A csökkenés kevésbé érintette az országos napilapokat
A nagy országos politikai napilapok közül 2002 utolsó negyedében az év első negyedévéhez képest a Magyar Hírlap és a Magyar Nemzet tudta növelni eladásait, az előbbi 8, utóbbi 20 százalékkal. A Magyar Nemzet a harmadik negyedévben közel 40 százalékos olvasótábor-növekedést tudott elérni az első negyedhez képest, majd a harmadik negyedről a negyedik negyedre 14 százalékot veszített el olvasóiból - derül ki a Matesz adataiból.
A Népszabadságnál és a Népszavánál egyaránt csökkent tavaly év végére az eladott példányok száma, bár a Népszabadságnak az év első negyedévéhez képest mindössze 0,8 százalékos volt az eladottpéldányszám-csökkenése, míg a Népszavának ugyanezen összevetésben 4,9 százalékos. A harmincezres példányszámú Népszava 2002 végén az előző év végéhez képest 8 százalékot veszített el vevőiből.
A bulvárlapok piacáról elmondható, hogy mindkettő vizsgált bulvárlap tavaly év végére növelni tudta eladott példányszámait. A Blikknek az utolsó negyedévben az elsőhöz képest 6,5 százalékos, míg a Blikkhez képest mintegy harmadannyi példányszámmal rendelkező Színes Mai Lap közel 7 százalékos növekedést tudott elérni tavaly.
A mintegy 19 ezer példányban eladott Expressz hirdetési újság eladásai 14 százalékkal csökkentek a tavalyi év utolsó három hónapjában, míg az év első negyedéhez képest ennél lényegesen erőteljesebben, 25 százalékkal csökkent a példányszám.
Napilapok | 2002. 1. negyedév Összesen értékesített* | 2002. 2. negyedév Összesen értékesített | 2002. 3. negyedév Összesen értékesített | 2002. 4. negyedév Összesen értékesített |
Magyar Hírlap | 33 774 | 36 796 | 39 187 | 36 534 |
Magyar Nemzet | 75 247 | 96 279 | 105 254 | 90 757 |
Népszabadság | 193 091 | 203 520 | 196 112 | 191 655 |
Népszava | 31 780 | 31 456 | 30 440 | 30 250 |
Blikk | 188 217 | 187 360 | 202 886 | 200 625 |
Színes Mai Lap | 71 655 | 63 697 | 67 132 | 76 609 |
Expressz | 25 257 | 20 909 | 21 931 | 18 938 |
Nemzeti Sport | 83 721 | 88 285 | 92 343 | 84 782 |
A hetilapok közül a 27 ezer példányban eladott Heti Válasz olvasói köre 22 százalékkal esett vissza az utolsó negyedévben a harmadikhoz viszonyítva. A tavalyi év második felében stagnáló Szabad Föld tábora az év első negyedéhez képest 11 százalékkal csökkent, míg éves viszonylatban 15 százalékos visszaesést könyvelhetett el a lap. A 168 óra kétszázalékos növekedést, a HVG csekély mértékű, 1,4 százalékos csökkenést produkált 2002 utolsó negyedére az elsőhöz képest, míg a Figyelő 15 ezres eladott példányszáma érdemben nem változott.
Hetilapok | 2002. 1. negyedév Összesen értékesített* | 2002. 2. negyedév Összesen értékesített | 2002. 3. negyedév Összesen értékesített | 2002. 4. negyedév Összesen értékesített |
168 Óra | 43 383 | 49 635 | 49 018 | 44 276 |
Figyelő | 15 449 | 16 198 | 15 791 | 15 867 |
HVG | 113 041 | 115 977 | 112 536 | 111 445 |
Szabad Föld | 192 071 | 183 861 | 175 280 | 170 367 |
Heti Válasz | n.a. | n.a. | 35 178 | 27 359 |
Jelentősen csökkent a tematikus hetilapok olvasótábora
A vizsgált 12 tematikus hetilapból 9 lapnak - ebből hétnek 5 százalék fölötti mértékben - csökkent a példányszáma 2002 végére az év első negyedéhez viszonyítva.
Az Autó Magazinnak 10,7 százalékkal, a Házi Praktikának közel 25 százalékkal, az Internet Kalauznak 1,4 százalékkal, a Kismama magazinnak 2,4 százalékkal, a Popcornnak 10 százalékkal, az RTV részletesnek 5 százalékkal, a Színes RTV-nek mintegy 10 százalékkal, a TVR hétnek közel 11 százalékkal, míg az FHM-nek mintegy 18 százalékkal csökkent az eladott példányok száma.
A műsorújságok közül mindegyik veszített olvasótáborából. Nem változott számottevő mértékben a 25 ezres példányszámú CHIP magazin eladási adata. Nőtt a vevőköre a Lakáskultúrának 23 százalékkal, valamint a Patika Magazinnak 7 százalékkal tavaly év végére az első negyedévről.
Tematikus hetilapok | 2002. 1. negyedév Összesen értékesített* | 2002. 2. negyedév Összesen értékesített | 2002. 3. negyedév Összesen értékesített | 2002. 4. negyedév Összesen értékesített |
Autó Magazin | 20 748 | 17 909 | 19 395 | 18 518 |
CHIP | 25 383 | 26 375 | 23 189 | 25 395 |
Házi Praktika | 94 581 | 67 615 | 71 058 | n.a. |
Internet Kalauz | 14 692 | 14 446 | 14 651 | 14 477 |
Kismama | 33 900 | 32 892 | 33 129 | 33 077 |
Lakáskultúra | 53 070 | 51 237 | 52 987 | 65 519 |
Patika Magazin | 172 039 | 178 569 | 183 337 | 184 168 |
Popcorn | 57 603 | 55 614 | 66 182 | 51 840 |
RTV részletes | n.a. | 88 473 | 84 509 | 83 776 |
Színes RTV | 337 604 | 313 701 | 306 018 | 305 541 |
TVR hét | 345 655 | 326 030 | 315 444 | 308 285 |
FHM | 48 437 | 50 022 | 43 897 | 39 726 |
Női lapok
A vizsgált 11 női lap közül csak öt tudta 2002 első negyedévéről az év végéig növelni olvasóinak számát. Mindkét sztárokkal foglalkozó színes hetilap, a Best és a Story is tudta bővíteni olvasótáborát 3,3, illetve 3,5 százalékkal, bár a Story mintegy két és félszer annyi példányt ad el hetente, mint a Best.
A Joy vevői éves szinten közel 30 százalékkal gyarapodtak. A Nők Lapja stabil olvasótáborral rendelkezik, a háromszázezres nagyságrendű eladási szám az év végére mindössze 0,5 százalékos változást mutat. Bővíteni tudta olvasóinak körét a Kiskegyed is, az év első negyedéhez képest 5 százalékkal többen vették ezt a lapot 2002 utolsó negyedévében.
A 11 női magazin közül 6 lap veszített népszerűségéből, közös vonásuk, hogy mind 10 százalék fölötti csökkenést produkált. A Beau Monde-t 2002 utolsó negyedében 30 százalékkal, Burdát 15,3 százalékkal, Gyöngyöt 22,4 százalékkal, Shapet 37,4 százalékkal, Tinát 11,2 százalékkal, míg Meglepetést 13,6 százalékkal vásároltak kevesebben, mint 2002 első negyedévében.
Női lapok, magazinok | 2002. 1. negyedév Összesen értékesített* | 2002. 2. negyedév Összesen értékesített | 2002. 3. negyedév Összesen értékesített | 2002. 4. negyedév Összesen értékesített |
Best | n.a. | n.a. | 151 046 | 156 160 |
Story | 404 273 | 382 184 | 397 994 | 418 656 |
Beau Monde | 39 358 | 36 507 | 33 681 | 27 752 |
Burda Világdivat | 20 960 | 21 002 | 18 430 | 17 750 |
Gyöngy | 39 449 | 31 229 | 37 796 | 30 612 |
Joy | 37 000 | 48 373 | 50 617 | 48 536 |
Kiskegyed | 218 030 | 225 981 | 229 296 | 229 506 |
Nők Lapja | 303 973 | 299 571 | 309 072 | 302 539 |
SHAPE | 42 073 | 42 159 | 35 633 | 26 312 |
Tina | 111 567 | 99 054 | 98 081 | 99 040 |
Meglepetés | 168 354 | 155 682 | 148 942 | 145 378 |
Az újságok közül a legnagyobb vesztesnek a tematikus hetilapok tekinthetők, melyet a női magazinok követnek. A női lapok közül kevesebb tudott növekedést elérni, míg azok, melyeknek csökkent a vevőköre, lényeges, a 10 százalékot is jóval meghaladó olvasótábor-szűkülést kellett elviselniük. Úgy tűnik, legbiztonságosabb helyzetben az országos napilapok vannak.