Hazánk energiafogyasztásának közel 40 százaléka származik földgázból, ami az uniós átlag kétszerese. A gázpiac liberalizációjára vonatkozó uniós irányelv szerint a tagállamok szabályozásában biztosítani kell, hogy a földgázszállítási-, tárolási- és elosztási rendszerekhez a földgázpiac szereplői azonos feltételekkel, diszkrimináció mentesen hozzáférjenek, azokat díj ellenében használhassák, a kizárólagos jogosultsággal rendelkező földgázipari vállalkozások diszkrimináció mentesen működhessenek. Az Irányelv a piacnyitásban nem érdekelt fogyasztók számára lehetőséget ad arra, hogy továbbra is a közüzemi gázszolgáltatási rendszerben maradjanak. Uniós csatlakozásunk kapcsán a hazai földgázszolgáltatást és a belső földgázpiacot az Irányelvnek megfelelően kell átalakítani, harmonizálni kell a piaci feltételeket és fokozatosan meg kell nyitni a belső földgázpiacot.
A törvény célja a fogyasztók biztonságos, megfelelő minőségű és gazdaságos földgázellátása. Sajátossága, hogy párhuzamosan kezeli a fokozatosan megnyíló versenypiac és a közüzemi szolgáltatás rendszerét. Az állam szabályozó, ellenőrző szerepe pedig a fogyasztók védelmére, a piaci esélyegyenlőség biztosítására, a domináns pozícióban lévő piaci szereplők ellenőrzésére irányul majd leginkább.
Feljogosított és közüzemi fogyasztók
A törvény két csoportra osztja a fogyasztókat. A feljogosított fogyasztók szabadon dönthetnek arról, hogy kitől vásárolnak földgázt, beleértve azt a lehetőséget is, hogy továbbra is a közüzemi szolgáltatást veszik igénybe. A szabadpiaci szerződés alapján vételezett földgáz árában a felek szabadon állapodnak meg. A feljogosított fogyasztók körét külön kormányrendelet állapítja majdmeg.
A közüzemi fogyasztók továbbra is szabályozott végfelhasználói áron, jelenlegi szolgáltatójuktól vételezik a földgázt. Ezeknek a fogyasztóknak az érdekeit - a közüzemi ellátási kötelezettség fenntartásával és szabályozásával - továbbra is védi a jogszabály. A közüzemi szolgáltatásra szánt földgáz nagykereskedelmi és fogyasztói árát továbbra is a gazdasági és közlekedési miniszter állapítja meg, és rendelettel hirdeti ki.
A belső energiapiac fokozatos megnyitása
A földgázellátás az együttműködő földgázrendszeren keresztül történik. A rendszeren belül két piaci mechanizmus működik elkülönült szereplőkkel és szabályozással. A versenypiacon a feljogosított fogyasztók kereskedőktől, földgáztermelőktől, a tőzsdén vagy behozatalból elégíthetik ki földgázszükségleteiket. Az uniós tagállamok a földgázipari vállalkozások részére alapvető gazdasági érdekből közüzemi gázszolgáltatási kötelezettséget írhatnak elő. A jogi szabályozás kiterjedhet az ellátás színvonalára, az árakra, valamint a környezet védelmére. Az elfogadott törvény a fogyasztók biztonságos, megfelelő színvonalú és gazdaságos földgázellátása, valamint a kisfogyasztók védelme érdekében fenntartja a közüzemi szolgáltatási kötelezettséget, amely a versenypiac bővülésével fokozatosan visszaszorul majd.
A törvény szerint a piacnyitás ütemezéséről a Kormány dönt a belső energiapiac megnyitására vonatkozó jogszabályok, a hazai tapasztalatok és az ország Európai Unióhoz történő csatlakozásának figyelembevételével.
Az együttműködő földgázrendszerhez való hozzáférés diszkriminációmentes biztosítása érdekében azonban a földgáz hatósági szállítási, tárolási és elosztási díját, valamint a díjalkalmazás feltételeit külön miniszteri rendeletek fogják szabályozni.
Magyar Energia Hivatal
A földgázpiac hatékony működése és az ellátás biztonsága érdekében a piaci kereslet-kínálat figyelemmel kísérése, a piaci szereplők között felmerülő vitás kérdések rendezése, valamint az engedélyezés és a fogyasztóvédelem szektorális feladatainak ellátása, a hálózati tarifák és a hatósági árak kidolgozása a törvény megerősíti a piaci szereplőktől független szabályozó hatóságot, a Magyar Energia Hivatalt.
A rendszerhasználók között felmerült, együttműködéssel kapcsolatos viták gyors rendezésére új hatáskört kap a Hivatal, 8 napos eljárási határidővel hoz majd határozatot, amely azonnal végrehajtható lesz.