Az AUA a Lauda Air mintegy 90 százalékát tartja kézben, beleszámítva azt a 29 százalékot, amely még a Niki Lauda magánalapítványnál van, de amelyre opcióval rendelkezik. Niki Lauda 1997-ben, amikor az AUA-t 39 százalékkal beengedte a vállalatába, kötelezettséget vállalt arra, hogy legkésőbb 2001 nyarán eladja a légitársaságnak a saját 29 százalékos pakettjét, egymillió darab részvényt, egyenként 230 schillinges áron.
A nyáron azonban vita tört ki a papírok áráról. A Lauda magánalapítványnál lévő részvénycsomagot ugyanis mindössze 100 millió schillingért kívánta megszerezni az AUA. A társaság a Lauda Air értékének csökkenésére hivatkozva nem kívánja kifizetni a szerződésben foglalt árat, a hírek szerint azonban jövő héten talán kompromisszum születik a döntőbíróság előtt.
A Lauda Air korábban számos rossz döntést hozott, melyeket nem egyeztetett a tulajdonosokkal, többek között ezért kellett Niki Laudának a társaság éléről távoznia. A Lauda felügyelő-bizottságának felkérésére egy könyvvizsgáló cég átvilágította a vállalat gazdálkodását - szabálytalannak tartotta, hogy Lauda úgymond elfelejtette értesíteni a bizottságot az operatív veszteségek ellensúlyozására végrehajtott határidôs valutaspekulációkról, amelyek csaknem 400 millió schillinggel növelték a cég veszteségeit.
Szakértôk szerint a Lauda veszteségeihez az is hozzájárult, hogy Niki Lauda 2008-ig szóló, felbonthatatlan szerzôdést kötött légitársasága cateringjére a Do&Co nevű céggel. Bécs legjobb éttermeinek tulajdonosa átlagosan 30 százalékkal drágább az egyéb légiétel-ellátók árainál, azonban az általa elkészített ennivalók adják a Lauda egyik legfontosabb vonzerejét. A vezérigazgató még a cég éléről történt eltávolítása előtt további két 737-es és két 777-es Boeinget is megrendelt.
A Lauda Air november 14-re rendkívüli közgyűlést hívott össze, amit az tett szükségessé, hogy a cég alaptőkéjének több mint fele elfogyott. A Lauda Air az első fél évben 37 millió euró veszteséget termelt. A deficitet további elbocsátásokkal, illetve - a nemzetközi légi forgalom általános recessziója miatt - repülőgépek értékesítésével nem lehet csökkenteni.
Elsősegélyként az AUA több mint egymilliárd schillinges tőkeinjekciót szán az egykori Forma-1-es világbajnok alapította társaságnak, mivel az AUA új vezetése hamar kiszámolta, hogy az AUA-nak a Lauda Air számára vállalt garanciák miatt a csőd többe kerülne, mint a likviditás biztosítása. A tervezett tőkeinjekcióról az AUA felügyelő-bizottsága értesülések szerint november 12-i ülésén szándékozik dönteni. A mentési terv szerint az AUA venné át az összes vállalati funkciókat, s az 1600 alkalmazottat foglalkoztató Lauda Airt kizárólag charterjáratokat üzemeltető vállalatként működtetnék tovább.
(Népeszava)
Ajánlat:
Korábban:
Az EU-ban csak 4-5 légitársaságnak lehet hely
(2001. október 10.)
Fizetés nélkül a légitársaságok vezetői
(2001. szeptember 27.)
Világszerte drágulnak a repülőjegyek
(2001. szeptember 25.)