Árharc a beszállítókkal - a hipermarketekben olcsóbb a kenyér

Vágólapra másolva!
Februárban átlagosan 15 százalékkal emelte árait a sütőipar, ez azonban csak a kis és közepes kereskedőknél mutatkozott meg, néhány nagy üzletlánc ugyanis a beszerzési vagy a reális előállítási ár alatt értékesíti a sütőipari termékeket. Más nagyáruházak akciókat hirdetnek, és a felmerülő többletköltségeket többszörösen is a beszállítókkal fizettettik meg - állítja a sütőipar illetékese. A kereskedők képviselői cáfolják az őket ért vádakat, véleményük szerint hosszú távon nem tartaható a fent említett a képlet.
Vágólapra másolva!

A Magyar Pékek Ipartestületének elnöke, Bánki László ezzel kapcsolatban úgy nyilatkozott az Üzleti Negyednek: az ily módon eltérített árak irreális piaci viszonyokat teremtenek, és rontják a nehezen kialkudott áremelés érvényesítési lehetőségeit, ez pedig veszélyt jelent a sütőiparra. Bánki elmondása szerint csak az elmúlt négy évben 300 sütőipari üzem zárta be a kapuit, ami részben és közvetetten ugyan, de a hipermarketek beszerzési-, illetve árpolitikájának a következménye.

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára nem tartja megalapozottnak a sütőipar vádjait, véleménye szerint a kereskedők a beszerzési ár alatti eladást csak néhány esetben alakalmazhatják, de sütőipari termékekre nem is igazán jelemzők az akciók. Ezt támasztja alá az egyik hipermarket beszerzési politikájában jártas dolgozó is, szerinte elképzelhetetlen, hogy a üzletlánc ne vállalná át az akciókból származó költségeknek legalább egy részét, rövidtávon még a negatív haszonkulcs alakalmazása is a belefér a hipermarketek között dúló versenybe.

A tapasztalatok szerint néhány szupermarket jelenleg is tart kilós fehérkenyeret akciós termékei között, jóval a reálisnak tartott 125 forintos beszerzési ár alatt. A kenyér kilogrammonkénti ára több helyen is 100 forint alatt van, ami Bánki szerint - a piacon maradás érdekében - kikényszeríthető ugyan a beszállítóktól, azok azonban ilyen esetben valószínűsíthetően kénytelenek az áru minőségén rontani, vagy gazdálkodásukat a feketegazdaság irányába tolni (minimálbér meg nem fizetése, illegális foglalkoztatás stb.). A sütőipari cégek Bánki elmondása alapján általában nem csak az alacsony árak terheit nyögik, hanem a beszerzések további feltételeit is. Nem ritka, hogy az akció egy hetes időtartamát megelőző és az azt követő héten is a megállapított akciós áron kötelesek a szállításra, ezen kívül pedig számos egyéb, például marketingköltség megfizetésére kérik a cégeket. Tovább súlyosbíthatja a beszállító helyzetét, ha az egyik láncban megadott alacsony árat a többi üzlethálózat vagy kisebb kereskedelmi egység is megpróbálja kijárni magának.

A saját sütödét üzemeltető hipermarketek - Bánki László szerint - csak úgy mehetnek a reális ár alá (az MPI számításai szerint egy kiló fehérkenyér reálisnak nagykereskedelmi ára 125 forint), ha belső keresztfinanszírozással "oldják" a sütödékben megtermelt veszteséget.

(Üzleti Negyed)

Korábban:

Hipermarketek: öldöklő árharc karácsony előtt
(2000. december 6.)

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!