Kaczmarek a hajógyáriak küldöttei és a kormány képviselői között lezajlott találkozó után nyilatkozva elmondta, hogy a kincstár segíteni akar a csődhelyzetben lévő nagyvállalaton, de ehhez növelnie kell tulajdoni hányadát. Jelenleg a minisztérium nem egészen 10 százalék részvényt birtokol, míg az úgynevezett ipari csoport, vagyis az igazgatósági tagok kezében összesen 35 százalék részvény van.
A miniszter közlése szerint a tulajdonosi szerkezet módosítása az igazgatóság és a felügyelő-bizottság összetételének megváltoztatását is maga után vonja. A hajógyár további sorsára, a bankok által nyújtandó áthidaló kölcsönre vonatkozó tárgyalások csütörtök délután folytatódnak.
A szczecini hajógyár, akárcsak a lengyel tengermellék többi hasonló üzeme, súlyos gondokkal küzd. Az igazgatóság szerint a siralmas pénzügyi helyzetért a világ hajógyártásában ciklikusan jelentkező dekonjunktúra, a túlértékelt zloty és az alacsony termelékenység a felelős, amely a nyugat-európainak alig több, mint harminc százaléka.
A szczecini hajógyár a több mint harminc társaságból álló Porta Holding Rt. része. Ezek a hajóépítő, üzemanyag-ipari, logisztikai, mezőgazdasági és egyéb ágazatokhoz tartoznak. A holding vezetősége tavaly novemberben veszteséget jelzett előre a szczecini hajógyárnak, bár a holding egészének eredménye pozitív. 2000-ben a holding 12,4 millió zloty (67 forint/zloty) nettó nyereséget ért el. Az 1999-es évihez képest ez a nyereség több mint 17 millió zlotyval volt kevesebb.
(MTI)
Ajánlat: