Kimerítő szeretni és elfogadni valakit, aki nem szereti magát! Ezt az egy igazságot tudom rólad. Ha nem vigyázol, magányos, vén buzeránsként fogsz meghalni
– mondja kíméletlenül a Maestro-ban Felicia Montealegre Cohn a férjének, a sztárkarmester, ünnepelt zeneszerző és zongorista Leonard Bernsteinnek. Ez a férfi főszerepet is alakító Bradley Cooper által (az Oscar-díjas Josh Singer társaságában) írt és rendezett film érzelmi hullámvasútjának legmélyebb, egyben legbátrabb jelenete.
Bátor, mivel ma Hollywoodban tulajdonképpen elvárás az LMBTQ propagálása. Ahogy a film gyártója és forgalmazója, azaz a Netflix kínálatában is kivételes a Maestro szókimondása: a biszexuális Bernstein és családja számára teher volt mind a másság ténye, mind az állhatatosság (hűség és kitartás) hiánya.
Természetesen Cooper szándéka még véletlenül sem az, hogy rossz színben tüntesse fel a nagy művész, az Oscar-jelölt, többszörös Grammy-díjas, a tévében sugárzott Young People's Concerts keretében fiatalok millióival a komolyzenét megszerettető zseniális művészt, Leonard Bernsteint.
Egyszerűen csak arról van szó, hogy az életrajzi tényeket az igazság tekintetében nem elferdítő Maestro nem elsősorban a karmesterről és zeneszerzőről – a West Side Story, A rakparton, a Kaddish-szimfónia vagy a Missa Brevis komponistájáról –, hanem a tehetsége és fiatal férfiak iránti vonzalmai miatt férjként és családapaként folyamatosan elbukó magánemberről szól. Illetve legalább ennyire szól a színésznői karrierjét a férje és gyerekei, tehát a család miatt háttérbe szorító asszonyról, aki bár elejétől fogva tisztában van választottja gyarlóságával, egyre kevésbé bírja férje (már a gyerekeik számára is egyre nyilvánvalóbb) kilengéseinek terhét.
A Maestro tehát részben követi a "hagyományos" zenészéletrajzok bejáratott sémáit, amennyiben az amerikai komolyzene "rocksztárjának", Bernstein életútja is a tehetséget és magánéletet egyaránt beárnyékoló – és főként a könnyűzene nagyságairól szóló filmek központi konfliktusaiban kötelező elemként megjelenített – szenvedélyekkel (azaz, szex és drog) volt kiszegélyezve.
Ugyanakkor, mivel Cooper rendezése a szenvedélyei fogságában vergődő férfi mellett legalább akkora figyelmet szentel az őt elfogadó és támogató, majd a folyamatos lemondástoktól megkeseredő, de a másiktól elszakadni képtelen, újra megbocsátó feleségnek (Carey Mulligan elképesztően átszellemült játékával Felicia Montealegre Cohn szerepében), a Maestro korántsem "hagyományos" zenészéletrajz. Sokkal inkább mély kapcsolati dráma: páros szenvedély- és szenvedéstörténet.
A Maestro az 1990. október 14.-én, 72 éves korában meghalt Bernstein életének 44 évét és Montealegre-val való kapcsolatának 32 évét követi nyomon, 1943 novemberétől – amikor Bernstein a New York-i Filharmonikusok asszisztens karmestereként a megbetegedett Bruno Waltert helyettesítette a zenekar rádió által is közvetített koncertjén és a próbák nélkül levezényelt előadás sikere meghozta a nagyzenekari gyakorlatot alig szerzett karmester számára az áttörést –, egészen 1987-ig, amikor Bernstein az első Schleswig-Holstein zenei fesztiválon szemináriumot tartott fiatal karmestereknek és Haydn A Teremtését vezényelte.
És amikor a filmben, nem mellékesen, részben igazolva az akkor már 9 éve halott felesége jóslatát, a 69 éves, ősz és megfáradt testű zenész egy fiatal (a film dramaturgiája szerint nem tehetséges) fekete férfi tanítványával táncol önfeledten egy diszkó vörösen villódzó fényeiben...
De Cooper – aki megmutatja Bernstein gondoskodásra képes oldalát is, amikor odaadóan ápolta tüdőrákos feleségét – nem ezzel a végleges bukással is felérő jelenettel zárja filmjét, hanem visszatér a filmet indító, vagyis a házassági történetet keretező "jelenkori" interjúhoz, amelyben Bernstein néhai feleségéről, a hiányáról beszél, hogy aztán – mintegy a zenész emlékeiben elkalandozva – a kamera felé mosolygó asszony képével ráerősítsen: annyi viharon át ez a nő kitartott a férje mellett, hogy képes legyen élni és alkotni.
S mivel a szenvedély és szenvedés mellett alapvetően mégis a muzsikáról is szól a Maestro, zenei mintát követve Cooper afféle kódaként illeszti filmje végére az archív felvételt az idős Bernsteinről, ahogy jellegzetes, összetéveszthetetlen mozdulataival vezényel, teljesen átadva magát a zene kiváltotta érzéseknek.
Az eredetileg Martin Scorsese, majd Steven Spielberg által eltervezett (végül produceri segédletükkel megvalósult), Maestro Cooper második nagy lélegzetű zenei rendezése a Csillag születik után. A két film között bőven van a zenén túlmenően "átfedés", elég arra gondolni, hogy Cooper ezúttal is a tehetséges, szenvedélyeinek rabságában élő férfi szerepét osztotta magára.
De a Maestro mindenképp nagyobb film, amely már egyértelműen kijelöli a színész-rendező helyét a tehetséges hollywoodi direktorok között. "Egy műalkotás nem válaszokat ad, hanem kérdez. Jelentése az ellentmondó válaszok közötti feszültségben rejlik" – szól a filmet indító Bernstein-idézet, amely egyúttal lehetne a Maestro mottója is. De ez csak megtévesztés. Mert bár Cooper tulajdonképpen úgy ábrázolja Bernstein életét, hogy nem rágja a néző szájába egymásnak ellentmondó válaszait, nem csupán rendkívüli feszültséget teremt, de a mélyben, a szimbólumok szintjén, a Bernstein-életműből kiemelt, felcsendülő zenei művek utalásrendszerével és a képarányok, valamint a fekete-fehér és színes képek rendkívül tudatos váltogatásával nagyon is üzen, és nem csak Bernstein életére vonatkozóan.
A film elején például Bernstein az 1983-ban bemutatott, önvallomásos – mert egy tragikus halállal, homoszexualitással és apa-fia viszállyal terhelt diszfunckcionális családot bemutató – operájának, A Quiet Place zárlatát hallani zongorán, és a cselekmény egésze vagy része szempontjából ugyanilyen "beszédes" a Candide, a Mise, a St. Louis Blues vagy a West Side Story dallamainak használata is.
A Maestro hemzseg az eseményeket sűrítő és műveket egymásba forgató sziporkázó dramaturgiai ötletektől, de ami az átlagnéző számára szembetűnő lehet, az az, ahogy Cooper először a 16:9-es képarányt 4:3-ra szűkíti, majd ismét szélesre tárja a látványt, miközben az 1940-es és 1950-es években zajló cselekményt fekete-fehérben, a történeti kronológia későbbi eseményeit színesben ábrázolja. Előbbi megoldással leginkább azt sugallja a rendező, hogy épp idős korunkban látunk rá jobban életünk nagy egészére, míg benne létezünk a jelen folyamatosságában, csak az épp lényegesnek érzett eseményekre fókuszálunk, így a teljes kép rejtve marad előttünk.
Utóbbi megoldásnak, azaz a színes és a fekete-fehér képsorok váltogatásának pedig csak az egyik célja az egyébként kézenfekvő: vagyis az, hogy ezzel a néző időben való tájékozódását segítené a rendező. Ahogy halad előre a cselekmény, és merülünk egyre mélyebbre a családi drámában, úgy válik egyre nyilvánvalóbbá: ebben a filmben minél színesebb a világ, annál több a kísértés.
Túlzás lenne azt állítani, hogy Cooper a Maestro-val általános érvényűt kívánna állítani, de az egyre egyre látványosabb, mégis egyre üresebb és egyre romlottabb hollywoodi filmek korában ez a Bernstein-film üzenetértékkel bír minimum az amerikai szórakoztatóipar vonatkozásában.