Jelenleg átlagosan 9600 forintot kell fizetni az autók eredetvizsgálatáért. A díjakból évente 7,5 milliárd forint bevétel származik. Az egyelőre még csak formálódó elképzelés szerint az öt, fővállalkozóként tevékenykedő eredetvizsgáló cég helyett a jövőben egyetlen társaság működtetne egy központi adatbázist, amelyhez közvetlenül kapcsolódhatnának az autósokat kiszolgáló állomások. A csatlakozásra azonban csak azoknak a vállalkozásoknak lesz módjuk, amelyek teljesítik a számukra előírt - egyelőre még nem ismert - jogi és technikai feltételeket.
Az átszervezésre a lap értesülése szerint a Gazdasági Versenyhivatal áprilisi döntése miatt szánta rá magát a Belügyminisztérium. Akkor a hatóság összesen 27 millió forint bírságot szabott ki az eredetvizsgálatot kézben tartó öt fővállalkozó cégre. A GVH szerint a vállalkozások 1999-ben írásban megegyeztek arról, mennyiért dolgoznak. Az érintettek nem tagadták az áregyeztetés tényét, ám azzal védekeztek: éppen a hatóság kérte őket erre. A kiinduló árra ugyanis szükség volt ahhoz, hogy a munkát ténylegesen elvégző alvállalkozóikkal el tudjanak számolni.
Az eredetvizsgálók ugyanakkor jelezték: sosem tartották magukat az egyezséghez, mert a versenyben az alvállalkozók közül csak az maradhatott talpon, aki jó árakat tudott kínálni ügyfeleinek. A megbüntetett vállalkozások bírósághoz fordultak a GVH ítéletének felülvizsgálatát kérve, ám a jelek szerint már ez sem segít rajtuk. A Népszabadság információi szerint az új rendszer működtetője nem lehet olyan cég, amely ellen versenyhatósági eljárás folyt az elmúlt öt évben.
Szakértők attól tartanak, a jelenleg működő rendszer átformálása miatt újra nőhet a tolvajok aktivitása. Az eredetvizsgálat bevezetése óta drasztikusan, 27 ezerről hatezerre esett vissza az autólopások száma.