Hozzátette: a jelentős növekedés részben azzal magyarázható, hogy az idén januártól az Európai Unió országaiból érkező új, és használt autóknál is eltörölték a 2-11 százalékos vámot, sőt, az idén már az import mennyiségét sem korlátozzák kereskedelmi forgalomban. A nulla kulcsos vám csak azon autókra érvényes, amelyekhez az importőr a származást igazoló okmányt is fel tud mutatni vámkezeléskor. Ez a dokumentum lehet az úgynevezett EUR1-es okmány - amit az exportőr állít ki és az ottani vámhatóság hitelesít - vagy számlanyilatkozat.
Természetesen az ilyen gépjárművek esetében is ki kell fizetni a 10 és 32 százalék között változó fogyasztási adót, valamint a 25 százalékos általános forgalmi adót. A fogyasztási adó mértéke függ a jármű motorjának nagyságától, benzin vagy dízel üzemanyag meghajtásától, illetve attól is, hogy van-e benne katalizátor. Az Európai Unión kívüli országokban vásárolt autók után 2001-ben is vámot kell fizetni, aminek értéke az autó árának 13 és 78 százaléka között változik.
Tavaly összesen 16 ezer használt autót vámkezeltek, mintegy 11 300-at kereskedelmi, míg 4 700-at magánforgalomban. Ez az arány az idei év első hét hónapjában sem változott. Kereskedelmi forgalomban a járművek 70 százaléka 4 évesnél idősebb, átlagosan 5-8 éves, míg a magánimportban a személygépkocsik 98 százaléka korosabb 4 évesnél, nagyrészük 8-12 esztendős.Fekete Attila elmondta, hogy az idén behozott mennyiség havonta növekedett. Míg januárban 2 ezer személyautót hoztak be, addig júliusban ez a mennyiség 3 800-ra emelkedett.
A szakemberek becslése szerint, az év hátralévő részében további emelkedés várható, mivel a használtautó importőrök arra számítanak, hogy jövőre szigorodnak a vámérték meghatározásának szabályai, és új forgalomba helyezési illetéket vezetnek be. Mindkét intézkedés jelentősen drágítaná a használtautó behozatalt. A parancsnok-helyettes leszögezte, hogy az idén csakúgy, mint a 2000-ben csupán azokat a használt kocsikat vámkezelik majd, amelyek előzetesen átestek a közlekedési hatóság szigorú műszaki és környezetvédelmi vizsgálatán.
- A vám- és pénzügyőrségnek kereskedelmi forgalomban behozott minden száz autóból 99-nél úgynevezett vámértékvizsgálatot kell indítania, mert a bemutatott számlákon feltüntetett érték 20 százalékkal nagyobb mértékben eltér a vámhatóság hivatalos, az Eurotax Kft. által kiadott adataihoz képest. Ennek ellenére csak az esetek csekély hányadánál sikerül a csalás tényét egyértelműen bizonyítani - hangsúlyozta Fekete Attila.
A jogszabályokat kikerülő használtautó-importőrök, évente néhány milliárd forinttal rövidítik meg a költségvetést azzal, hogy a katalógusértéknél jóval alacsonyabb számlákat mutatnak be a vámhatóságnak, és az ügyeskedőknek még az sem szegi a kedvét, hogy ezzel felkerülnek a VPOP feketelistájára. - Emiatt merült fel a törvényalkotókban, hogy valamilyen objektív mérce alapján kiszabott, nem adó- és nem vámjellegű illeték bevezetésével lehetne pótolni a hiányzó költségvetési bevételt. Igaz, ez vélhetőleg megnövelné az itthon értékesített autók árát - tette hozzá a szakember.
(MTI)
Ajánlat:
Korábban:
Használtautó import: sok a "hamis" számla
2001. augusztus 16.