Egy, az Európai Bizottság által hétfőn nyilvánosságra hozandó elemzés szerint, a brit gépkocsi-tulajdonosok jóval nagyobb összeget kénytelenek megfizetni egy-egy új autóért, mint Európa más országaiban. A legpesszimistább számítások szerint bizonyos kocsik 60 százalékkal is drágábbak lehetnek a szigetországban, mint Európa többi részén - írja a BBC.
Az autógyártók és kereskedők egybehangzó véleménye ugyanakkor, hogy a nettó árak összehasonlítása nem tükrözi a valós helyzetet, mivel az autóárak közel 10 százalékot estek az elmúlt év során. A gyártók véleménye szerint az elemzésben lévő adatok nem a valós helyzetet tükrözik, hiszen abban nettó árak szerepelnek, nem pedig a vásárlók által ténylegesen megfizetett összegek.
Tizenöt hónappal ezelőtt egy hasonló EU-s vizsgálat kimutatta, hogy Nagy-Britanniában a gépkocsik fogyasztói ára átlagosan 10 százalékkal haladta meg az európai szintet. Ennek hatására a brit kormány közbelépett és a növekvő árak leszorítására szólította fel a gyártókat és kereskedőket. Ettől kezdve az autóárak folyamatosan csökkentek, azonban a mostani jelentés tanúsága szerint az árak közti hatalmas eltérés még mindig létezik.
Az árkülömbségek egyik oka egyébként, hogy a Nagy-Britanniába szánt jobbkormányos autók, kisebb szériában készülne, így autók árát ez is begfolyásolja.
Az Európai Unió felmérése 25 nagy autógyártó 81 modelljének árait hasonlította össze, és 52 típus esetében Nagy-Britannia volt a legdrágább ország.
A Fiat Marea modell nettó ára például 5583 font - mintegy 2 millió 220 ezer forint - Dániában, 5752 font - 2 millió 290 ezer forint - Görögországban és 9197 font - 3 millió 640 ezer forint - Nagy Britanniában.
A Mazda 323-as típusa pedig nettó 6266 fontba - mintegy 2 millió 480 ezer forintba - kerül Dániában, 7404 fontba - 2 millió 930 ezer forintba - Görögországban, Nagy-Britanniában pedig nettó 10 525 fontot - 4 millió 160 ezer forintot - kell fizetni ezért a típusért. Magyarországon az előbbi típus nettó 2 millió 728 ezer forintba, az utóbbi pedig 2 millió 720 ezer forintba kerül.
Az elemzésből kiderül, hogy az Európa különböző országaiban legyártott alkatrészekből álló, de Nagy-Britanniában összeszerelt autók jóval olcsóbbak a kontinensen, mint a szigetországban. Ezek szerint a briteknek jobban megéri német autókat - BMW-t, Mercedest, vagy Audit - vásárolni, mert ezen típusok átlagosan csupán 2 százalékkal kerül többe mint a kontinensen. A Land Rover Discovery modellje ugyanakkor 27 százalékkal, a Rover MGF sportautó pedig közel 40 százalékkal drágább Nagy-Britanniában.
(Üzleti negyed)
Korábban:
Uniós autóár-különbségek
(2000. szeptember 28.)
Az unió ismét megbírságolta a Volkswagent
(2001. május 30.)