A Czipin & Proudfoot 2002 májusában felmérést végzett a Magyarországon működő FMCG és a hozzájuk szorosan kapcsolódó kis- és nagykereskedelmi vállalatok körében. A hazai FMCG vállalati nyereségesség 1-2 százalékos szintjével szemben a nemzetközi átlag mintegy 6-8 százalék. A felmérés célja az volt, hogy fényt derítsen arra, miért maradhat el a hazai FMCG vállalatok átlagos nyereségessége jelentősen a nemzetközi átlagtól.
A felmérés középpontjában e vállalatok termelékenységét és sikerességét nagyban meghatározó ellátási lánc és annak hatékonysága állt. A megkérdezett vállalatok 93 százaléka vélte úgy, hogy sikeres működése szempontjából az ellátási lánc hatékonysága döntő fontosságú. E lánc a vállalatok 95 százalékánál több mint 50 százalékos befolyással bír a termelékenységre!
Az FMCG piacon működő vállalatok tehát négy tendenciával szembesülnek:
- A vállalatok jelentős értékesítési és logisztikai problémákkal néznek szembe - A vállalatok saját teljesítményüket magasra (79 százalék) értékelik. Ezzel szemben a vevői oldal 30 százalékos átlagos különbségről számol be a beszállítói oldalon. Az egyes beszállítók tényleges teljesítménye és vevőik értékelése között éles feszültség mutatkozik. - A vállalatok 92 százaléka beszállítói felé támasztott igényeinek növekedéséről számol be. - A hazai piacon működő vállalatok átlagos jövedelmezősége nagyban elmarad a hasonló piacok nemzetközi átlagától. |
Nem kétséges, hogy ezekben a vállalatokban rejlő tartalékok meghatározó részét az ellátási lánc megfelelő elemeinél kell keresnünk - mondta Klaus D. Harrer, a Czipin & Proudfoot ügyvezető igazgatója.
A vállalatok önértékelésének jelentősen ellentmond azonban vevőik, a kis- és nagykereskedelmi hálózatok értékelése, akik az 5 legjobban és 5 legrosszabbul teljesítő beszállítóik közötti különbséget 30 százalékpontra értékelik.
A piac mintegy 1000 milliárd forintos nagyságát és a nemzetközi jövedelmezőséget figyelembe véve ez a veszteség évente mintegy 50-80 milliárd forint. A termelékenység növelése érdekében tehát elodázhatatlan a belső erőforrások mozgósítása - mondja a tanácsadó cég.
(Üzleti Negyed)
Korábban:
Kiszolgáltatott közép-európai vállalatok
(2002. május 22.)
Derűlátó kis- és középvállalatok
(2002. április 2.)