Összesen 8 Oscar-díjra jelölték a tavalyi év legnagyobb bevételt hozó (145 millió dolláros költségvetését a mozipénztáraknál megtízszerező, világszerte 1,45 milliárd dollárt termelő) filmjét, a Barbie-t. Ami önmagában nem jelentené azt, hogy a díjakért felelős amerikai filmakadémia tagsága ne venné komolyan Greta Gerwig filmjét, hiszen a Barbie ezzel idén a negyedik legtöbb jelöléssel rendelkező film, az Oppenheimer (13), a Szegény párák (11) és a Megfojtott virágok (10) után, illetve a Maestro (7) előtt.
Ráadásul minden idők 16. legjövedelmezőbb filmje (a női rendezők között pedig az első számú kasszasiker), a Barbie ott szerepel a legjobb film kategóriájának 10 jelöltje között.
Csakhogy több más fontos kategóriában teljesen figyelmen kívül hagyta az amerikai filmakadémia az idei gála abszolút közönségkedvencét (a filmről készült kritikánkat itt lehet elolvasni). Greta Gerwig kapott például jelölést a rendezői díjra, nincs jelölése a legjobb színész és színésznő kategóriájában (helyette a férfi főszerepet játszó Ryan Goslingot mellékszereplőként jelölték), még csak jelöléssel sem ismerték el Rodrigo Prieto operatőri munkáját és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriája helyett Greta Gerwig és Noah Baumbach a legjobb adaptált forgatókönyv díjára lehet csak esélyes.
És tulajdonképpen ez az utóbbi kategória a magyarázat arra, miért nem került be Greta Gerwig a Barbie-val a legjobb rendezők idei jelöltjei közé. Amin persze a világsajtó nagy része rögtön fel is háborodott, elmondva a szokásos sirámokat, kezdve az akadémia szexizmusával, holott az utóbbi időben szó sincs arról, hogy az amerikai filmakadémia távol akarná tartani a nőket a legjobb rendezés díjától. Két évvel ezelőtt Jane Campion nyerte a díjat, és az idei jelöltek között is van nő: Justine Triet a cannes-i Arany Pálma-díjas, 5 Európai Filmdíjat és 2 Golden Globe-ot nyert Egy zuhanás anatómiájáért talán a legesélyesebb idei jelölt a kategóriában.
A Barbie esetében leginkább arról van szó, hogy a film kevéske alkotói eredetiséget mutat fel, és ez az akadémia szerint a rendezésre is vonatkozik: a folyamatos filmtörténeti utalásrendszer nem kreativitást, hanem annak hiányát tükrözi, azaz amit a rendező hivatkozásnak szánt, az tulajdonképpen mintakövetés, vagyis másolás.
A Barbie forgatókönyvírói – a rendező Greta Gerwig és élettársa, Noah Baumbach – esetében az akadémia egyértelműen állást foglalt. Hiába talált ki Gerwig és Baumbach önálló, eredeti sztorit, mivel a főszereplőt és társait a népszerű Mattel-játékbaba, a Ruth Handler által megteremtett Barbie karaktereiről mintázták, így az akadémia szerint
a forgatókönyv tulajdonképpen egy már létező nagy ötlet átdolgozása, vagyis adaptáció.
A Barbie eredetiségének kérdése aztán a korábbi díjaknál is rendre felmerült. Például a januári Golden Globe-gálán, ahol a legjobb vígjáték vagy musical kategóriájában a Szegény párák vitte el a fődíjat a Barbie orra elől, és Gerwig filmje helyette az újonnan kreált díj, a legnagyobb mozi- és kasszasiker elismerését kapta meg, ezzel pedig a hollywoodi külföldi újságírók szervezete is egyértelművé tette, hogy a Barbie tulajdonképpen nem kreatív látomás, hanem klasszikus stúdiófilm.
Sokan nehezményezik az idei Oscar-díjak színészi jelöléseit is, egészen pontosan azt, hogy a Barbie-t nem jelölték sem a legjobb női, sem a legjobb férfi főszereplő kategóriájában. Persze a film így is esélyes két színészi díjra, és Margot Robbie-t sem fosztotta meg az amerikai filmakadémia attól, hogy idén Oscar-díjas legyen, hiszen a Barbie egyik producere épp Robbie, aki a film győzelme esetén David Heyman, Tom Ackerley és Robbie Brenner társaságában átvehetné a legjobb filmnek járó elismerést és ezzel produceri Oscart nyerne.
Tulajdonképpen a Barbie megvalósulása nagyrészt Margot Robbie és produkciós cége, a LuckyChap Entertainmentt érdeme, hiszen a játékbaba forgatási jogait is ő szerezte meg – a Barbie Oscar-sikeréért drukkoló közvélemény tulajdonképpen a produceri erőfeszítéseket, illetve a vonzó külsőt téveszti össze a színészi teljesítménnyel, amikor egy voltaképp egysíkú szerep elismerését követeli.
Persze a legjobb női mellékszerepben jelölt America Ferrera, illetve a férfi mellékszereplők között Ryan Gosling miatt a Barbie színészeit egyáltalán nem mellőzték, és az is igaz, hogy mind Ferrara, mind Gosling szerepköre több lehetőséget biztosított arra, hogy megmutassák: jó színészek.
Legfeljebb azon lehet vitatkozni, hogy a Kent alakító Gosling a férfi főszereplője-e a Barbie babát középpontba állító, és a férfiakat a teljes történetben alárendeltként kezelő filmnek, vagy jól látja-e az amerikai filmakadémia, és Gosling alakítása már csak azért sem lehet főszerep, mert már a mélyen feminista történet eleve mellékszerepbe száműzi a férfiakat.
Akárhogy is, Gosling rögtön Robbie pártfogójaként nyilatkozott a jelölések után, sőt, tulajdonképpen a saját teljesítményét is érvénytelenítette, amikor úgy nyilvánult meg: "nincs Ken Barbie nélkül" (az más kérdés, hogy a film egyik üzenete az, hogy Ken tanulja meg magát Barbie nélkül definiálni a világban).
Ezen felbuzdulva aztán hírességek sora kérte ki magának, hogy Margot Robbie nem került a színésznői jelöltek közé – élen a feminista Hillary Clintonnal. Ami persze újabb politikai színezetet ad az egyébként is át- és túlpolitizált Oscar-díjaknak.
Persze az is szerepet játszhat abban, hogy sokan csalódottak Robbie színésznői jelölésének elmaradásában, hogy a sztár nemrég bejelentette visszavonulását a színészettől, ugyanis a közeljövőben inkább producerként és rendezőként szeretné kipróbálni magát Hollywoodban.
Azt egyelőre nem tudni, hogy a bejelentést komolyan is gondolta, vagy csak ügyes marketingfogás, de az már biztos, hogy Margot Robbie jelenleg Hollywood egyik legsikeresebb producere. Aki 2018-ban színésznői Oscar-jelölést kapott az ő producerkedésével is megvalósult Én, Tonya című életrajzi sportfilmért (a film női mellékszereplőjeként lett Oscar-díjas Allison Janney), illetve olyan filmekben vállalt produceri munkát, mint a Ragadozó madarak (és egy bizonyos Harley Quinn csodasztikus felszabadulása), a Vágyak földjén, az Emerald Fennell forgatókönyvírói Oscar-díjával kitüntetett Ígéretes fiatal nő és persze minden idők egyik legjövedelmezőbb filmje, a Barbie. Amelyért akár produceri Oscar-díjat is nyerhet, ha az amerikai filmakadémia az anyagi sikert helyezi a művészi produktum elé.