A keresetet az európai alacsony költségű légitársaságok szövetsége (ELFAA) nyújtja be. A fapadosok elsősorban azt sérelmezik, hogy azokért a késésekért is felelniük kell, amelyekről nem tehetnek. Ez - vélekedik a szövetség elnöke - ellentétes a nemzetközi joggal.
Az új EU-szabályozás jövő februártól lépne életbe. Korábban már a Légitársaságok Nemzetközi Szövetsége (IATA) is bejelentette: bíróság elé viszi az EU január végén született kártérítési döntését. A jogi út igénybe vétele annak nyomán merült fel, hogy az Európai Légitársaságok Szövetsége (AEA) törvényellenesnek minősítette a kártérítésről szóló szabályozást.
A döntés alapján 2005-től hatályba lépő uniós szabályozás szerint a gépre fel nem férő utas számára 1500 kilométerig 250 euró, 3500 kilométerig 400 euró, e felett 600 euró lesz a kártérítés az uniós légitársaságoknál. Az öt órát meghaladó késésnél a jegy teljes vételárát vissza lehet kérni, legalább kétórás késés esetén az utas ingyenes telefonhívásra és étkezésre jogosult.
Az EU miniszteri tanácsának döntése értelmében a jövőben a charterjáratok utasait is ugyanolyan jogok illetik meg, mint a menetrend szerinti járatokon utazókat. Szükséghelyzet okozta késés után nem jár kártérítés, ilyennek számít a szélsőséges időjárás, illetve a sztrájk is.
Az EU adatai szerint a légitársaságok évente mintegy negyedmillió, érvényes jeggyel rendelkező ügyfelet utasítanak el túlfoglalás miatt, az összes utasnak körülbelül az egy százalékát.