Nagy valószínűséggel nem éppen a kitörő öröm jellemezhette a British Airways (BA) vezetésének hangulatát, midőn napvilágot látott a tény, hogy a Standard & Poor's bizony leértékelte a cég kötvényeit. A neves hitelminősítő ráadásul nem is akárhova, egyenesen a bóvlipapírok kategóriájába sorolta a patinás légitársaság biztosíték nélküli kötvényeit. S bár a Standard & Poor's lépésének indokoltságával kapcsolatban a BA azonnal erőteljes kételyeinek adott hangot, a leminősítés mindenképpen csúnya foltot ejtett a légitársaság hírnevén.
Persze nem csupán presztízskérdésről van szó. A hitelminősítői besorolás ugyanis megszabja azt a kockázati prémiumot, amelyet az értékelt vállalat hitelei után fizetni kényszerül. Azaz: a British Airways ezentúl bizony csak drágábban juthat hozzá külső pénzforrásokhoz. Ez pedig nagy baj egy olyan vállalat életében, amely már így is Európa legeladósodottabb légitársaságai közé tartozik.
Az persze nyilvánvaló, hogy a drágább hitelekből származó - egyes szakértők által évi 2,5 millió fontra becsült - többletköltség nem dönti romba a brit polgári repülés zászlóshajóját, ám a jelen körülmények között mégiscsak érezhető érvágást jelent. A British Airwaysnek ugyanis nagyon nem megy jól. A szeptember 30-ával zárult negyedévében például mindössze 5 millió fontos nyereségre sikerült szert tennie, ami bizony jócskán - egészen pontosan 98 százalékkal - elmarad a tavalyi év hasonló időszakában realizált 200 millió fontos profittól. Nem túl jók a közeljövő kilátásai sem: a március 31-ével záruló aktuális pénzügyi évre már 750 milliós veszteséget vár a társaság vezetése. (Ez lesz az első veszteséges év az 1987-es privatizálás óta!)A BA botladozása mindenesetre nagyon is érthető, hiszen a szeptember 11-ei események nem kímélték a légiágazatot. Ennek legszembetűnőbb jele az utasszám visszaesése, ami a BA esetében például októberben elérte a 25 százalékot. Ennek, illetve az igencsak halovány pénzügyi eredményeknek tükrében az sem véletlen, hogy újabb és újabb, a cég csődjéről szóló pletykák ütötték fel a fejüket a tőzsdeparkett környékén, vehemens védekezésre kényszerítve Rod Eddingtont, a BA vezérét.
Hasonló problémákkal küszködnek az Atlanti-óceán túloldalán is. A múlt héten például váratlanul távozott posztjáról a hatodik legnagyobb amerikai légitársaság, a US Airways vezérigazgatója, Rakes Gangwal is. Gangwal immáron a második "menedzseráldozata" a szeptember 11-ei terrortámadások által kiváltott iparági recessziónak. (Alig egy hónappal ezelőtt távozásra kényszerült a United Airlines elnök-vezérigazgatója, a masszív elbocsátásokat keresztülverő James Goodwin is, akit a nagy hatalmú szakszervezeteknek sikerült lemondatniuk.) Gangwal váratlan távozását állítólag az váltotta ki, hogy ellentétbe került Stephen Wolffal, a US Airways elnökével a társaság irányításával kapcsolatban.
A US Airways persze már a terrortámadások előtt is nehéz pénzügyi helyzetben volt: a súlyosan eladósodott légitársaság tervezett fúzióját a United Airlinesszal a piacfelügyeleti hatóságok nem hagyták jóvá, s a vállalat nettó vesztesége a szeptember végéig tartó három hónapban elérte a 766 millió dollárt. Gangwal a fiaskó után háromszakaszos szerkezetátalakítási programot állított össze, a terrortámadások, valamint a keleti-parti olcsó konkurencia azonban - elsősorban a Southwest Airlines és a Delta Airlines járatai - lehetetlen helyzetbe hozták a társaságot: kapacitásait visszafogta, és összesen 11 ezer alkalmazottat bocsátott el.
Elemezők mindenesetre valószínűsítik, hogy a US Airways hónapokon belül kénytelen lesz csődvédelem alá helyeztetni magát. A másik esély egyelőre távoli: az összesen 5 milliárd dolláros veszteséget elszenvedett iparág fellendítése érdekében a versenyhatósági szabályozók enyhítését fontolgatja a piacfelügyelet, ami megnyithatja az utat az amerikai, illetve optimális esetben az amerikai és az európai légitársaságok megafúziói előtt.
Molnár Sándor, Harkányi András
(Magyar Hírlap)