Felemás eredményt produkált a Széchenyi terv

Vágólapra másolva!
A Széchenyi terv egyéves évfordulóján joggal állapítható meg, hogy a legnagyobb magyarról elnevezett nagy ívű gazdaságfejlesztési program nem teljesítette mindenestől a kormány által hozzá fűzött reményeket - igaz egyáltalán nem is mondott csődöt. A 2001-re vonatkozó makrogazdasági adatok gyakorlatilag cáfolják azt a kormányelképzelést, miszerint a költségvetés költekezése "saját lábára" állíthatná exportfüggő országunk gazdaságát.
Vágólapra másolva!

A Széchenyi terv nélkül 2001-ben 3-3,5 százalékos lenne a várhatóan 5 százalékos gazdasági növekedés - nyilatkozott tavaly többször is Matolcsy György gazdasági miniszter, amikor az amerikai recesszió nyomán kialakult világgazdasági lassulás hazai hatásairól beszélt. Mint utóbb kiderült, a Széchenyi tervvel együtt is erőteljesen lassult a növekedés, vagyis a majd' 15 ezer milliárd forintos bruttó hazai össztermékkel (GDP) jellemzett magyar gazdaságot a 300 milliárdos támogatási keretű program sem tudta ettől megóvni.

A bruttó hazai össztermék 2001-ben 3,8 százalékkal bővült csak az egy évvel korábbi 5,2 százalékos ütem után. És ami ennél is aggasztóbb: a beruházások bővülési üteme 7,4-ről 3,5 százalékosra mérséklődött. A lakásprogramon és az autópálya-építésen keresztül az építőipart a többi iparágnál jobban támogató Széchenyi terv még az építőipari beruházások terén is csak azt tudta elérni, hogy 2000-ben mért 6,7 százalékos növekedés ne csökkenjen 6,0 százalék alá 2001-ben.

Márpedig a gazdaságfejlesztési terv időzítése a recesszió hatásainak begyűrűzése szempontjából sem volt rossz: azok a pályázók, akik az év első felében nyertek, éppen a második félévben kezdhették meg az építkezéseket és az eszközvásárlásokat. Erre utal az is, hogy láthatólag egyre többen fejezik most be azokat a fejlesztéseket, amelyekre támogatást igényeltek, így gyorsul a kizárólag utólag, a számlabemutatásra folyósított pénzek utalása is. (A tavalyi év végén még csak körülbelül 2,5 milliárd támogatási pénzt vehettek fel elkészült beruházásaikra a vállalkozók, önkormányzatok és magánszemélyek, azóta azonban már 11,5 milliárdra duzzadt fel ez az összeg.) Magyarán: a GM célelőirányzataiból támogatott beruházások éppen akkor élénkítették a gazdaságot, amikor erre szükség volt, hiszen a vállalkozások saját forrásai lényegesen jobban számítanak ebből a szempontból, mint az állami pénzek. Az eltérő mértékű saját részt igénylő pályázatokra elköltött 1 állami forintra ugyanis a tárca adatai szerint átlagosan 4 forintot tettek hozzá a vállalkozók. A Gazdasági Minisztérium kezelésében lévő vállalkozáserősítési, turizmusfejlesztési, bérlakás-, regionális gazdaságfejlesztési, energiatakarékossági és aktív foglalkoztatási programokon nyert 10710 pályázatra összesen megítélt 119 milliárd állami forint így 463 milliárd értékű beruházás megvalósulásához járult hozzá. A benyújtott pályázatok száma 13697 volt.

Persze kérdéses, hogy valóban a Széchenyi tervnek köszönhetők-e ezek a beruházások, vagy megvalósultak volna a Széchenyi terv nélkül is, ám ennek eldöntése gyakorlatilag lehetetlen. Sok vállalat vélhetően a támogatások nélkül is megpróbálta volna bővíteni kapacitásait, de elképzelhető, hogy csak később vágtak volna bele, vagy csak kisebb beruházást vállaltak volna. Ám az a tény, miszerint a vállalkozásoknak megítélt 72 milliárd forint felét a közép- és nagyvállalatok nyerték el arra utal, hogy a beruházások vélhetően a támogatások nélkül is megvalósultak volna. Különösen igaz ez a versenyképességet növelő pályázaton nyertes beruházásokra, amelyek összegének több mint 60 százalékát külföldi tulajdonú cégek kapták. Talán ez az egyik oka annak is, hogy a jelenlegi Fidesz-vezetők a párt kormányon maradása esetén komoly reformokat terveznek a Széchenyi tervvel kapcsolatban. Pokorni Zoltán elnök szavaiból ugyanis az derült ki, hogy a Széchenyi terv elsősorban a 10-50 főt foglalkoztató középvállalatokat támogatná, míg a kisebbeket a Széchenyi hitelkártya-konstrukció, a nagyokat pedig a Széchenyi alap révén segítenék.

Egy ilyen változtatás azonban vélhetően elsöpörné a terv imázsának és pályázatainak népszerűsítésére elhelyezett csaknem 1 milliárd forint értékű reklámkampány hatását. A heves politikai és pártreklámetikai vitákat kiváltó tévéreklám- és plakátsorozat fő szakmai célpontjai csak a kisvállalkozók lehetnek, hiszen a közép- és nagyvállalatok nem a reklámokból értesülnek az ilyen lehetőségekről, hanem pályázati tanácsadóiktól. A több mint egymillió hazai mikro-, kis- és középvállalkozások között pedig jó néhány "új vevőt" találhatna magának a minisztérium, hiszen nehéz elhinni, hogy mindössze 13697 olyan beruházás van Magyarországon, amely támogatásképes. Márpedig a Széchenyi terv kétségkívüli előnye a korábbi programokhoz képest, hogy egy néven fogja össze a támogatásokat, és így az állami támogatások igénybevételének népszerűsítését is lehetővé teszi. A korábbi gazdaságfejlesztési koncepcióknak is az volt ugyanis az egyik legmakacsabb problémája, hogy nem tudták szétosztani a rendelkezésre álló pénzeket, mert nem pályáztak elegen. A 2002-es év végén azonban előreláthatólag már nem lesz ez ekkora probléma: eddig több mint nyolcezren adtak be pályázatot. Más kérdés, hogy a 8227 pályázó közül eddig csak 190 nyert.

Orbán Viktor miniszterelnök csütörtökön a sárvári gyógyfürdő építésének bokrétaünnepségén vette védelmébe a Széchenyi tervet. (A 4,2 milliárd forint értékű beruházást a kormány 2 milliárddal támogatta.) Kijelentette: a Széchenyi terv nem a kormányé, hanem az egész nemzet fejlesztési terve, ezért nem helyes azt - a hatalomba való visszakapaszkodás reményében - leértékelni, és ezzel emberek milliói munkájának, erőfeszítésének eredményét támadni.

A sárvári beruházásról szólva hangsúlyozta: olyan beruházásról van szó, amelynek ötlete magyar fejből pattant ki, magyar tervezők készítették el, magyar cégek vesznek részt benne, és magyar embereknek adnak munkát.

Dóra Melinda Tünde

(Magyar Hírlap)


Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!