A legjobb és legnépszerűbb filmek minden egyes megtekintéssel gazdagodnak, azaz minden alkalommal új jelentésmélységeket tárnak fel a néző számára. De mi történik, ha a nézők egy idő után a saját jelentésüket keresik a film újranézésekor? Az úgynevezett rajongói elméletek az internet korszakában valósággal virágzó beszédtémává váltak, a filmkedvelők pedig gyakran vizsgálgatják kedvenc filmeiket, hogy találjanak valami titkos narratívát vagy rejtett, sötét csavart. Most megmutatunk néhány ilyen népszerű rajongói elméletet.
Ragyogás - Stanley Kubrick vallomása a holdra szállásról
Egy régi, de az internet korában még mindig népszerű elmélet szerint 1969. július 20-án nem lépett az Apollo-11 legénysége a Holdra, az egészet csak megrendezték egy stúdióban, a felvételeket pedig nem kisebb zseni dirigálta, mint Stanley Kubrick. E rajongói elmélet, mi több, tudományos és politikai összeesküvés-elmélet népszerűsítői szerint Kubrick már a holdraszállás előtt egy évvel korábban bemutatott, minden idők legjobb sci-fi filmjeként emlegetett 2001: Űrodüsszeia forgatásánál a "nagy átverésre" készült: kutatási és fejlesztési projektként készítette el nagy hatású remekművét.
De - így a rajongói elmélet kiötlői - Kubrick a maga módján szeretett volna "gyónni", ezért egy másik remekművében, a Ragyogásban több jelet is hagyott az éles szemű rajongóknak: leszállópálya-szerű mintázat a Szépkilátás Hotel folyósóján, a kisfiú Danny Apollo-11 feliratú pulóvere, a Danny által látott ikrek a két sikertelen Gemini-projektre utalnak és ott a 237-es szoba, ami felszorozva ezerrel kiadja mérföldben a Hold és a Föld közötti átlagos távolságot (a valóságban 238 ,9 ezer mérföld)... Az elmélet a 2012-es, a Ragyogás körüli rajongói agymenésekkel foglalkozó A 237-es szoba című dokumentumfilmben is előbukkan, megspékelve azzal, hogy Jack Torrance éppen azért mérges a feleségére, mert ezzel mutatta meg Kubrick, mennyire nehéz egy akkora titkot magában tartani, mint a hamis holdra szállás megrendezése, ráadásul Jack sehova sem vezető, egyetlen mondatot ismételgető gépelésében az "All" (minden) szót az A 11, azaz az Apollo-11 rövidítéseként is lehet értelmezni.
És persze ennek az elméletnek a rajongóit az sem bizonytalanítja el, hogy Kubrick jobbkeze, Leon Vitali A 237-es szoba állításainak zömét egyszerűen csak "ostoba halandzsának" minősítette.
Star Wars - Jar Jar Binks egy sith lovag
A Star Wars I. rész - Baljós árnyak-ban (1999) felbukkant gungan sokak szerint valójában egy rejtőzködő Sith, aki ráakaszkodik a Jedi-lovagokra, ügyetlenkedései ellenére képes a harcban győzni, hihetetlen karrierje csúcsán galaktikus szenátor lesz belőle, azzal a céllal, hogy hatalomra segítse Palpatine szenátort, akiről addigra minden néző pontosan tudja, hogy nem más, mint a diktatúrára törekedő főgonosz, a Sith nagyúr Darth Sidious.
A szikla - John Patrick Mason valójában James Bond
Az 1996-os, Michael Bay által rendezett akciófilmmel kapcsolatban sokan úgy vélik, annak főhőse, a Sean Connery által alakított egykori brit titkosügynök, az Alcatrazban fogva tartott John Patrick Mason tulajdonképpen a 007-es ügynök, azaz a film egy "titkos Bond-folytatás".
Ezt az elméletet egyfelől a legnépszerűbb 007-es színész főszerepére, azaz Connery személyére és arra tényre alapozzák, hogy A szikla-beli karaktere is hírszerző. Persze ez még nem lenne elég, csakhogy a filmben elhangzik, hogy a főhősnek nem Mason a valódi neve. Vagyis lehetne akár Bond is az igazi. Kár, hogy a producer Jerry Bruckheimer cáfolta, hogy az alkotók, kezdve a forgatókönyv íróival "titkos Bond-folytatásként" gondoltak volna A sziklá-ra.
Toy Story - Andy szülei válnak
A Toy Story-filmek valójában soha nem az emberekről szólnak: Andy és családja csak mellékszereplő, annak ellenére, hogy Woody és társai, azaz a kisfiú játékai számára alapvetően fontosak. Ahogy a cselekmény szempontjából is, az első három filmben Andy életének eseményei részben vagy egészben a cselekmény mozgatórugói. A sorozat sasszemű rajongói ugyanakkor azt állítják, hogy Andy életének van egy korántsem boldog mozzanata, már az első résztől fogva: a szülei válnak. Nos, erre a teóriára van néhány meglehetősen szilárd bizonyíték: az a tény, hogy Andy apját soha nem látni, és az, hogy a kisfiú anyja ujján nincs jegygyűrű.
Grease - Sandy már a film elején meghal
A Grease, azaz a Pomádé (1978) ma is rendkívül népszerű musical, amelynek cselekményével kapcsolatban létezik egy egész frappáns rajongói elmélet, miszerint Sandy Olsson (Olivia Newton-John) már a film elején meghal és az egész film nem más, mint az utolsó másodperceiben elképzelt szerelem története a frissen megismert Danny Zukóval (John Travolta).
Tény ugyanis, hogy a film elején az ausztrál Sandy megismerkedik az amerikai Danny-vel a strandon és egy gyönyörű nyarat töltenek együtt, majd szünidőnek vége, és a románcot elmossák a habok. Aztán szeptemberben a lány váratlanul felbukkan Danny amerikai kisvárosi középiskolájában és a szerelmi történet folytatódik. Márpedig elég hihetetlen, hogy Sandy épp a Rydell High-ba iratkozik be és meglepődik azon (ahogy a fiú is a lány felbukkanásán), de persze efféle véletlenek előfordulhatnak, ahogy az is, hogy volt fontosabb mondanivalójuk egymás számára, mint az, ki hová jár iskolába. Csakhogy a filmben sokszor furcsa dolgok történnek (persze, ez egy musical), egyszer dalra is fakad egy angyal (igaz, nem Sandy-nek énekel), majd a film végén Sandy teljesen átalakul és az utolsó nagy énekes táncjelenet csúcsán egy felspécizett vörös kabrióban a lány és a fiú szó szerint az egekbe repülnek, egyenesen a mennyországig. Itt sokan tovább is gondolják az elméletet: Sandy a tengerparton fulldoklik, amikor Danny utána veti magát, megpróbálja kimenteni, de ő is meghal. Ebben az olvasatban tehát a Grease egy síron túli szerelem története.
A Halálos iramban folytatásai Dominick Toretto kóma-álmai
A Halálos iramban (2001) végén egy rendkívül látványos jelenetben Dominick Toretto (Vin Diesel) 160 km/órás sebességgel többször megpördül és bukfencezik a Dodge Chargerével, amit aligha lehet túlélni. Persze a franchise azóta 10 további résszel gazdagodott, így megszületett egy izgalmas rajongói elmélet.
Toretto túlélte a balesetet ugyan, de kómába zuhant, így a folytatások tulajdonképpen az ő kóma-álmai. Ami részben azt is megmagyarázza, hogy bizonyos halott karakterek (Leddy, Han, Giselle...) miért térnek vissza, illetve hogyan lehetséges, hogy a totálkárosra zúzott, javíthatatlannak tűnő Charger újra és újra szerephez jut. Az egész stabilnak tűnő teória egyetlen (azaz két) ponton inog meg: az első két folytatásban (Halálosabb iramban, Halálos iramban - Tokiói hajsza) a kóma-álmodó Toretto nem, vagy csak alig jut szerephez.
A Titanic főhőse a Terminátor-univerzum időutazója
Ez a hajmeresztő rajongói elmélet James Cameron két nagy mozis sikerét ütközteti: a Terminátort (1984) és a Titanicot (1997). A teória szerint Jack (Leonardo DiCaprio) egy időutazó a Terminátor-filmekből, akit azért küldtek vissza 1912-be, hogy megmentse Rose-t (Kate Winslet) a Titanicról, ugyanis a nő lesz Sarah Connor nagymamája. A számos alkalommal kudarcot valló Skynet tehát megszervezett egy jéghegyet a luxus óceánjárónak, de szerencsére a kifejezetten felvilágosult, magát nincstelen művészléleknek kiadó Jack megmenti – és lehet-e nagyobb bizonyíték erre az agyament elméletre, mint az, hogy miután Jack megmenti Rose-t, úgy süllyed el a fagyos óceánban, mintha a teste ólomból volna, ezzel is jelezve, hogy tulajdonképpen ő egy átprogramozott T-1000-es modell.
A kis Kevin sötét titka: belőle lesz a Fűrész-filmek agyafúrt sorozatgyilkosa
Egy újabb, egymástól távoli mozis univerzumokat összekötő rajongói elmélet. Minden idők egyik legkedveltebb karácsonyi filmje, a Reszkessetek, betörők! (1990) és folytatása, valamint az egyre borzalmasabb részekkel sokkoló Fűrész-filmek úgy kerül közös nevezőre egyes filmrajongók fejében, hogy úgy vélik, a betörőket válogatott eszközökkel megfékező (megkínzó) kisgyerek Kevin McCallisterből (Macaulay Culkin) lesz a bűnös embereket válogatott eszközökkel megfenyítő (megkínzó) sorozatgyilkos John Kramer/Kirakós (Tobin Bell).
A teória alapja és bizonyítéka tehát az, hogy mindkét film központi figurája leleményes, komoly fájdalommal járó testcsapdákat állít másoknak, valamint az, hogy a Reszkessetek, betörők! elsőre félelmetesnek tűnő, de végül mégis kedves öreg bácsija a gyerekek pletykája szerint kegyetlen sorozatgyilkos, aki a filmben Kevin barátja lesz – a teória népszerűsítői szerint ő lett a szülei által magára hagyott, azaz traumatizált kisfiú mentora, aki további gyilkos ötletekkel látja el. Kár, hogy a Fűrész IV. (2007) szerint John Kramer 52 éves korában halt meg, ami azt jelenti, hogy 1955-ben született, míg Kevin 8 éves volt a Reszkessetek, betörők! idején, azaz 1982-ben született.
(Nyitókép: Titanic, forrás: Intercom)