A múlt hét végén kezdődött és négy napig tartott az a tanácskozás, amelyen - úgy tűnik - a Fiat-konszern hitelezői és befektetői ultimátumot nyújtottak be a legnagyobb olasz ipari konszern vezetőségének. A csoport nettó adóssága immár 6,6 milliárd euróra rúg, banki hitelekben és vállalati kötvényekben lévő, 33 milliárd eurós hitelállományát pedig már sem az olasz nagybankok, sem az intézményes befektetők nem hajlandók a jelenlegi formában finanszírozni.
Bóvlikategóriába kerülhet a Fiat adóssága
A Fiat legnagyobb hitelezői, a Banca di Roma, az Intesa BCI és a Sanpaaolo IMI nyílt kártyákkal játszottak: ha a Fiat nem dönt a konszern egyes részlegeinek gyors eladásáról, valamint a menedzsment teljes átalakításáról, a Fiat hiteleit még ebben a hónapban a nagy kockázatot jelentő "bóvlikategóriába" sorolhatják a vezető hitelminősítők: a leminősítéssel pedig - mert azután sokkal drágábban juthat kölcsönhöz - a Fiat hosszú távon a fizetésképtelenséget kockáztatja.
A most bejelentett átszervezési program részben a hitelállomány átalakítására koncentrál. A három bank megerősítette, hogy hárommilliárd eurós tőkeemelést hajtanak végre a konszernben, ugyanakkor felajánlották, hogy 51 százalékos tulajdont vásárolnak a Fiat autórészlegének pénzügyi ágazatában, amivel közel nyolcmilliárddal csökkenne a Fiat csoport teljes hitelportfóliója.
A bankok feldarabolnák a céget
A hosszú távú megoldást azonban mind a bankok, mind független elemzők a Fiat csoport feldarabolásában és az egyes érdekeltségek eladásában látják. A bankok szeretnék egyebek között piacra dobni a Toro biztosítót és a FiatAviót, a Fiat repüléstechnológiai részlegét, amelyek értékét három-, illetve kétmilliárd euróra becsülik. Paolo Fresco, a Fiat elnöke mindeddig mereven elzárkózott a két vállalat eladásától.
A Fiat adósságainak legjelentősebb részét két akvizícióval halmozta fel: a csoport 38 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik az Italenergiá-ban, Olaszország második legnagyobb áramszolgáltatójában, 1999-ben pedig 4,5 milliárd dollárt fizetett az amerikai Case szerszámgépgyártó vállalatért, s saját érdekeltségeivel egyesítve létrehozta a Case New Holland vállalatot (CNH). Bár a mezőgazdasági és építőipari gépeket gyártó CNH nyereséges, a tranzakcióval összesen 10 milliárdra nőtt a Fiatot terhelő adósságok összege.
A legérzékenyebb kérdés természetesen a Fiat csoport forgalmának 41 százalékát adó, évek óta veszteséges Fiat Auto jövője maradt. Bár három héttel ezelőtt már bejelentették a Ferrari-részleg tőzsdésítésének előkészítését, az eladás elemzők szerint nem enyhít az autógyártó krónikus gondjain.
Agnelli: "csak a testemen keresztül"
Umberto Agnelli, a Fiat csoportban ma is 37 százalékos tulajdonrésszel rendelkező családfő ugyan többször is úgy nyilatkozott, hogy az autógyártóhoz "csak a testén keresztül" vezet az út, a 81 éves birodalomalapító egy éve nem habozott 2,4 milliárd dollárért húszszázalékos részesedést átadni a Fiat Autóban az amerikai General Motorsnak (GM), s 2004 után opciót biztosított a GM-nek a fennmaradó 80 százalék megvásárlására. Tény, hogy a Fiat Auto eladásával már szinte semmi sem maradna az Agnelli-birodalomból: a jelenlegi körülmények között azonban elképzelhető, hogy a Fiat részleges megmentéséhez a Fiat önállóságának teljes felszámolásán keresztül vezet az út.
Az Agnelli családot persze nem kell sajnálni: Umberto Agnelli az elmúlt években a Fiat-részvények osztalékát felhasználva csinos kis családi magánportfóliót alakított a legkülönbözőbb befektetésekből. A befektetések a Danone-on kezdve a francia Accor szállodacsoporton és a Chateau Margaux borászati vállalaton keresztül a Club Mediterrané kisebbségi részvénypakettjéig terjednek, s a családi vagyont kezelő IFI holding tavaly 164 millió euró tiszta nyereséget hozott Agnellinak és az örökösöknek.
(Magyar Hírlap)
Ajánlat:
Korábban:
Fiat: 529 millió euró veszteség - adósságcsökkentő program
(2002- május 14.)
Adósságcsökkentés miatt elad a Fiat
(2002. május 6.)