Hollywood legrizikósabb szakmája minden bizonnyal a producerkedés. Élet-halál urai, akik hollywoodi álmokat tehetnek tönkre vagy valósíthatnak meg egy tollvonással. Sok színésznek akad azonban olyan szerelemprojektje, amit akár saját zsebből is hajlandó finanszírozni, csak hogy elkészülhessen. Sokszor megtörténik a csoda, de Francis Ford Coppola, Kevin Costner vagy Nicole Kidman példája is azt mutatja, hogy néha sokkba kerülnek ezek az álmok, és nem érdekli az embereket.
Idén két, katasztrofális bukás is megjárta a mozikat, amik borzasztó eredményeket hoztak a mozipénztáraknál, és mellette az alkotóikat is a csőd szélére sodorták. A napokban mutatták be a 85 éves Francis Ford Coppola 120 milliós Megalopolisz című agymenését, ami úgy tűnik a filmtörténelem legnagyobb bukásaként vonul be a könyvekbe. A Keresztapa-filmek mestere az elmúlt húsz évben nem kapott pénzt a legnagyobb stúdiók produceritől, úgyhogy az egész filmet saját zsebből finanszírozta. Az eredmény egy 4 millió dolláros nyitóhétvége és egy zagyva film, amit a kritikusok se tudtak hova tenni. Coppola kára 100 millió dollár is lehet, többek között a borászatát és egy ingatlanját is eladta, hogy elkészüljön élete utolsó (nem) mesterműve.
Hasonlóan megszállott Kevin Costner is. A westernek mestere a Horizont című trilógiába fektetett be 38 millió dollárt a saját vagyonából, mert annyira hitt benne, hogy egy igazi, nagyívű opuszra szüksége van a közönségnek. A Horizont első részének 100 millió dollárra rúgtak a költségei, és már elkészült a második rész is. Az első premierje után azonban visszavonták a folytatás idei bemutatóját, a borzalmasan rossz bevétel miatt.
Costner továbbra is hisz a projektben, sőt már egy negyedik részt is tervez, amit a harmadik etap jövő évi forgatása után csinálna meg, 2025 körül. Az Oscar-díjas színész-rendező számára nem ismertlen a saját vagyonának kockáztatása: a kilencvenes években a Waterworld 175 milliós bukásába is beszállt anyagilag, bár ott az anyatermészet is jelezte, hogy nem kéne elkészülnie annak a filmnek. Többször tarolta le a vízi díszleteket egy-egy vihar, ami miatt az egekbe szökött a büdzsé.
Nicole Kidman a kétezres évek legjobban fizetett színésznője volt, filmenként 15-17,5 millió dollárt keresett, ám sorra buktak a limonádéfilmjei. 2010 környékén már alig kapott feladatot, ezért úgy döntött, maga keresi meg a projektjeit. Az első ilyen a Rabbit Hole (a magyar címe Engedd el! lett) című Pulitzer-díjas darab filmváltozata volt, amit maga a színésznő finanszírozott. Kidman okosan, alacsonyan tartotta a büdzsét, de még így is alig 5 millió dollárt keresett, az amúgy meglepően jó, keserédes drámán, ami egy gyászoló házaspárról szól, akik elvesztették az 5 éves gyermeküket egy autóbalesetben. Kidman azonban hosszútávra tervezett: Oscar-jelölést kapott a filmért, beindult a produkciós cége, utóbbi 10 évben pedig sikerfilmek és sorozatok tömkelege fűződött a nevéhez.