Horvátország csak az idei évben 5,542 milliárd kunát - mintegy 170 milliárd forintot - fordít autópálya-építkezésre, ami az idei várható GDP 2,9 százaléka. Ez az összeg 50 milliárd forinttal több, mint egy évvel korábban. Idén eddig 132 kilométernyi sztrádát adtak át a forgalomnak déli szomszédunknál, és novemberben egy -a horvát fővárost a magyar határral összekötő sztráda részeként - újabb, 13,6 kilométeres szakasszal bővül a hálózat - közölte az [origo] kérdéseire a horvát sztrádákat építtető és kezelő Horvát Autópályák (Hrvatske Autoceste) vállalat.
Az idei 150 kilométernyi autópálya után a jövő év első felében - 2004. június 30-ig - további 192 kilométernyi új sztrádaszakaszt és 13,57 kilométernyi új autóutat adnak át. Az új szakaszok döntően a Zágráb-Split autópálya részei, de épülnek új szakaszok a Zágráb-Rijeka és a Rupe-Rijeka autópályákon is. A tervek szerint mintegy 10 év alatt készülne el az ország teljes, 1500 kilométer hosszú autópálya-hálózata - válaszolta kérdésünkre Darija Petrovic, a Horvát Autópályák munkatársa.
A magyarországi gyakorlattal szemben Horvátországban nem kísérik heves, hosszan elhúzódó viták a sztrádák nyomvonalainak kijelölését, mert az építkezéseket megelőző tanulmányok és a várható környezetvédelmi hatások figyelembevételével a helyi hatóságok, a befektetők, a kivitelezők és a horvát környezetvédelmi minisztérium közösen jelöli ki a végső nyomvonalat, így az építkezésre szóló engedélyekre nem kell hosszú ideig várni.
A közúti törvény és kiegészítéseinek 2001 márciusi elfogadása óta az útépítés, és üzemeltetés teljesen új finanszírozási modellje valósul meg Horvátországban, amelynek része az úthasználati díjakból és az üzemanyag-értékesítésből befolyó összeg (minden eladott liter benzin árából 0,60 kunát a sztráda-építkezésekre fordítanak), illetve a hazai és külföldi piacokon kibocsátott kötvényekből származó bevétel is. Az átlagosan 13 éves lejáratú kötvényekre állami garanciát kap a kibocsátó. A veszteség egy részét horvát államkötvények kibocsátásával egyenlítik ki.
A korábbi költségvetési finanszírozás helyett alkalmazott célirányos finanszírozás lehetővé teszi az építkezés összes fázisának folyamatos végrehajtását. A sztrádaépítkezéseket egyébként a horvát kormány által elfogadott 2001-2004-es autópálya-építési és üzemeltetési program keretében hajtják végre.
A sztrádák gyors átadását az is lehetővé teszi, hogy egy-egy hosszabb szakaszt több kisebb, néhány tíz kilométeres részre bontanak a kivitelezők, és minden egyes elkészült szakaszt azonnal bekapcsolna a már meglévő úthálózatba. A sztrádák mellett épülő kiszolgáló létesítményeket, benzinkutakat és pihenőhelyeket pedig nem az autópályákkal egy időben, hanem később adják át a forgalomnak, ezzel is időt takarítva meg. Az újonnan elkészülő szakaszokat rendszerint júniusban, a nyári turistaszezon előtt adják át a forgalomnak, hogy az országba érkező külföldi turisták minél gyorsabban és biztonságosabban jussanak el a tengerparti üdülőhelyekre.
Az új szakaszok átadásának köszönhetően idén júliusban és augusztusban 1,7 millió gépkocsi haladt át a Bosiljevo-Split autópálya új részein. Horvátország autópályáit, beleértve a Horvát Autópályák által üzemeltetett Krk hidat is, összesen 7,69 millió autós vette igénybe ebben a két hónapban, ami 38,9 százalékos növekedésnek felel meg az egy évvel korábbihoz képest. Az újonnan megnyitott szakaszok nélkül a forgalom egy év alatt 7,9 százalékkal nőtt.
A turizmusban tapasztalható előnyök mellett az autópálya-építkezések a munkanélküliség csökkenését is eredményezik, az építkezésekben részt vevő cégek pedig nagyobb eséllyel pályáznak külföldi megrendelésekre. A sztrádaépítkezések az elmaradottabb régiók felzárkóztatását, és gazdasági növekedésüket is segítik - válaszolta megkeresésünkre a horvát autópálya-kezelő.