Marcello Mastroianni neve nem csak a filmek minőségére, de a stílusra is garancia volt: az általa legtöbbször eljátszott elegáns, ugyanakkor könnyed férfi mind viselkedésével, mind pedig megjelenésével divatot teremtett az 1960-as években, Az édes élettől (1960) kezdve. Az öltönytől a cipőn és kalapon át egészen a napszemüvegig a színész az öltözködésével is az egyediség alkotója, stílusikonja lett, nemcsak hazájában Olaszországban, de az egész világon.
Érdemes filmjeit újranézni, Az édes élet, a 8 és fél, Az éjszaka, a Magánélet vagy a Házasság olasz módra nem csupán az olasz szívtipró típusának, de az olasz divat "reklámfelületei" is.
És természetesen nem csupán a különböző filmfesztiválok retrospektív vetítései, azaz a mozi tartja életben Mastroianni mítoszát, hanem a divatvilág is: a különböző férfidivat- és életmódmagazinok ugyanis olyan nagyra becsülik a színészt és az általa képviselt „könnyedség” fogalmát, hogy születésének idei 100-ik évfordulóján cikkek tömege jelent meg az ún. Mastroianni-divatról.
Persze ez nem is nehéz: a színészt nemzetközi sztárrá emelő Az édes élet art directorát, Piero Gherardit 1962-ben a legjobb jelmeztervező Oscar-díjával jutalmazták, majd a szintén Federico Fellini által rendezett, ugyancsak Mastroianni főszereplésével készült 8 és fél-ért is átvehette a kosztümtervért járó akadémiai aranyszobrot. Vegyük csak Az édes életet: Gherardi fekete, kétgombos öltönyt adott Mastroiannira az éjszakai jelenetekhez, így az általa alakított riporter nem csak belesodródik, de bele is olvad az éjszaka sötétjébe, hogy aztán szimbolikusan, erkölcsi ellenpontként is a tengerparti fináléban egy vékonybélésű világos öltönyt adjon rá, amivel a homokos part nyelné magába, ha nem viselne egy fekete inget és egy azonos színű selyemsálat, ami messziről garbónak hat (el is nevezték az olasz divat szakírói ezt a kombinációt ladolcevita-pulóvernek). De Mastroianni annyira jól tudta az öltönyt viselni, hogy még a 8 és félben látható pizsamájának szabása is egy öltönyé, és még az olyan filmekben is hódít az öltözködésével, mint a halálba torkolló a szex- és evésorgiát bemutató A nagy zabálás.
És persze a filmek nyomán hirtelen nagy keletje lett a Persol Ratti napszemüvegeknek, ahogy az 1973-as Megtorlás után sokan a Mastroianni által viselt Yves Saint-Laurent napszemüvegeket akarták viselni.
Az 1960-as években nem volt vonzóbb férfi nála – írta Marcello Mastroianniról a GQ magazin, minden idők legstílusosabb filmjeiről szóló összeállításában, a 8 és fél című Fellini-filmet elemezve és a főszereplőt méltatva, rávilágítva, hogy a filmben Mastroianni öltözködése a rendező Federico Fellini stílusát utánozta, mégis, a Brioni cégtől "kölcsönzött" fekete öltöny, fehér ing és fekete nyakkendő viselésével, a jellegzetes bebújós cipővel és finom vonalvezetésű zoknival egyedi megjelenést teremtett. Nem is szólva a Borsalino kalapról.
Márpedig számos divatmagazin megjegyzi, Mastroianni stílusának titka a kiegészítőkben (is) rejlik: a már említett kalap és a napszemüvegek, a sál, az órák. És persze a hanyagul felhajtott gallérú felöltők vagy ballonok, amik vetekedtek az Alain Delon vagy Belmondo által képviselt "francia minőség" divatstílusával. Nem véletlenül mondják sokan: ha bizonytalan vagy abban, mit viselj, öltözz úgy, mint Mastroianni!