Farkas Zoltán, Tiszaújváros polgármestere immár minden hivatalos fórumot megjárt, hogy a város és az ott megépült ipari park érdekeit érvényesítse, vagyis bekapcsolódhassanak az M3-as épülő szakaszába. Volt, hogy levélben kérték a közlekedési minisztertől, hogy épüljön ki a Tiszaújváros közelében lévő két kis falut, Oszlárt és Tiszapalkonyát elkerülő út. Mert ha ez nem történik meg, akkor az M3-as megépítése után a Tiszaújvárosba irányuló forgalom nem Polgár felől, hanem a két aprócska falun keresztül megy majd az autópálya felé.
Polgár körül ugyanis megépülne az elkerülő út. Éppen ezért feltételezhető, hogy a kamionosok és teherautó-sofőrök nem kerülnek Polgár felé, ha Tiszaújvárosba mennének, vagyis megspórolják majd a 26 kilométernyi utat. A két falut összekötő út viszont, amire a forgalom terhe szakad, alkalmatlan a teherforgalomra.
A falvakat elkerülő négy kilométeres szakasz tervei egyébként már készen állnak. Megépítésére viszont a közlekedési tárcától származó legújabb információk szerint csak akkor van remény, ha a helybéliek, önkormányzatok és befektetők az út költségeinek 20-30 százalékát hajlandók fizetni.
Hegedűs György, a tiszaújvárosi Inveszt Rt. - az önkormányzat vagyonkezelő cége - vezérigazgatója szerint ez járható útnak tűnik. A környéknek ugyanis elemi érdeke, hogy ez az elkerülő megépüljön. De az M3-as legújabban megismert nyomvonala miatt újabb gondok vetődtek fel.
A Polgárt elkerülő szakasznak Hegedűs és a polgármester szerint sincs már létjogosultsága, hiszen a sztráda nem a régi 36-os úton folytatódik Nyíregyháza felé. A korábbi tervekben Polgárnál ugyanis egy összekötő szakasz épülne a 36-os főút felé, plusz megépülne a Tiszaújváros felől Polgárt elkerülő szakasz. Ez kötötte volna össze a Miskolc-Debrecen 35-ös főközlekedési utat a 36-os úttal. Ám ha most azt fogadják el véglegesnek, hogy a sztráda tovább folytatódik Pródig, akkor gyakorlatilag nincs értelme a Polgárt elkerülő szakasznak, magyarázza Hegedűs, sőt logikusan előtérbe kell kerülnie a tiszaújvárosi elkerülő leágazásnak.
Tiszaújvárosnak rendkívül hátrányos a most ismert helyzet - mondta Hegedűs -, hiszen nem csak a város és két falu, de jelentős befektetők életét is megkeseríti az útprobléma. A város ipari parkjában a közelmúltban egy 80 millió dollár értékű beruházást valósított meg az amerikai Jabil Circuit, de jelen van a német MAN cég is, s előrehaladott tárgyalásokat folytatnak japán, szingapúri, amerikai és izraeli cégekkel.
Felvetésükre még korábban azt a választ kapták a közlekedési tárcánál, hogy vegyék fel a kapcsolatot a Nemzeti Autópálya Rt. (NA Rt.) vezetőivel. Farkas Zoltán polgármester még márciusban levelet írt a szervezet vezérigazgatójának. Arra azóta választ még nem kapott.
Houssó Attila, a Hajdú-Bihar megyei Közútkezelő Kht. ügyvezető igazgatója ugyanakkor nonszensznek tartja a tiszaújvárosiak felvetését, miszerint nincs szükség a Polgárt elkerülő útra. Szerinte ennek a szakasznak szakmai szempontból semmi köze nem lehet az új nyomvonalhoz.
Iván Gizella
(Magyar Hírlap)
Korábban:
Megszületett a döntés az M3-asról?
(2001. május 25.)
Nem készül új M3-as nyomvonal
(2001. május 24.)