A DaimlerChrysler súlyosan megsértett néhány alapvető versenyszabályt - nyilatkozta Mario Monti, az EU versenykérdésekben illetékes főbiztosa a büntetés indoklásakor. A konszernnek azt rótták fel, hogy több éven át megsértette a kartellár-ellenes szabályozást, a lízingtevékenységet szabályozó versenyelőírásokat, valamint a párhuzamos kereskedelem előírásait, vagyis akadályozta, hogy privát ügyfeleik más országokban olcsóbban megvegyék és hazavihessék a cég egyes autótípusait. A cég németországi kereskedői például 1995-től csak korlátozott számban adhatták el az E-osztály különböző típusait külföldieknek, és akkor is csak 15 százalékos felárral.
A Daimler-Chrysler nyilatkozata szerint "erősen túlzó" a bizottság ítélete, szándékos és szisztematikus tiltásokról pedig "szó sincs".
A Handelsblatt információi szerint a német-ameikai vállalatot nem érte váratlanul a bizottság közel 2000 Mercedest érő bírsága, már jóval korábban 100 millió eurót meghaladó tartalékot lépeztek egy esetleges büntetés kifizetésére. Ennek ellenére szinte biztosra vehető, hogy a társaság az Európai bírósághoz fordul a büntetése enyhítése végett.
Monti és bizottsága már több esetben vetett ki - kétszer a mostaninál is nagyobb - büntetést autógyárak "értékesítési gyakorlata" miatt, és jelen pillanatban is több autógyártónál folyik vizsgálat. 1998-ban a Volkswagent büntette 102 millió euróra, tavaly pedig az Opel hollandiai importőrét bírságolta 43 millió euróra, amiért nem adott el gépkocsikat olyan országból érkezők vevőknek, ahol a hollandiainál magasabb áron kínálták a gépkocsikat.
(Üzleti Negyed)
Korábban:
Sokkal drágábbak az autók Nagy-Britanniában, mint Európa többi részén
(2001. július 23.)
Az unió ismét megbírságolta a Volkswagent
(2001. május 30.)