Az új autópálya-szakasz mintegy 75-90 milliárd forintba kerül az előzetes számítások szerint, és az építési költségek átvállalásáért cserébe a munkálatok befejezése után az állam úgynevezett rendelkezésre állási díjat fizetne az AKA új tulajdonosának. Ezzel a sztráda bekapcsolható lesz a matricás díjfizetési rendszerbe.
Az AKA kivásárlásával és a matricás rendszer bevezetésével azonban még nem ért véget a tárgyalássorozat, ugyanis az autópálya továbbépítéséhez szükséges feltételek megteremtéséhez további lépések szükségesek. A költségvetés számára túl nagy terhet jelent, ha egyszerre kéne vállalni a kivásárlás, az 50 milliárd forintos hitel visszafizetése és az építkezés, üzemeltetés finanszírozását.
A Népszabadság információi szerint a tavaly nyár óta tartó tárgyalások során a kormány és az AKA képviselői kidolgozták a matricás rendszer bevezetését és a sztráda közbeszerzés nélküli továbbépítését biztosító megoldást. E szerint a kivásárlás és a matricás rendszer bevezetése után a társaság koncessziós szerződését átalakítják, ezt követően pedig a továbbépítésért cserébe térítésmentesen kapná meg az államtól az AKA többségi tulajdonrészét a Bau Holding, amely jelenleg a társaság 42 százalékát tudhatja magáénak. Az 50 milliárd forintos hitel visszafizetése ugyanakkor továbbra is a költségvetést terhelné.
Az AKA Rt. két többségi tulajdonosa, a francia Bouygues és a Bau Holding 73 milliárd forintot kért a cégért a Népszabadság értesülései szerint, de a francia tulajdonos végleg búcsút int az M5-ösnek. A Bau Holding egyébként korábbi ajánlata szerint 90 milliárd forintért építené meg a sztrádaszakaszt, a kormány ezt az összeget azonban túl magasnak tartja - írja a Népszabadság.