Októberben 1,6 százalékkal csökkent a termelői árindex az USA-ban, ami a legnagyobb áresés 1947, a termelői árstatisztikák rögzítésének kezdete óta. Ez az érték többszöröse mind a szeptemberi 0,4, mind szakértők által októberre várt 0,3 százaléknak. Robert Brusca, az Ecobest Consulting vezető közgazdásza szerint "az árak ilyen mértékű esése csak nagyon gyenge kereslet mellett következhet be". Az index csökkenésének fő oka a benzinárak 21,2 százalékos és az újautó-árak 4,7 százalékos esése. Még a világgazdasági tendenciákra különösen érzékeny élelmiszer- és energiaárak figyelembevétele nélkül számított maginflációs index is 0,5 százalékos esést mutat a termelői árakban, ami szintén jóval elmarad a szakértők által jósolt 0,1 százaléktól.
Közgazdászok figyelmeztetnek, hogy a nagyon alacsony inflációs ráta gyakorlatilag hatástalanítja a Fed erőfeszítéseit a gazdaság újjáélesztésére. Erre a leghatásosabb eszköz az irányadó bankközi kamatláb csökkentése, amit idén az intézmény már tízszer tett meg, összesen 4,5 százalékpont kamatvágással, amely jelenleg 2 százalékon áll. Ez az eszköz azonban akkor lehet hatékony, ha a bank képes azt az inflációs ráta mértéke alá csökkenteni.
A csökkenő árak fontos és a termelőkre nézve szomorú következménye a vállalati profitok jelentős visszaesése. A Dow Jones and Co. kimutatása szerint az amerikai cégek átlagos nettó nyeresége hetven százalékkal volt kevesebb 2001 harmadik negyedévében az előző negyedévi értéknél. A biztosítási szektor vesztesége 1,64 milliárd dollár volt az egy évvel korábbi 3,7 milliárdos nyereséghez képest, az amerikai légitársaságok pedig 2,39 milliárd dolláros veszteséget voltak kénytelenek elkönyvelni, szemben a 2000. év harmadik negyedének 736 milliós nyereségével. Szakértők szerint a profitok növekedésére 2002 harmadik negyedéve előtt nem lehet számítani.
A vállalatok profitrése drasztikusan csökkent a recesszió miatt: csak alacsonyabb áron tudják eladni termékeiket, ugyanakkor, mivel termelési költségeik túlnyomórészt állandók, nem szoríthatók le a termelési volumen csökkenésével. A jelenlegi profit-visszaesésekre a vállalatok csak egyféleképpen reagálhatnak: csökkentik termelésüket, ami további elbocsátásokkal és beruházáscsökkenésekkel jár. Ez azonban további keresletcsökkenéshez vezet, így beindulhat a deflációs spirál.
Szakértők óvnak a túlzott félelmektől a deflációt illetően, jelezve, hogy a termelői árak viharos csökkenése nem feltétlenül jelent hasonló mértékű csökkenést a fogyasztói árakban.
Báron Péter
(Magyar Hírlap)