Kínai tolmácsok és idegenvezetők alkalmazását is tervezi az a 46 magyarországi utazási iroda, amelyek jogosultak arra, hogy kínai turistákat utaztassanak Magyarországra. A Magyar Turizmus Rt. szerint a szervezett csoportok érkezése az év végétől, jövő év elejétől már várható, az elmúlt években a kínai beutazók száma 16-18 ezer fő között változott. A legnagyobb érdeklődés Budapest és a Balaton iránt van. Bottyán Éva, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők (MUISZ) elnökségi tagja, a kínai szekció vezetője a Világgazdaságnak korábban elmondta, hogy a magyar cégeknek több dologra is fel kell készülni a távol-keleti turisták fogadásánál. Míg a kínaiak nagy társaságok, addig a magyar utaztatók néhány fős, kis-, esetleg középvállalatok. Így a forgalom beindulása esetén vélhetően szükség lesz létszámbővítésre. A kínaiak, ha Európába jönnek, 4-5 országot is felkeresnek - a magyar utaztatóknak fel kell készülniük arra is, hogy más államokba is meg tudják szervezni a programokat.
Évi 100 millió kínai turista
A határok megnyitása, az új útlevéltörvény, a középosztály gazdagodása a föld legnépesebb országában az utazások számának évi 14 százalékos emelkedését eredményezi: becslések szerint 2020-ra már évi 100 millió kínai állampolgár utazhat külföldre. Az európai és az amerikai szállodaláncok közül jó néhányan már most bővítik az alkalmazottak számát. A kínaiak elszállásolása a nyelvtudáson kívül speciális ismereteket is igényel: ismerni kell szokásaikat, tudni kell például, hogy általában dohányzószobát kérnek, s nem szeretnek a negyedik emeleten lakni (a babona szerint angolul a négy szerencsétlen szám, mert hasonlóan hangzik, mint kínaiul a halál szó).
Hasonlóképpen készülnek a vendéglátóhelyek és üzletek is. Párizsban például már néhány elegánsabb butik kirakatában is megjelentek a „Kínaiul beszélünk” táblák, amint tizenöt évvel ezelőtt ugyanez japánul volt látható. Az idegenforgalmi szakemberek arra számítanak, hogy a tömeges turizmus beindulásával a kínaiak a japánokhoz hasonlóan fognak mozogni a világban, nemcsak a számukat, hanem a szokásaikat tekintve is. Kezdetben a japánokhoz hasonlóan óvatosságból valószínűleg csoportosan fognak közlekedni, a későbbiekben azonban átváltanak majd az egyéni utazásokra. Először csak a környező, ázsiai országokba merészkednek - a hongkongi utazások könnyítése nyomán a határon máris számtalan új ellenőrző pontot állítottak fel, s hatalmas léptekkel bővítik a szálláskínálatot - később azonban Európát és az USA-t is célba veszik. Igényeikhez alkalmazkodnak az utazási irodák is: most még inkább csak Thaiföldre, Malajziába, vagy Szingapúrba kínálnak utakat - Amerika és Európa valószínűleg jövőre jön divatba.
Spórolnak a szállodákban
Európában Német- és Franciaország a kínai turisták kedvelt célpontja. A The Wall Street Journal beszámolója szerint a francia Accor szállodalánc - amelyhez a Mercure, a Novotel, illetve az Ibis hálózat is tartozik - irodát nyitott Pekingben és Sanghajban: az elmúlt évben 15 százalékkal nőtt szállodáikban a kínaiak száma. Mindamellett túl sokat egyelőre nem tudnak rajtuk keresni a hotelek, mert amellett, hogy inkább a szerényebb, olcsóbb szálláshelyeket keresik, a szállodákban szinte semmit sem költenek. Nem esznek a szállodai étteremben, nem telefonálnak a szobából, nem használják a minibárt - sokan még a teát is otthonról hozzák.
Magyarországon a Quaestor Utazási Iroda már hónapokkal ezelőtt megkezdte a felkészülést, s már van szerződésük kínai kiutaztatóval. Kiépítettek egy referatúrát, ahol kínai anyanyelvű alkalmazott is dolgozik; közel tíz, kínai nyelven beszélő asszisztenssel vették fel a kapcsolatot, s elkezdték szervezni a 24 órás ügyeletet. Az OTP Travel is megkezdte a felkészülést, a világhálózattal rendelkező Lufthansa City Centerre építenek - amelynek tagjai -, s első lépésben e hálózat kínai irodájával veszik fel a kapcsolatot. Fontolgatják kínai anyanyelvű alkalmazott felvételét is.
(vg.hu)