Az érdekképviseletek meglátása szerint Mario Corti vezérigazgató korábbi bejelentése, amely szerint világszerte 9000 munkahelyet építenek le, nem kivitelezhető. Az elbocsátások száma leginkább attól függ, hogy az egykori leányvállalat, a Crossair - amelybe október végétől a tervek szerint belemenekítik a csődbe ment Swissairt - végül hány repülőgépet vesz át a Swissair légitársaságtól.
A Crossair, amely mindeddig 26 tengeren túli és további 26 rövidebb útvonalakra való gép átvételéről beszélt, most kijelentette, hogy az átvett gépek száma az üzleti tervek számításaitól függ majd. A szakszervezetek azt sem tartják kizártnak, hogy a Crossair mindössze tíz repülőgépet vesz át.
Az érdekképviseletek azt is felvetették, hogy a munkáltatóknál nincs meg a pénz a szociális terv megvalósítására, ezért a becslések szerint szükséges hárommilliárd frankot a bankoknak és a kormánynak kell rendelkezésre bocsátania. A szakszervezetek azt is követelik, hogy az elbocsátandók számára hozzanak létre transzfer-szervezetet, amely a munkáltatók, a munkavállalói szervezetek és Zürich kanton részvételével alakítanának meg. A tervek szerint a szervezet az utcára kerülőknek átmeneti szerződést, bérük 80-85 százalékát, társadalombiztosítást, át- és továbbképzést, valamint a munkakeresésben nyújtana segítséget.
A svájci kormány a tarthatatlan helyzetbe került nemzeti légitársaság megsegítésére 450 millió frank segélyt ígért, amiből 320 millió frankot már ki is fizetett. A Swissair ugyanakkor még mindig várja azt a 250 millió frankos áthidaló hitelt, amelyet a svájci nagybankokkal kötött megmentési egyezség alapján kapna.
Immár egyébként vissza lehet követelni azoknak a jegyeknek az árát, amelyeket a Swissair megfelelő pótlás nélkül törölt járataira állított ki. Egyelőre nem tudni, milyen összegről van szó, de az igényeket végül a svájci bankok Europay nevű közös cégénél, a Swisscardnál, valamint egy magánbanknál teljesítik majd.
A Texas Pacific Group |
Egyes meg nem erősített hírek szerint a Texas Pacific Group amerikai befektető csoport érdeklődést mutat a Swissair átvétele iránt, amire 7 milliárd dollárt szán. Az 1993-ban alakult társaság a kivásárlásoknak azt a hagyományát folytatja, amely rosszul vezetett cégek átvételéből és rendbe hozásából áll. Első nagy sikere gyakorlatilag még megalakulása előtt éppen egy légitársaság, a csődre megérett Continental Airlines átvétele és piacképessé tétele volt. A társaság azóta is több légitársasággal foglalkozott, de többségi részesedései vannak az élelmiszeripartól (Del Monte) a Ducati olasz motorkerékpárgyáron át egészen a svájci Bally bőráru-kereskedelmi láncig, és mindegyiknél határozottan beavatkozott a stratégiák átalakításába és figyelmesen nyomon követi a napi üzletmenetet. |
(Üzleti Negyed-MTI)
Ajánlat:
Korábban:
A Swissair elbocsát 9 ezer embert
(2001. október 9.)
Személyes ellentétek a Swissair leállása mögött
(2001. október 4.)
A Swissair-részvények árfolyama 97 százalékot zuhant
(2001. október 3.)