Motívumok az ajándékozásnál
A személyes ajándékok jellemzője, hogy ismerőseink, barátaink ízlését, igényét ismerve kellő empátiával választva ki a megfelelő ajándékot, nagy örömet okozzunk. Némileg más a helyzet, ha egy szervezet nevében adunk ajándékot. Ilyenkor karácsony táján pedig egyre gyakoribb, hogy gesztust gyakorolva üzletfeleink irányába, kisebb meglepetéssel kedveskedünk nekik. A protokoll ajándékoknál azonban kevésbé hangsúlyos a személyes motívum, sokkal fontosabb, hogy az ajándék valamit kifejezzen cégünkről. Természetesen a partner ismerete itt is előnyös, hiszen az ajándékok sokkal személyesebbé és emlékezetesebbé tehető gesztusként jelenhetnek meg, amelyek később, a hétköznapok során többszörösen megtérülhetnek.
Az ajándék ugyanakkor kicsit a cég hírnöke is. Talán ez a szempont esik legerősebben latba annak kiválasztásakor. Az ajándék hasznavehetősége és minősége is óriási szerepet játszik. Minél nagyobb a termék használati értéke, annál tovább hat az üzenet.
A döntésben fontos szerepe van a kulturális közegnek is. Megfigyelhető, hogy a karácsonyi ajándék dolgában még az általában uniformizálásra törekvő multinacionális cégek is szabadabb kezet adnak a helyi vezetőknek. Ők is elismerik, hogy egy-egy ünnep idején az emberek emocionálisabbak, és a hatásos ajándéknak a cég arculata mellett az adott ország kulturális hagyományaihoz is kell, hogy illeszkedjék. Igaz a dolog természetesen fordítva is: a külföldi üzleti kapcsolatokkal rendelkező magyar cégeknek is ismerniük kell nemzetközi viszonyokat, ünnepeket, szokásokat.
Milyen összeget illik ajándékra költeni?
Fontos kérdés, hogy milyen összeghatárig terjedjen a kiválasztott ajándék. A szakemberek az arany középút keresését javasolják ez ügyben: a túlságosan apró ajándék olykor sértőnek bizonyulhat, ám a szokatlanul nagy értékű meglepetés akár ronthat is az üzleti kapcsolaton. Amennyiben korlátozott cégünk kerete, akkor csak a legfontosabb néhány partnerről emlékezzünk meg ajándék formájában is, a többieknek pedig küldjük kedves hagyományos, vagy elektronikus levelezőlapot.
Az ajándékra költött összegeknél figyeljünk arra is, hogy egy-egy partnercéghez mennyi ajándékot küldünk. Itt a megajándékozott pozícióját is tartsuk észbe. Hiába ápoljuk a napi kapcsolatot valamely operatív vezetővel - és ezáltal vele sokkal jobb kapcsolat alakul ki - a felsővezetők gyakran félreértik, ha beosztottjuk nagyobb ajándékot kap. Itt szintén igaz a dolog visszafele is: az sem mindegy, hogy az ajándék küldője a topmenedzsment tagja, vagy középvezető.
A céges arculatépítésben jártas szakemberek úgy vélik, a néhány ezer forinttól tízezer forintig terjedő összeghatár a bevett a hazai gyakorlatban. Az ezen értéket meghaladó ajándékok csak igen ritka és indokolt esetben egy-egy kiemelt partner csúcsvezetője esetén képzelhetők el.
Nem jó, hogy sok cég preztizskérdést próbál csinálni a karácsonyból: egymás túllicitálása egészségtelen.