Személyzeti tanácsadó igénybevétele a központi közigazgatásban indokolt - véli Varga Katalin -, mert az itt magasabb posztokat betöltők döntési jogköre legalább olyan nagy, mint a versenyszférában. A Hill International ügyvezető igazgatónője elmondta: külföldön a költségvetési szervek gyakorta igénybe veszik cégük szolgáltatásait, például tréningeket tartanak az alkalmazottaknak. Hozzátette: itthon önkormányzatoknál, illetve önkormányzati tulajdonban lévő intézményeknél is segítettek a kiválasztásban.
Főleg Ausztriára, Franciaországra jellemző, hogy a közigazgatás személyzeti tanácsadót vesz igénybe - számolt be tapasztalatairól Deák Andrea, a Neumann Take it ügyvezetője. Szerinte külföldön - ha nem is nagy általánosságban - de nyitottabbak erre a szolgáltatásra.
Kissé szkeptikus Lévai Zoltán, a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium humánpolitikai főosztályának vezetője. A főiskolai docens úgy véli: a fejvadászok szolgáltatásait a közigazgatás tudja mellőzni. Ennek azonban feltétele, hogy a minisztériumokban, közigazgatási szerveknél felkészült emberi erőforrás vezetőket alkalmazzanak. - A megyei munkaügyi és a regionális átképző központok vezetőit, valamint a munkaügyi döntőbírákat több száz jelentkező közül választottuk ki. Valószínűleg jó munkát végeztünk, mert kicsi a fluktuáció körükben - érvelt. Egyetért ugyanakkor azzal, hogy a teljesítményelvűségnek is érvényesülnie kell, s ezért indokolt a jelöltek versenyeztetése. Vigyázni kell arra, hogy ne a belterjesség érvényesüljön - vélekedett.
Lévai Zoltán megemlítette azt is, hogy a francia közigazgatásban már bevett gyakorlat az, hogy a kiválasztás folyamatába grafológust is bevonnak. Bizonyos személyiségjegyek ugyanis könnyen megállapíthatók a kézírásból. Ennek a módszernek a bevezetése azonban nálunk ellenállásba ütközne, pedig tovább szélesíthetné a közigazgatási szakemberek kiválasztásának skáláját. Gyakorlati alkalmazásával jól hasznosíthatók lennének a fejvadászok tapasztalatai is.