Elképesztő, milyen kimerítő lehet a semmittevés. Ha képtelen vagy elviselni az unalmat, ez a munka nem neked való
– így szól A gyilkos első két mondata, és a közel kétórás film első bő negyedórájában nem is történik különösebben semmi. Legalábbis ha a "valami" alatt az olyan pörgős akciójeleneteket értjük, amelyek az egyszemélyes hadseregek – kémek, betörők, bérgyilkosok – kalandjainak már az első felvonásban megadják a lendületet, James Bondtól John Wickig.
Mert bár az azonos című francia képregény (Alexis "Matz" Nolent és Luc Jacamon: Le Tueur, 1988) alapján, Andrew Kevin Walker forgatókönyvéből készült A gyilkos egy pénzért mások életét kioltó profi egyenes vonalú történetét meséli el a balul sikerült akciótól a menekülésen, a megbízók által felbérelt – de helyette a barátnőjét megtámadó – bérgyilkosok kiiktatásán át egészen a személyes bosszúhadjárat "nyugvópontjáig"; David Fincher rendezése kerüli vagy kiforgatja az akciót akcióra halmozó hollywoodi tömegfilmek kliséit – kezdve rögtön azzal, hogy Fincher nagyobb teret enged a pszichologizálásnak, mint a látványnak.
Ez persze cseppet sem meglepő: Fincher filmográfiája hemzseg az olyan thrillerektől, amelyek nagy figyelmet szentelnek az embertársaik fizikai épségét fenyegető alakok pszichés folyamatainak. Ahogy abban sincs semmi meglepő. hogy Fincher (aki legutóbb szintén a Netflix számára készítette a hollywoodi környezetben játszódó Mank című filmjét) képregényből forgatott: a hírnevét csavaros thrillerekkel (Hetedik, Harcosok klubja) megalapozó amerikai rendező előszeretettel adaptál a modern (nagyvárosi) társadalom kritikáját is megfogalmazó "ponyvaregényeket" (Harcosok klubja, Social Network, A tetovált lány, Holtodiglan), a képregényeknél pedig aligha lehet esszenciálisabb tömegkulturális terméket találni, ugyanakkor és szerencsés esetben a képregény (és a francia A gyilkos ezen szerencsés esetek közé tartozik) magáról a tömegről és annak kultúrájáról is állít valami markánsat.
Fincher új filmje egyszerre nagyon 21. századi, de stíluselemeiben (már csak a címszereplő által hallgatott, nyolcvanas évekbeli rockzenekar, a The Smiths okán is, amelyhez hézagmentesen simul az eredeti filmzenét szerző Trent Reznor és Atticus Ross muzsikája) valamennyire kortalan is, azaz több évtized (előre és hátra) szempontjából fogalmazza meg a szerinte általánosan jellemzőt.
Konyhafilozófia ez, persze. Nem véletlen, hogy a kimért tempóban haladó cselekményt végigkísérő, személyes motivációkat és társadalmi jelenségeket egyaránt érintő belső monológokban rengeteg statisztikai adat és filozofikus idézet bukkan fel; legyen szó Krisztusról, a megváltó utolsó megkísértéséről botrányregényt író Níkosz Kazandzákiszról, a 20. századi okkultista (a világ leggonoszabb embere címmel illetett) Aleister Crowley-ról, vagy a "vagyok, ami vagyok" szimplán egzisztencialista életfilozófiáját hangoztató rajzfilm-figura Popeye-ről. Ahogy beszédesek a máskülönben névtelen gyilkos álnevei is: Lou Grant, Sam Malone, Robert Hartley, Howard Cunningham csupa amerikai tévéműsor karaktere – a metropoliszok ébredéséről, a világ demográfiai folyamatairól, a német turistákról és a gyorséttermekről is velőset állító A gyilkos valósága maga a popkultúra mátrixa. A popkultúra mátrixa pedig sokak számára maga a valóság.
A Michael Fassbender által alakított hidegvérű és halott tekintetű bérgyilkos cinikus belső monológjaiban rendre megállapítja, hogy ő csak egy a sok közül, mondhatni: átlagember. Egy olyan alak, aki munkája során félreteszi az olyan eredménygátló tényezőket, mint az együttérzés.
Tartsd magad a tervhez. Készülj fel, ne improvizálj, ne bízz senkiben. Soha ne add ki az előnyt a kezedből. Csak azt a csatát vívd meg, amiért megfizetnek. Zárd ki az empátiát. Az empátia gyengeség. A gyengeség sebezhetővé tesz. Minden egyes lépés előtt tedd fel magadnak a kérdést: mi hasznom van belőle? Erre van szükség, erre kell elkötelezned magadat, ha sikerrel akarsz járni. Egyszerű
– hangzik az eseményeket végignarráló, de társas jeleneteiben szűkszavú hivatásos gyilkos a teljes filmen végigvonuló, részleteiben vagy egészben újra és újra felhangzó munkafilozófiája,
S abból kiindulva, hogy a bérgyilkos (belső állapotaiban, mindenkit félresöprő céltudatosságában, feladatkoncentrációjában etc.) átlagembernek tartja magát, s mert Fincher ügyesen oldja meg a nézői azonosulást (minimum azzal, hogy Erik Messerschmidt kamerája szinte mindvégig Fassbenderre szegeződik), a rendező az egyre individuálisabb, jellemzően multinacionális cégeknél robotoló nagyvárosi polgárság kritikáját fogalmazza meg. Azokét, akik számára a munka maga az élet, a valódi társadalmi felelősségvállalás megszűnt (vagy sosem létezett), és még személyes ügyeiket (mint a gyilkos egyéni bosszúhadjárata) is gépies begyakorlottsággal végzik, jóformán kiégve és magányosan (nem véletlen, hogy a film elején a gyilkos a coworking terek legnagyobb amerikai szolgáltatója, a WeWork egyik üres, átalakítás alatt álló párizsi irodájában rendezi be megfigyelő állását).
Fincher gyilkosa annyira hétköznapi, hogy nincs semmiféle különös ismertetőjele, jéghideg és fásult profi, aki lelki válságba kerül, amikor párizsi célpontját elvéti, és a megbízói a barátnőjén állnak bosszút. Azzal, hogy az eredeti képregény akciódúsabb cselekményét Fincher teljesen lecsupaszította (ellenben ezekben a jelenetekben véres realizmusra törekedett), és a pszichés folyamatokra helyezte a fókuszt. A gyilkosnak legalább annyi köze van Jean-Pierre Melville 1967-es klasszikusához, A szamuráj című bérgyilkos krimihez, mint a képregényhez (amely persze eleve elképzelhetetlen lenne Melville mozija nélkül).
Fincher filmje persze nem ér fel a klasszikus hollywoodi történetmesélési formákat Hollywoodot is megtermékenyítő módon felrúgó Melville-alkotással, de éppolyan precízen, hosszú, megfigyeléseken alapuló jelenetekben ábrázolja a monoton türelemben létező, kifejezéstelen tekintetű bérgyilkos magányos életét. A hat fejezetben és egy epilógusban kibontott A gyilkos csúcsjelenete egy éttermi beszélgetés egy másik profival (Tilda Swinton) – néhány percbe sűrített vallomás a hivatástudatról, önzésről és lelkiismeretről, ami nem is a címszereplőt, inkább a nézőt hivatott az önmagával való szembenézésre késztetni. Feltéve, hogy képes elvonatkoztatni, vagy még inkább, képes felismerni a hóhérban az átlagembert, vagyis önmagát.