A svájci kormány és a sajtó szokatlanul éles hangnemben bírálta a Swissairnek hitelező két nagybankot, a Credit Suisse-t és az UBS-t, mert túlságosan későn ajánlották föl segítségüket a bajba került svájci légitársaságnak. Szakértők figyelmeztettek, a pénzintézetek a már eddig okozott károkat is tetézhetik, ha nem térítik meg az egyes becslések szerint 38 ezer pórul járt utasnak járó mintegy 800 millió svájci frankot. Ennyien kényszerültek arra, hogy más légitársaságoknál váltsanak jegyet, mert a Swissair gépei nem repülnek kedd óta.
A szakértők attól is óvták a Credit Suisse-t, hogy rátegye a kezét a Swissair házi takarékpénztárára. A dolgozók 90 millió frankját a pénzintézet kezeli, ami a légitársaságnak olcsó kölcsönt, az alkalmazottaknak az átlagosnál valamivel magasabb kamatokat jelentett. A svájci kormány úgy döntött, mentőövet dob, és 450 millió frankos segítséget nyújt a bajba jutott társaságnak.
Az egyetlen nyertese a Swissair gondjainak a Crossair, melynek 70 százalékos részesedését az UBS és a Credit Suisse 258 millió frankért megvette a bajba került svájci légitársaságtól. A Swissair részvényeinek értéke ezzel szemben szerdán 90 százalékot zuhant a zürichi tőzsdén. Ezzel a 63 ezer részvényes jószerivel elveszítette a légitársaságba fektetett pénzét.
A Swissair csődje további társaságokat is a szakadék szélére sodort. A belga Sabena, melynek társtulajdonosa a Swissair, csődvédelmi eljárást kezdeményezett. A belga cégnek még van annyi pénze a kasszájában, hogy nem kellett leállítania járatait, sőt a Zürichben ragadt utasokat is elszállította Brüsszelbe. A belga kormány egy hónapra kezességet vállalt a Sabena adósságaiért, s ez alatt a hónap alatt egy új, kizárólag európai útvonalakon repülő légitársaságot is alapítanak.
A Swissair a Malévnek is tartozik 250 millió forinttal. Kurt Braun, a Swissair magyarországi igazgatója elmondta, ez az összeg a közös üzemeltetésű járatok működtetése során halmozódott fel.
(Népszava)
Ajánlat: