Vállalati szektor: a gyengék háborúja

Vágólapra másolva!
A magyarországi gyorsan forgó fogyasztói áruk piacán évente mintegy 50-80 milliárd forint kerül elvesztegetésre. A Czipin & Proudfoot Consulting termelékenységi tanácsadó a hazai gyorsan forgó fogyasztói termékek (FMCG) és a hozzájuk szorosan kapcsolódó kis- és nagykereskedelmi vállalatok körében végezte el termelékenységi felmérését. A hazai FMCG piacon működő vállalatok jelentős mértékben alacsonyabb jövedelmezőség mellett működnek, mint a nemzetközi átlag. A hazai FMCG vállalati nyereségesség 1-2 százalékos szintjével szemben a nemzetközi átlag mintegy 6-8 százalék.
Vágólapra másolva!

A Czipin & Proudfoot 2002 májusában felmérést végzett a Magyarországon működő FMCG és a hozzájuk szorosan kapcsolódó kis- és nagykereskedelmi vállalatok körében. A hazai FMCG vállalati nyereségesség 1-2 százalékos szintjével szemben a nemzetközi átlag mintegy 6-8 százalék. A felmérés célja az volt, hogy fényt derítsen arra, miért maradhat el a hazai FMCG vállalatok átlagos nyereségessége jelentősen a nemzetközi átlagtól.

A felmérés középpontjában e vállalatok termelékenységét és sikerességét nagyban meghatározó ellátási lánc és annak hatékonysága állt. A megkérdezett vállalatok 93 százaléka vélte úgy, hogy sikeres működése szempontjából az ellátási lánc hatékonysága döntő fontosságú. E lánc a vállalatok 95 százalékánál több mint 50 százalékos befolyással bír a termelékenységre!

Az FMCG piacon működő vállalatok tehát négy tendenciával szembesülnek:

- A vállalatok jelentős értékesítési és logisztikai problémákkal néznek szembe - A vállalatok saját teljesítményüket magasra (79 százalék) értékelik. Ezzel szemben a vevői oldal 30 százalékos átlagos különbségről számol be a beszállítói oldalon. Az egyes beszállítók tényleges teljesítménye és vevőik értékelése között éles feszültség mutatkozik. - A vállalatok 92 százaléka beszállítói felé támasztott igényeinek növekedéséről számol be. - A hazai piacon működő vállalatok átlagos jövedelmezősége nagyban elmarad a hasonló piacok nemzetközi átlagától.

Nem kétséges, hogy ezekben a vállalatokban rejlő tartalékok meghatározó részét az ellátási lánc megfelelő elemeinél kell keresnünk - mondta Klaus D. Harrer, a Czipin & Proudfoot ügyvezető igazgatója.

A vállalatok önértékelésének jelentősen ellentmond azonban vevőik, a kis- és nagykereskedelmi hálózatok értékelése, akik az 5 legjobban és 5 legrosszabbul teljesítő beszállítóik közötti különbséget 30 százalékpontra értékelik.

A piac mintegy 1000 milliárd forintos nagyságát és a nemzetközi jövedelmezőséget figyelembe véve ez a veszteség évente mintegy 50-80 milliárd forint. A termelékenység növelése érdekében tehát elodázhatatlan a belső erőforrások mozgósítása - mondja a tanácsadó cég.

(Üzleti Negyed)

Korábban:

Kiszolgáltatott közép-európai vállalatok
(2002. május 22.)

Derűlátó kis- és középvállalatok
(2002. április 2.)

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről