A torlódás az 1991-es Öböl-háború alattihoz hasonló olajhiányt eredményezhet az európai finomító számára, és ennek következtében spanyol, olasz, francia és német finomítók a termelés csökkentésére kényszerülnek. A tankerhajók 20-25 napos késése ráadásul átlagosan napi 39 ezer euró pluszkiadást jelent a cégeknek.
A Boszporusz-szorosnál kialakult forgalmi dugó miatt az egyik orosz olajvezetéket teljesen leállították, mert a kikötőkben lévő tárolók megteltek, és a hajók késése miatt a berakodás késik. A Boszporuszon a szigorító intézkedések bevezetése előtt is túl nagy volt már a hajóforgalom, és a legfontosabb orosz szállítási útvonalnak számító szorosban eddig sem volt szokatlan a hajók késése. A most kialakult helyzet ugyanakkor azt jelenti, hogy az orosz olajra támaszkodó európai finomítók nem nélkülözhetik tovább az iraki - kirkuki - olajat. A Kirkuk-Ceyhan olajvezetéket a különböző szabotázsakciók miatt azonban csak márciusban nyitják meg.
A probléma következtében több mint háromszorosára nőtt a tankerhajók napi bérleti díja, az eddigi 20-25 ezer dollárról 70-90 ezer dollárra. A pluszköltséget azonban a finomítók csak vonakodva építenék be áraikba.
Egyes olajipari szakértők és diplomaták véleménye szerint a török hatóságok szigorításai - a jövőben a nagyobb olajszállító hajók éjszaka nem haladhatnak át a kanyargós szoroson - tulajdonképpen azt a célt szolgálják, hogy a nagy olajcégek egy újabb csővezetéket építsenek az országban, és az Azerbajdzsánból kiinduló, 3 milliárd dollárért épülő vezetéket pedig minél előbb befejezzék.
Hilmi Guler török energiaügyi miniszter a múlt héten elmondta: országa nem akarja, hogy a szoros gyakorlatilag olajvezetékként működjön, és a biztonsági megfontolások mellett a környezetvédelmi szempontokat is figyelembe kellett venni a szigorítások bevezetésekor. Környezetvédő szervezetek szerint is csak idő kérdése, hogy mikor következik be nagyobb katasztrófa a Boszporusz-szoroson, mert a tankerek útvonala Isztambul belvárosán halad keresztül, ahol igen nagy a komphajók és a kisebb halászhajók forgalma is - írja a Financial Times.