivel a rajzfilmre emlékeztető ruhára nem kértek engedélyt, így szerzői jogokat sértettek. Az előadás (és egy egy évvel korábban készült, két nővel való szeretkezését rögzítő felvétel kiszivárgása, valamint alkoholfüggése) mindenesetre nem használt az addig felkapott sztár Lowe karrierjének, egy évtizedig jóformán nem kapott normális szerepet.
A gála producerének, a legrangosabb amerikai színházi elismeréssel, a Tony-díjjal korábban kitüntetett, a Grease-t is megfilmesítő Allan Carr karrierje pedig teljesen zátonyra futott a botrányos duettet tartalmazó, 11 perces Oscar-megnyitó miatt: 1999-ben bekövetkezett haláláig már nem kapott lehetőséget Hollywoodtól.
Lapozzon, cikkünk a következő oldalon folytatódik!