Eldőlt a három város versenye, a Boeing kegyeiért folytatott küzdelmet Chicago nyerte meg. A Seattle-hez hűtlenné vált óriás Denver, illetve Dallas ellenében döntött az Illinois állambeli megapolis mellett, így szeptember negyedikétől kezdve innen irányítják a Boeing ügyeit. S bár a cég főhadiszállásának átköltözése finom üzenetet is hordoz, hiszen részben a Boeing megújulását hivatott szimbolizálni, a legfrissebb gazdasági adatok nem adnak okot az eddig követett piaci stratégia felülbírálására. A civil repülőgépek piacán a Boeing ugyanis továbbra is domináns pozícióban van, habár előnye némileg csökkent az elmúlt években.
Tavaly 611 utasszállító gépre kapott megrendelést a cég, s 489-et szállított le 31,1 milliárd dollár értékben. Ez egyébként a Boeing 51,3 milliárd dolláros tavalyi forgalmának közel 60 százalékát jelenti, miközben a katonai jellegű szállítások 25, a kommunikációs-, és űrtechnológiából származó bevételek pedig 15 százalékra rúgtak. A Boeing jelenlegi megrendelésállománya 90 milliárd dollárra rúg, ami évekre elegendő lenne akkor is, ha mától nem érkezne be több megrendelés. Ettől persze nem kell félni, az idei év első harmadában már 143 új megrendelés érkezett be.
Ami némi árnyékot vet a Boeingre, az egyre izmosodó Airbus. A francia Aerospatiale-Matra, a német Daimler Chrysler Aerospace, a spanyol CASA, és az angol British Aerospace által alkotott konzorcium ugyanis egyre veszélyesebb versenytárs a világpiacon. Az Airbus 520 gépre kapott tavaly megrendelést, s a 311 leszállított repülő értéke elérte a 17,2 milliárd dollárt.
Az elmúlt évtized tendenciái mindeközben tovább élesítették a két repülőgépgyártó közötti versenyt. A légi utasok száma továbbra is dinamikusan növekszik, a nemzetközi légi forgalmat szabályozó ICAO szerint évi 5,5-6 százalékkal. Az utasszám növekedése egyre több gép vásárlására kényszeríti a légitársaságokat, ebből pedig a gyártók profitálnak a leginkább. Nem véletlen, hogy ádáz küzdelem bontakozott ki. S bár a Boeing és az Airbus is árainak csökkentésével, illetve stratégiai szövetségek összekovácsolásával próbálkozik, a harc kimenetele nem jósolható. Nem szükségszerű azonban, hogy bárki is a vesztes legyen: az Airbus legfrissebb prognózisai szerint a világ légitársaságai 15 000 új repülőgépet fognak megrendelni az elkövetkező 20 évben, ami maradéktalanul képes mindkét cég termelési kapacitásának lekötésére.
Molnár Sándor
(Magyar Hírlap)