Az uniós csatlakozástól alkalmazandó új áfarendelkezések arra ösztönzik a vevőket, hogy a közösségen belül maguk szerezzék be a megvásárolni kívánt autójukat. Mindez a hazai kereskedők helyzetének a további romlását eredményezi. Új autókat ellenben a jövőben is itthon fognak a vevők vásárolni, mivel a parlament előtt lévő tervezet - az uniós szabályokkal összhangban - a márkakereskedőket részesíti előnyben.
A használt autók magánszemélyek általi beszerzése semmiben nem fog különbözni más áru, mint például a egy tábla csokoládé vagy egy kabát beszerzésétől - áll a Népszabadság cikkében. A magánszemélyek ugyanis - a kereskedőkkel ellentétben - az áfát az uniós szabályokkal összhangban a beszerzés országában, az ott hatályos adómérték szerint kötelesek megfizetni. Ez azt jelenti, hogy német vagy spanyol beszerzés esetén közel tíz százalékot lehet nyerni, mivel ezekben az országokban az általános adókulcs 16 százalék a hazai 25 százalékkal szemben. Megtakarítás azonban csak akkor érhető el, ha az autót nem értékesítik itthon. Ebben az esetben ugyanis a vevőt végső soron ugyancsak 25 százalékos áfa terheli.
Az Európai Unió szabályai szerint használt autónak minősül az a személygépjármű, amelynek a forgalomba helyezése több mint hat hónapja történt vagy amelyik 6000 kilométernél többet futott. A hat hónapnál fiatalabb vagy legfeljebb 6000 kilométert futott autók után akkor is itthon kell az áfát utólag - 25 százalékos mértékben - megfizetni, ha a vevő a járművet külföldön szerezte be. Ehhez az egyébként nem áfaalany magánszeméknek külön áfabevallást kell tenniük. Az adminisztrációs terhek növekedése és a hazai áfamérték alkalmazása miatt a márkakereskedőknek nem kell a forgalom csökkenésére számítaniuk.
A napokban hatályba lépett regisztrációs adót az első magyarországi forgalomba helyezéskor mind a kereskedőknek, mind a magániportőröknek meg kell fizetniük, akár használt, akár új autóról van szó. A rendszám kiadásának előfeltétele, hogy a regisztrációs adó megfizetését a jogszabályban előírtak szerint igazolják.