Összeegyeztethető fejlődési modellek
Magyarország továbbra is kicsi, nyitott és gyors fejlődésre, modernizációra ítélt ország, ezért ahhoz, hogy új fejlődési pályát lehessen fenntartani, a hazai vállalatokat a világ felé kell fordítanunk - mondta Csillag István, a gazdasági és közlekedési miniszteri poszt várományosa, a Pénzügykutató Rt. igazgatója. Hozzátette: nem állítaná szembe egymással az úgynevezett belföldről felfűthető gazdasági növekedés modelljét és a kifelé nyitott, befektetésre építő modellt.
A tárca várományosa közölte: az MSZP és az SZDSZ számításai szerint idén 3 százalék körüli gazdasági növekedés várható. Az alacsonyabb bővülési ütemet részben a külgazdasági folyamatokkal, részben pedig azzal magyarázta, hogy a növekedési potenciált az elmúlt négy év gazdaságpolitikája nem erősítette. Csillag István jövőre 4 százalékos gazdasági növekedésre számít a nemzetközi recesszió megszűnése és az új kormány gazdaságpolitikájának kedvező hatása miatt.
Évente 30-50 kilométer autópálya épülhet
Csillag István elmondta: legsürgetőbb feladatának az európaiuniós csatlakozáshoz szükséges nemzeti fejlesztési terv, és az ehhez kapcsolódó szervezet, egy nemzeti fejlesztési intézet létrehozását tartja. Az intézethez tartozna az autópálya-építés és több más, az MFB portfóliójában lévő, de oda nem tartozó terület is - tette hozzá a miniszterjelölt. Így szükség lesz az MFB-ről szóló törvény módosítására.
Változna az autópálya-építések finanszírozása is: a jövőben a forrásokat valószínűleg a költségvetés folyósítja majd. Csillag István szerint a büdzsé és egyéb közösségi források összesen évi 30-50 kilométernyi autópálya megépítését teszik lehetővé.
Módosul a Széchenyi terv
A Széchenyi-tervet, mint keretet az új kormány továbbra is fenntartja, de egyértelműbbé kívánja tenni, hogy melyik pályázattól mit várnak, hogy a felhasznált források mennyire váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, valamint azt, hogy a pályázók valóban teljesítették-e a vállalt kötelezettségeiket.
Csillag István szavai szerint a költségvetés áttekintése után lehet majd visszatérni a Széchenyi-terv keretösszegének kérdésére. Mint mondta, akkor derül majd ki, lesz-e mód az idén újabb keretnövelésre, vagy kell vonni pályázatokat, esetleg a jövő évi költségvetés tervezéséig továbbra is szüneteltetni kell egyes pályázatok befogadását.
(MTI)
Ajánlat:
Közlekedési és Vízügyi Minisztérium
Korábban:
Teljes a kormánynévsor
(2002. május 16.)
Erős Jánost jelölik az MFB vezetőjének
(2002. május 11.)