Az Európai Bizottság a Bruxinfo információi szerint felajánlotta Magyarországnak, hogy a strukturális alapokból a budapesti 4-es metró építését és más, tömegközlekedés fejlesztését szolgáló beruházásokat is finanszírozzanak.
Megfigyelők szerint a kissé kései ötlet mögött a bizottságnak az a megfontolása húzódik meg, hogy a felzárkóztatási támogatásokat már viszonylag jól előkészített beruházásokra fordítsák, így biztosítva a források biztos felhasználását. A javaslat a brüsszeli álláspont általános elmozdulását is tükrözi, mely nagyobb szerepet kíván biztosítani a tömegközlekedésnek a strukturális alapok felhasználásában.
Michel Barnier biztos nemrégiben egy tanácskozáson jelezte, hogy a jövő kohéziós politikája nagyobb figyelmet fog szentelni olyan, a lisszaboni és göteborgi programmal összhangban lévő céloknak, mint amilyen a nagyvárosok tömegközlekedése.
A bizottság részéről akkor javasolták a magyar félnek a budapesti 4-es metróvonal közösségi forrásból történő finanszírozását, amikor nemrég megállapodás született arról, hogy a Nemzeti Fejlesztési Terv öt operatív programja közül melyikre mennyi pénz jusson a 2004 és 2006 között, idei árakon számolva közel 2 milliárd eurós strukturális alapokból.
Ha a magyar felek pozitív választ adnak a bizottsági felvetésre, a teljes beruházás költségeinek 10 százalékát (körülbelül 100 millió eurót) fedeznék a strukturális alapokból. A metróberuházáshoz a költségek 75 százalékáig az Európai Beruházási Bank (EIB) nyújt kedvezményes kölcsönt, míg a fennmaradó 15 százalékot a központi költségvetés állná.
Magyarország 2004 és 2006 között a strukturális alapokból 327 millió eurót fordíthat közlekedési és környezetvédelmi infrastruktúrafejlesztésre; a kohéziós alapokból további 1 milliárd áll rendelkezésre 5 millió eurót meghaladó projektekre. A strukturális forrásoknál a legnagyobb egyedi tétel (a teljes keret 28,19 százaléka) a humán erőforrások fejlesztése lesz (munkaerőpiachoz való hozzáférést elősegítő, oktatási és szakképzési akciók és infrastruktúra-fejlesztés).