A kutatásról
A kereskedelmi márkás termékek kutatása 2000 háztartás vizsgálata alapján zajlik. Minden háztartásban naplót vezetnek arról, hogy miből, mennyit, milyen áron, mikor, milyen körülmények között vásároltak.A napi fogyasztási cikkek várhatóan 2000 milliárd forintos forgalmat érnek el ebben az évben, ebből a boltok saját márkái 15 százalékos, mintegy 300 milliárdos részesedést érhetnek el - derül ki a GfK Piackutató Intézet [origo]-hoz eljuttatott kutatásából. Tavaly a kereskedelmi márkás termékek 13 százalékos részesedést értek el.
A boltláncok saját márkás cikkei közül a vevők a legtöbbet papírzsebkendőből, pörkölt kávékeverékből és tejszínhabból vásárolják. Mindhárom termék az átlagot jóval meghaladóan, 40 százalék körüli arányban részesedik saját kategóriájának forgalmából.
A kereskedelmi márkák top 50-es, forgalom szerinti kategória-listájának végén a mustár, tisztasági betét és öblítő található, de még ezeknél a termékeknél is 13 százalékos részt érnek el a kereskedelmi márkák.
A láncok közül a saját márkás termékek értékesítésének rangsorát a Profi (az összes forgalomból 34 százalék), drogerie markt (33) és Spar (26) vezette a múlt évben. Legkisebb ez arány az Auchanban, mindössze 3 százalék.
A kereskedelmi márkás termékek vásárlói között az átlagot meghaladják az észak-nyugati megyékben élők, a nagyobb városok lakói és a 40-50 éves háziasszonyok.
Különböző márkák részesedése napi fogyasztási cikkeknél a háztartások beszerzéseiből, bolttípusok szerint:
Bolttípus | Gyártói márka | Kereskedelmi márka |
Hipermarket | 83 | 17 |
Szupermarket | 85 | 15 |
Diszkont | 81 | 19 |
C+C | 87 | 13 |
Lánchoz tartozó kis bolt | 83 | 17 |
Önálló kis bolt | 94 | 6 |
Drogéria | 87 | 13 |
A bolttípusok közül a diszkontban a legnagyobb a kereskedelmi márkák részaránya a forgalomból, 19 százalékkal. Utána a hipermarket, majd a lánchoz tartozó kis bolt következnek.
A piaci versenyben a kereskedelmi márka terjeszkedése első sorban annak köszönhető, hogy növelni tudja a fogyasztást, és többletvásárlásra ösztönöz. Egy év alatt minden magyar felnőtt legalább egyszer vásárol kereskedelmi márkát.