Az UFC új kiadványában más árucsoportot vizsgált, mint a statisztikai hivatal. A fogyasztóvédelmi szervezet sem a benzin-, sem a gépkocsi árakat, sem az acélszerkezetek piaci forgalmi értékét nem tette bele 55 ezer terméket tartalmazó fogyasztói kosarába, amely a franciák rutinszerű, mindennapos vásárlásaiban rendszeresen előforduló árucikkek értékének változását vetette össze 2000 novembere és idén június között.
Becslésük szerint a legalapvetőbb termékek ugrásszerűen megdrágultak az euró idei bevezetés óta, különösen a tavaly novembertől márciusig érvényben volt árstop feloldása után. Az adatokat több mint ezer szupermarket pultjairól gyűjtötték össze.
Az UFC elsősorban a sajtpiacon, például a közkedvelt camembert, illetve a tésztafélék, a pékáruk, a tisztító- és szépítőszerek, az olivaolaj és számos szolgáltatás tekintetében ért tetten 5-10 százalékos árszökkenést. Számítása szerint 2000 végétől az idei év végéig átlagosan 10 százalékos lesz az árnövekedés, de vannak olyan cikkek, amelyek két év alatt 15-30 százalékkal drágultak. A Herta kolbász például 33 százalékkal drágult, a Garnier sampont 18 százalékkal kínálják többért.
Egy közvélemény-kutatás emellett az új pénzzel való megbarátkozás nehézségeit is feltárta. A válaszadók közül csak 19 százalék képes nyolc hónap után gond nélkül euróban számolni, a többség - 41 százalék - attól tart, hogy évekre lesz szüksége, amíg megszabadul a frankra visszaszámolás mankójától. A franciák 48 százaléka igényli, hogy az euró mellett még sokáig tüntessék fel az árcédulákon a megvásárolt holmi frankértékét is. Eredetileg csak júniusig volt kötelező a kétféle ár egyidejű jelzése. Az euró bevezetése után a német fogyasztók panaszkodtak leginkább a közös valuta okozta drágulás miatt, "teuro"-nak vagyis drága eurónak elnevezve a fizetőeszközt.
(MTI)
Ajánlat:
UFC
Korábban: