Az unió versenykérdésekben illetékes főbiztosa, Mario Monti a változtatás szükségességét azzal indokolta, hogy a jelenlegi, szeptember 15-én lejáró rendszer - amely az autógyártóknak gépjárműveik kizárólagos értékesítését biztosítja - nem vált be.
Az új szabályozás élénkítené a versenyt a kereskedők között, így az internetes vásárlásoknál is. A kereskedők a jövőben az eddigi értékesítési hálózataikon kívül is fordulhatnának a vevőkhöz, és több autóipari konszern modelljeit kínálhatnák.
Az Európai Unió bizottsága decemberben már előterjesztett egy tanulmányt az értékesítési rendszerről, amely hangsúlyozza, hogy a reform előfeltétele: engedélyezzék a kereskedőknek, hogy ne csak egy-egy gyártó autómárkáit értékesíthessék. A tervek szerint liberalizálni kívánják a szervízszolgáltatásokat, így a vásárlás utáni javításokat is.
Az 1985-ben bevezetett rendszer az Európai Unión belül lehetővé teszi a konszerneknek, hogy az új gépjárműveket kizárólagos értékesítési hálózaton keresztül értékesítsék, és más kereskedőkön keresztül megakadályozzák az eladást. A szisztéma gyakorlatilag fölmenti az egész autóipart a trösztellenes és a piacmegosztást kizáró szabályok alól. A gyártók azzal érvelnek, hogy az eladás után csak így lehet átfogó szervízszolgáltatást nyújtani, és ezért a jelenlegi rendszer meghosszabbítása mellett kardoskodnak.
Monti szerint ez a rendszer nem érte el célját. A gyártók újra és újra áthágják a versenyszabályokat. A brüsszeli bizottság éppen ezért egyebek között a DaimlerChrysler konszernre és a Volkswagen csoportra szabott ki pénzbírságot az elmúlt években. A fogyasztóvédők is változtatásokat sürgetnek, hogy a fokozódó verseny a vevők javát szolgálja.
(MTI)
Ajánlat:
Autó
(Az Üzleti Negyed rovata)