A Hírközlési Felügyelet (Híf) internetes honlapján a hazai mobilpiacról havonta megjelenő adatokból minden szolgáltató a saját maga számára kedvező tendenciákat olvashatja ki. Az is látszik, hogy a már teljesen a Matáv tulajdonában álló Westel nemcsak szilárdan őrzi első helyét, de még mindig övé a digitális mobil-előfizetők több mint fele. A második Pannon 40 százalékos részesedése viszont sok szakember szerint túlságosan kevés ahhoz, hogy valaha is beérhesse a Westelt. A versenypálya ugyanis nem végtelen hosszú, egy 10 milliós országban, amelyben 4,5 millió mobil van, egyre kevesebb potenciális ügyfélért folyik a küzdelem. "Feltehetően ez az utolsó ilyen vidám karácsonyunk" - utalt a telítődésre Sugár András, a Westel elnök-vezérigazgatója nemrég egy rendezvényen.
A Pannon természetesen azt emeli ki az adatokból, hogy ez év májusától több új előfizetőt szereztek, mint a Westel. (Pontosabban a belépők és lemorzsolódók különbségéből adódóan jobban nőtt ügyfeleik tábora.) Amikor december elején egy sajtótájékoztatón ezt bejelentették, még csak arról tudtak beszámolni, hogy májustól októberig 5 ezerrel több kuncsaftot gyűjtöttek, mint örök versenytársuk. A Híf honlapján most megjelent novemberi adatok is a Pannont látszanak igazolni: A 11. hónapban 52 100-zal nőtt előfizetőik száma, miközben a Westel ügyfelei csak 41 300-zal gyarapodtak. Persze a maroktelefon fontos karácsonyi ajándék, így az utolsó hónap átrendezheti a korábbi tendenciát. (Tavaly decemberben több mint 11 százalékkal nőtt meg a mobilosok addigi száma.)
A Westel fölveszi az eléje dobott kesztyűt - derült ki Sugár szavaiból -, de egyelőre nem tudni hogyan. A cégvezér csak annyit árult el, hogy a Budapesten kívül lakó leendő ügyfeleket fokozottan célozzák majd, ahogy a társaság zöldzóna elnevezésű jelenlegi tarifacsomagja is elsősorban nekik szól.
A két, 1993 óta működő GSM-szolgáltató közötti küzdelmet valójában a harmadik szereplő, a Vodafone tette élessé. Az adatokból ugyanis kiolvasható, lassanként növekedő részesedése, amely november végén csaknem 9 százalék volt, a Westel részéből "táplálkozik", miközben a Pannon sikere valójában 40 százalékos hányadának megtartása. Vitai Attila, a V. R. A. M. Rt. néven működő magyar Vodafone vezérigazgatója rendkívül ambiciózusan nyilatkozott az MTI-nek: A cégnek év végére 450 ezer aktív előfizetője lesz, vagyis minden tizedik magyar mobilosnak ők szolgáltatnak majd. Tartva a dinamikus növekedést, a jövő év első felében a legtöbb új ügyfelet a brit irányítású társaság szerzi majd - mondta. Az adatokból azonban az is látszik, a Vodafone számára sikeres novemberben is csak az új előfizetők negyedét szerezte meg, vagyis lemaradása versenytársaitól abszolút számokban még mindig nő, miközben a piaci részesedésben mérve csökken.
Tevan Imre
(Magyar Hírlap)