Legyen szó akár légitársaságokról, akár média cégekről, vagy akár gyorsétteremláncokról, a szeptemberi terrortámadás a vállalatok szerint egyszerűen romba döntötte a teljes cégvilág gazdasági terveit, veszteségbe sodorva azokat. Ha hiszünk a híreknek, úgy tűnik, hogy Bin Laden sokkal sikeresebb rombolást vitt végbe, mint azt a szaúdi milliárdos valaha is remélte volna.
A világban szeptember előtt sorozatosan lefelé korrigált eredményadatok, valamint a költségek csökkentése érdekében bevetett tömeges leépítések domináltak. Amerikában 1,1 millió állás megszüntetését jelentették be idén, már szeptember előtt. A terrortámadást megelőző két hónapban pedig mintegy 150 ezer munkavállalótól vált meg addigi munkaadója világszerte a távközlésben, a fejlett technológiai iparban, a médiában és a feldolgozóiparban.
Gyorséttermi fiaskó
A példa kedvéért vizsgáljuk meg az Egyesült Államok harmadik legnagyobb gyorsétteremláncát, a Wendy`s International-t. A cég hétfői jelentése szerint a harmadik negyedév és a teljes év eredménye messze alulmúlja majd az elemzői elvárásokat. A Wendy`s Bin Ladent, és az al-Kaidát hibáztatja az eladások csökkenéséért. Ennek okán jelenleg Washingtonban - több céggel együtt - kormánysegítséget kér, hogy megtépázott egyenlegét helyrebillentse.
A légiközlekedés iparága az elsők között festett lehangoló képet profitvárakozásokról. A szektor később sikeresen regisztrált 15 milliárd dollárnyi állami segélycsomagot a számláján.
Média-gondok
A média szektor is komoly problémákról adott hírt. Az ABC, a CBS, a Fox és az NBC is ingyen hirdetési lehetőséget biztosított mindenkinek a szeptember 11-i terrortámadás után, és az október 8-i amerikai válaszcsapás megkezdése után jó néhány napig, ami 45 millió dollár kiesést jelentett naponta a társaságoknak. A szektor arra panaszkodik, hogy reklámbevételei - Bin Laden és az al-Kaida tevékenysége miatt - messze elmaradnak a várakozásoktól, mivel sokkal kevesebb cég kíván hirdetni a háborús újságokká devanzsált oldalakon.
Kevesen emlékeznek, hogy a televíziók (és más médiumok) már egy évvel ezelőtt jelentették a hirdetések és reklámok (és így a bevételek) drasztikus visszaesését, amit akkor az amerikai gazdasági növekedés ütemének visszaesésével magyaráztak.
A lista a végtelenségig folytatható. A stagnáló légitársaságoktól a gépkocsi gyártók, és forgalmazókig, az üres hotelszobák és utasszállító hajóktól a hi-tech cégekig - a cégek kollektívan gondokkal küzdenek, aminek okaként szeptember 11-ét nevezik meg.
A recessziós vihar
A terrortámadás meglehetősen sebezhető pillanatban érte az amerikai gazdaságot. A gazdaságra kiható események, és a recessziótól való félelem jóval a szeptember 11-i terror előtti időszakra datálható.
A világban általános hit, hogy minden sikerhez az amerikai fogyasztón keresztül vezet az út. Ma azonban rendkívül óvatosak a vállalatok. Általános elemzői vélemény szerint a támadás mindössze kényelmetlen érzést keltett a fogyasztókban és a forgalmazókban. A tény azonban az, hogy a most panaszkodó cégek közül a legtöbb már a szeptemberi terrortámadást hónapokkal megelőzően is gondokkal küzdött, amit akkor a gazdasági növekedés csökkenésével magyaráztak.
Recesszióval küzdő, elbocsátásokat bejelentő cégek egy része szeptember 11 előtt: Daimler-Chrysler, Lucent Technologies, Nortel, Walt Disney, New York Times, Reuters, American Express, Morgan Stanley, Goldman Sachs, Merrill Lynch, JP Morgan, Kleinwort Wasserstein, Philips, Ericsson, Siemens, Nokia |
(Üzleti Negyed)
Ajánlat:
Korábban:
Tömeges elbocsátási hullám az Atlanti-óceán mindkét partján
(2001. augusztus 1.)
Válságba kerülhet a világgazdaság
(2001. szeptember 26.)
Gazdaságélénkítő csomag az USA-ban
(2001. szeptember 26.)
Zuhanó fogyasztói bizalom
(2001. szeptember 25.)
Módosított eredmény előrejelzések a nemzetközi gazdasági életben
(2001. szeptember 25.)
A New York-i hotelek is kínlódnak
(2001. szeptember 19.)